Aplikacija za savršen izgled

Kineska aplikacija za fotografije zvana Mejitu daje korisnicima moć da stvore idealizovane verzije sebe i da ih pokazuju drugima

U Kini ljepota – izvjesna vrsta ljepote – može da se stekne dodirom ekrana. Aplikacija za fotografije zvana Mejitu daje korisnicima moć da stvore idealizovane verzije sebe i da ih pokazuju drugima.

– Mejitu lako uljepšava svakoga – kaže studentkinja Du Ša koja ga koristi uglavnom da izbriše akne i posvijetli kožu. – Ta tehnologija podstiče ljude na društvenost i jača im samopouzdanje.

Mejitu i slične aplikacije veoma su omiljene u Kini. Imaju 446 miliona korisnika, a Mejitu tvrdi da je više od polovine fotografija postavljenih samo u junu izmijenjeno pomoću te aplikacije.

Mejitu i slične aplikacije u Kini imaju 446 miliona korisnika

Kompanija se nada da će aplikacija privući i korisnike iz drugih zemalja. Nedavno je obavila prodaju dionica vrijednih 629 miliona dolara u Hongkongu, dugogodišnjem kanalu za kineske kompanije koje traže strani novac, a priprema se da ponudi aplikaciju i ostatku svijeta.

Pitanje je da li svijet želi Mejituovu zamisao ljepote. Aplikacije kao što su Instagram i Snapchat odavno nude korisnicima laskave filtere. Mejitu ide dalje od toga. Obrazi se mogu zategnuti. Brada se može smanjiti. Oči se mogu naglasiti. Osim toga, alatke su stvorene prema standardima ljepote – uglavnom ženske – karakterističnim za Kinu, Južnu Koreju i Japan: blijeda koža, krhke crte, mršavi udovi, oči krupne i bezazlene kao u malih foka.

– Ponekad želim da budem slađa – govori dvadesettrogodišnja Dža Nan, istraživač informatičke tehnologije, koja već godinama koristi ovu aplikaciju. – Koristeći Mejitu da to postignem, osjećam se bolje gledajući svoje lice.

Mejitu pristupa ljepoti u skladu s načinom razmišljanja savremene Kine – kao i novac, obrazovanje i dobar posao, ljepota je nešto čemu treba težiti.

– Ljudi to rade jer žele da imaju lijepu sliku u radnoj biografiji – kaže Ven Hua, autorka knjige Kupovina ljepote o estetskoj hirurgiji u Kini. Ljepota se, dodaje ona, smatra korakom prema uspjehu na poslu i u društvu.

Ljepota se smatra korakom prema uspjehu na poslu i u društvu! – Ven Hua, pisac

Prepreke na putu ka uspjehu mogu biti posebno velike za žene. U oglasima se često naglašava da li poslodavci žele muškarca ili ženu, a oni koji traže žene često postavljaju i zahtjeve vezane za izgled.

Porast sektora usluga u Kini stvara dodatni pritisak. Fabrički poslovi u nekadašnjoj Kini bili su toliko sigurni da su ih ponekad nazivali „čeličnim činijama pirinča“, ali rast sektora usluga stvorio je više poslova usredsređenih na izgled, pa neke žene teže onome što Ven Hua naziva „mladalačkom činijom pirinča“.

Prodaja preparata za ljepotu i njegu više se nego udvostručila u Kini između 2010. i 2015, pokazuju podaci Euromonitora, a vrijednost te prodaje sada iznosi preko 60 milijardi dolara godišnje.

Kozmetička hirurgija cvjeta, ali u Kini je, za razliku od drugih zemalja, najviše koriste mladi. Ljudi mlađi od 35 su najbrojniji pacijenti, dok u SAD čak 80% takvih pacijenata čine osobe starije od 35 godina. Kao glavni pokretač navode se aplikacije za pametne telefone koje izlažu ljude reklamiranju ljepote i podstiču ih da pažljivo pogledaju svoje fotografije.

Kompanija Mejitu poriče da se njeno poslovanje oslanja na nesigurnost ljudi i kulturni pritisak. Gari Gan, finansijski direktor kompanije, navodi da oni nude razne aplikacije djelimično stoga što korisnici imaju sopstvene zamisli o ljepoti. – Proširili smo pojam ljepote. Nije riječ o ukorijenjenom shvatanju azijske ljepote. Mi pokušavamo da usrećimo ljude.

Kaže da kompanija jača samopouzdanje korisnika i pomaže im da se proljepšaju u stvarnom životu. – Na primjer, kad suzite lice i vidite koliko ste ljepši, preći ćete na dijetu, ići ćete u teretanu i postaćete zaista lijepi kao na slici. S alatkama kao što je ona za izbjeljivanje kože kompanija će, kaže, biti elastičnija i nudiće ih samo na tržištima gdje imaju smisla.

Prelazeći na nova tržišta Mejitu će im se prilagođavati pomoću algoritma. Kompanija prikuplja podatke o tome koje se funkcije aplikacije najčešće koriste, a na osnovu tih podataka stvara ili prilagođava alatke kako bi pružila korisnicima ono što žele, često uz savjete stručnjaka za ljepotu, slavnih ličnosti i lokalnih savjetnika.

Ljepota je, smatra Gan, „ponekad na neki način sinonim za sreću jer su ljudi načelno srećniji ako su ljepši“.

(Emi Cang i Emili Feng, Njujork tajms)