Šta je tajna izraelskih startapova?

Šta je tajna izraelskih startapova?

Razgovarali smo zato sa Morijom Kasis, koja važi za jednog od vodećih stručnih konsultanata za startap kompanije u Izraelu, da pokuša da nam kaže u čemu je tajna:

“Nema recepta. Da ima, mogli bismo reći: “Evo, tako i tako smo došli dovde’. Ali nije tako jednostavno”.

Morija kaže da, s druge strane, postoji nekoliko preduslova i smjernica koje su im pomogle kao zajednici da izgrade to što imaju i gdje su danas.

“Prvo, i nije bilo druge opcije, nismo mnogo mogli da biramo. Jer kada ste zemlja koja ima osam miliona ljudi, slično kao i Srbija, morate da nađete načine pomoću kojih ćete motivisati ljude da proizvode, da uplivaju u preduzetničke vode, da idu ka uspjehu, da dostegnete uspjeh koji generišu velike države i zapravo treba prepisati neke dobre ideje. Drugo, nemamo industriju u Izraelu, ali smo našli alternativu, odnosno druga rješenja koja će do nadomjestiti. Dakle, moraš da iscrpiš potencijale koji već postoje.”

Morate, kaže, znati šta želite da radite i šta da postignete time. Izgleda da im nije dovoljno što imaju toliko startap zajednica – otkriva nam da je njihov sledeći izazov da postanu startap nacija.

“U jednom trenutku više neće biti dovoljno samo da radite brzo, da nalazite rješenja, već i da pravite projekte koji će biti korisni za sve i za zajednicu i za korisnike. Isitina je, stvorili smo mnoge kompanije, ali nije cilj samo da ih osnujete nego i da podržite da postanu veće i razvijenije kako bi kasnije doprinijele i opštem razvoju. Da im omogućete da posluju kako bi ostali u zemlji. I nadam se da će ih biti više, da će biti još veće i upešnije”, priča.

A kako znaju da li će neki startap uspeti?

“Nikada ne možete znati”, počinje Morija.

“Nekada za nešto mislite da je dobra ideja i da ima potencijala, a pokaže se kao fijasko, a s druge strane ima onih koje su možda luđe ali kažete: Okej,. dopada mi se, kupiću.”

Kaže da nema forme, ali da bi, ako mora da bira jednu stvar koja će joj pomoći da izabere pravi iz gomile, možda taj potencijal za dugoročan razvoj i za kompaniju i za zajednicu.

“To je kao igra, nikad niste načisto sigurni, ali uvijek ima jedan ili dva igrača koji vas privuku. Moram da sagledam cijelu sliku, da vidim šta nude, i procijenim mogu li se priuštiti, jer će tako na kraju doprinijeti svima. Nema to direktne veze s uspjehom, ali ima veze da radite na pravi način. Da idete pravim putem i uspjeh neće izostati.”

Na pitanje da li onda postoji jedna zajednička karakteristika za sve uspješne startapove, kaže:

“Sposobnost da istovremeno budu fokusirani, da jasno znaju kuda idu, da imaju jasan cilj i da prate sve što se dešava, da su u toku uvijek“.

Možemo li onda mi da trčimo trku? Morija kaže da je važna podrška i da se onima koji žele ovde da ostvare svoj san stavi do znanja da imaju na šta da se oslone.

Pri tom, savjetuje, trebalo bi otvoriti sve karte, biti iskren da bi znali koliko podrške mogu da očekuju.

“Gledanje, učenje, edukacija, još edukacije…učenje od onih koji su postali ni iz čega, dugoročna podrška“, kaže ona i dodaje da se na primjerima nekih startapova najbolje uči šta može da se poboljša.

“Pogledate druge starapove i vidite gde su, da li su uspjeli, gdje su oni koji su počeli prije pet godina, gdje su sada, gdje su im radnici, jer ako ih ne pratite, nećete znati da li koristite pravi model, dakle, nećete znati kako da se postavite u budućnosti.”

Preporučujemo vam i sljedeće: