Priča o uspjehu osnivača kompanije IKEA, Ingvara Kamprada

Ingvar Kamprad, koji je juče preminuo u Švedskoj u 91. godini života odlučio je još u tinejdžerskim godinama da se bavi trgovinom. Sa samo 17 godina u maloj prostoriji na imanju svojih roditelja u selu Agunarid u Švedskoj napravio je prve poslovne korake. Firmi je dao ime koje danas zna cijeli svijet – IKEA

Sam naziv kompanije je simboličan. Ime Ikea nastalo je kombinacijom inicijala osnivača kompanije, Ingvara Kamprada (IK), i početnih slova farme i sela u kome je odrastao – Elmtaryd i Agunnaryd (EA). Danas, brend Ikea poznat je po robnim kućama u kojima se prodaje namještaj i stvari za pokućstvo, ali počeci su bili drugačiji.

Kamprad je započeo svoj biznis kupujući olovke, novogodišnje čestitke, šibice, upaljače, čarape i slične proizvode na veliko, a potom je te proizvode prodavao mještanima. Da bi uštedio, robu je prevozio na kamionima koji su dostavljali mlijeko i tako nije posebno plaćao za transport. Profit je došao vrlo brzo. Dvije godine kasnije 1945, u ponudi Ikee našli su se i katalozi za naručivanje preko pošte.

IKEA je poznata po pristupačnim cijenama, specifičnom dizajnu i katalogu, koji se godišnje proizvede u 200 miliona primjeraka

Tek dvije godine po završetku rata, Ikea počinje da prodaje namještaj, a to se ispostavilo kao pun pogodak. Već do 1951. prodaja je toliko porasla, da je Kamprad odlučio da se fokusira samo na to. Ipak, ključni trenutak bila je 1956. godina i jedan sasvim slučajan trenutak koji je odredio sudbinu jedne od najvećih kompanije današnjice.

Prvu prodavnicu za prodaju namještaja u Almhultu u Švedskoj 1953. godine. Biznis je cvjetao, ali je tek tri godine kasnije osmišljen koncept po kojem je Ikea danas prepoznatljiva – namještaja na rasklapanje.

Sve se zapravo dogodilo slučajno. Žils Lundgren, jedan od radnika, mučio se dugo da upakuje glomazni sto u automobil, pa je na kraju skinuo nogare. Tako je nastao namještaj koji može da se rasklapa i ponovo sklapa uz pomoć nekoliko šrafova i zavrtnja. Lundgren je kasnije osnovao cijeli dizajnerski tim koji se bavio takvom linijom namještaja.

Najveće tržište Ikea danas ima u Njemačkoj, gdje je otvoreno 43 prodajna centra

Inače, sama odluka da Ikea dizajnira sopstveni namještaj potiče, ironično, od konkurencije i pritiska koji su dobavljače terali da je bojkotuju. Ova tehnologija je Ikei i dala dvostruku prednost u odnosu na konkurenciju: namještaj je bio lakši za transport i kompaniji i kupcima, a takođe smanjeni su troškovi montaže nekih dijelova namještaja, jer su to kupci sada mogli sami, slijedeći uputstva koja bi dobili uz proizvod.

Za četiri decenije Ikea je od jedne obične radnje u Švedskoj porasla u jedan od najuspješnijih internacionalnih maloprodajnih lanaca u svijetu. U 2017. godini Ikeine prodavnice u 49 zemalja posjetilo je 936 miliona ljudi, a ostvaren prihod je 38,3 milijarde dolara.