Gotov prvi dio kineskog „pojasa“ u Africi

Kenijski predsjednik Uhuru Kenijata otvorio je prvu dionicu železničke pruge koja će ukupno koštati skoro 3,3 milijarde dolara, uz podršku Kine, a riječ je o najvećem infrastrukturnom projektu od 1963. godine, kada je ta zemlja stekla nezavisnost.

Ta pruga će s velikom kenijskom lukom Mombasa na afričkoj obali Indijskog okeana povezati veliki dio istočne Afrike gde Kina nastoji da poveća trgovinu i svoj uticaj.

Nova pruga će zamijeniti dio stare, ukupne dužine 1.062 kilometra, koju su prije više od stotinu godina Britanci izgradili od Viktorijinog jezera do Mombase. Kenijske željeznice su saopštile da će se putovanje od Najrobija do Mombasa skratiti sa više od 10 sati na svega četiri.

Kritičari smatraju da je pruga koju gradi Kina preskupa jer cijena dostiže pet odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP) Kenije. Aktivisti su uspjeli da sudskom odlukom zabrane dio njene izgradnje.

Nova pruga čijih je 608 kilometara otvoreno, prva je faza povezivanja s Mobasom susjeda Kenije koji nemaju izlaz na more Ugande, Ruande i Južnog Sudana. Međutim, oni tek treba da počnu izgradnju koja bi trajala četiri godine, za to vrijeme bi se izgradio i nedostajući dio pruge u Keniji.

Kina, druga ekonomija u svijetu, najveći je trgovinski partner Afrike gdje je prošle godine većinom finansirala i svojim snagama izgradila prugu kroz Etiopiju.

AP navodi da Kina ima još planova za Afriku u okviru svog projekta „Jedan pojas, jedan put“. Ideju za „Novi put svile“ kineski predsjednik je izneo 2013. godine da bi ojačao saradnju sa Azijom, Evropom i Afrikom.

Ta ideja u koju je Kina spremna da uloži milijarde dolara, obuhvata izgradnju više od 13.000 kilometara puteva i željeznica za izvoz kineske robe, kao i radove u lukama.

Kenijska željeznice su navele da će Kina šest godina upravljati kenijskom prugom, a potom je predati domaćim vlastima. Kineksa EXIM banka finasirala je 90 odsto projekta, a Vlada Kenije 10 odsto.