Kako Amazon brine o svojim dobavljačima

Ekonomija

Najveća svjetska internetska trgovina Amazon.com dijelu svojih dobavljača odobrava i do 750 hiljada dolara kredita, a u posljednjih godinu dana je tako male i srednje preduzetnike finansirala s više od milijardu dolara

U trenucima kad mnogobrojni dobavljači najvećeg hrvatskog trgovačkog lanca, većinom mali i srednji preduzetnici, strepe i grizu nokte oko toga hoće li im biti plaćen barem maleni dio robe koju su odavno isporučili, upravo utopijski zvuči vijest da postoje i dijametralno suprotni slučajevi – u kojima trgovački lanci ne samo što plaćaju na vrijeme, nego čak kreditiraju svoje dobavljače. Amazon.com, najveća svjetska internetska trgovina, upravo je ovih dana objavio da je do sada svojim dobavljačima odobrio preko tri milijarde dolara kredita.

Amazon Lending, program kroz koji Amazon.com odobrava kredite malim i srednjim preduzetnicima koji prodaju svoju robu kroz tu internetsku trgovinu pokrenut je 2011. godine. Prema informacijama iz saopštenja, samo u posljednjih godinu dana iznos odobrenih pozajmica premašio je milijardu dolara, a finansiranjem se okoristilo ukupno više od 20.000 Amazonovih dobavljača.

U poslovnom svijetu poznato je da mali i srednji poduzetnici često imaju problema s pronalaskom finansiranja. Nerijetko se radi o firmama koje tek započinju s poslovanjem i takvima su im nedostupni klasični izvori finansiranja koje koriste već etablirane veće kompanije, posebno ako se radi o bankovnim kreditima. Oni su se stoga prisiljeni snalaziti na raznorazne načine kako bi finansirali svoj početni razvoj, a čini se da su u Amazonu shvatili da tu leži dobra poslovna prilika.

Prvi pogled upućuje na to da je Amazonu svakako u interesu da na ovaj način podupire trgovce, odnosno one koji prodaju robu preko ove poznate internetske trgovine. Ako oni prodaju više robe, i zarada Amazona je veća. U poređenju sa proteklih sedmica puno spominjanim slučajem Konzuma i Agrokora čiji su dobavljači praktično kreditirali njih čekajući mjesecima da im se plati roba, politika Amazona bi domaćim preduzetnicima svakako izgledala kao raj, ako već ne na zemlji, onda barem na tržištu.

No, iza svega i dalje leži nemilosrdni poslovni interes. Prema objavljenim informacijama Amazon.com svoje kredite nudi samo odabranim partnerima. Riječ jeste o kratkoročnim pozajmicama, do 12 mjeseci, koje se mogu i obnavljati. Iznosi se kreću od 1000 pa sve do čak 750.000 dolara, a u Amazonu objašnjavaju da iza njihove usluge leži želja da svojim dobavljačima ‘pomognu u rastu’, odnosno da im ‘pružaju kapital (..) kako bi im pomogli da povećaju inventar i poslovanje u kritičnom trenutku njihova rasta’.

Svaki Amazonov dobavljač, prilikom prodaje svojih proizvoda na poznatoj internetskoj trgovini plaća nekoliko naknada. Uz to, zavisno o tome koliko toga misli prodavati, može biti podložan i dodatnoj mjesečnoj naknadi. Za male kompanije koje pokušavaju prodati jednostavnije, a time i jeftinije, proizvode to znači da je profitna marža vrlo, vrlo ograničena i da dobar dio cijene prodatog proizvoda završi u rukama Amazona.

Uključi li se u to i vjerovatna naknada za odobrene kredite i/ili kamata, jasno je da je Amazon Lending samo još jedan dodatni izvor zarade za veliku internetsku trgovinu. Na kraju krajeva, inovativnost u pronalasku načina za zaradu je i dovela do toga da Amazon.com ima tržišnu kapitalizaciju od oko 470 milijardi dolara, da je osnivač Jeff Bezos treći na listi najbogatijih ljudi svijeta i da Amazon.com na računu ima dvadesetak milijardi dolara gotovine.