Evropske proizvođače e-bicikala „guši“ jeftini kineski uvoz

Tržište

Evropski proizvođači električnih bicikala žale se Evropskoj komisiji na jeftini kineski uvoz, dovodeći ga u vezu s oblicima državne pomoći koji narušavaju ravnopravnu tržišnu utakmicu

Evropsko udruženje proizvođača bicikala (EBMA) požalilo se Briselu da kineski proizvođači na evropskom tržištu praktikuju damping, prodajući električne bicikle po cijenama nerijetko nižim od troškova proizvodnje. EK ima rok do kraja oktobra da odluči da li će pokrenuti istragu.

EBMA priprema i žalbu na nezakonite subvencije a zahtjevaju i da se registruje uvoz bicikala iz Kine, što bi stvorilo uslove i za naplatu zaostalih, neplaćenih carina.

Bicikli su od ranije sporna tema na relaciji Brisel-Peking. EU je u decembru prošle godine optužio Kinu da izvrće smisao globalnog sporazuma o zaštiti klime insistirajući da se bicikli uvrste u zelene proizvode oslobođene carine.

Kineski standardni bicikli podležu plaćanju EU antidampinških carina od 1993. godine.

Iz EBMA poručuju da je prošle godine u EU prodato više od 430.000 kineskih e-bicikala, približno 40 posto više nego u godini ranije, uz procjene da će ta brojka ove godine porasti na oko 800.000.

Glavni povjerenik udruženja Moreno Fioravanti kaže da Evropljani godišnje kupe oko 20 miliona bicikala, od kojih ih je desetina na električni pogon, a kroz pet godina bi taj udio mogao narasti na 25 odsto.

Takođe podsjeća da su upravo evropske firme razvile tehnologiju asistiranog okretanja pedala na kojoj se temelje električni bicikli i da su lane u taj segment uložile oko milijardu eura.

Sada bi mogle biti gubitnici u odmjeravanju snaga s kineskom konkurencijom. „Kineske firme dobijaju novac od vlade, a subvencije utiču na 30, 40 čak i 50 odsto cijene proizvoda, a rezultat je damping“, poručio je Fioaravanti.