Poslije odlaska Honde, Britanci strahuju i za Nisan i Tojotu

COMPANY

Prvi put za 71 godinu postojanja firme, japanska Honda odlučila je ovih dana da zatvori jedan svoj pogon za proizvodnju automobila, i to u Svindonu na jugu Velike Britanije.

Najavljeni katanac na Hondinu ispostavu u pokrajini Vels početkom 2021. znači da najmanje ostrvskih 7.000 radnika čeka neizvjesna radna budućnost. Hondin gudbaj u Svindonu istovremeno je prvi slučaj zatvaranja fabrike automobila u Velikoj Britaniji od 2007. Prije 12 godina, uoči izbijanja najveće globalne finansijske krize od Drugog svjetskog rata, francuski Pežo digao je ruke od pogona montaže u Koventriju.

Objavljujući rekvijem za Svindon, Takahiro Hačigo, izvršni direktorHonde, kazao je da auto-džin želi da se više posveti investicijama u razvoj proizvodnje električnih vozila, posebno bliže kući u Aziji. Pri tom u obrazloženju nije bilo riječi o  drastičnom padu proizvodnje modela sivik (sklapa se u Velsu), sa 250.000 vozila, uoči finansijske krize 2008, na 161.000 vozila lani.

Istovremeno, Hačigo nije obrazložio zašto se Honda baš sada, 40-ak dana prije još nedefinisanog izlaska Velike Britanije iz EU, odlučila da najavi odlazak. U međuvremenu, britanska javnost uveliko spekuliše da li su ubrzani pregovori Londona i Brisela oko bregzita uticali na tajming Hondine objave.

Što se američkogForda tiče, centrala u Detroitu bila je nedavno više nego jasna: ukoliko izlazak Ostrva iz EU bude haotičan (bez uređenog dogovora sa Briselom), zapadni auto-džin mogao bi da zatvori dva svoja pogona u Velikoj Britaniji, izvještava londonski Fajnenšal tajms.

Istovremeno Ostrvljani strepe i šta bi, poslije slučaja Svindon, sada moglo da padne na pamet Tojoti i Nisanu, koji od vremena Margaret Tačer takođe imaju auto-pogone. U međuvremenu, Jaguar Lend rover pustio je vijest da bi mogao uskoro da otpusti oko 4.500 radnika, i to većinom u Velikoj Britaniji.

Prvo povlačenje japanskih auto-proizvođača iz Velike Britanije događa se u nelagodnom momentu za proizvođače benzinskih i dizel vozila na Zapadu. Naime, evropski (a posebno njemački), ali i američki proizvođači automobila i auto-dijelova sa strepnjom iščekuju Trampovu odluku o uvođenju novih carina (možda čak i 25%) na uvozne automobile, dijelove, komponente itd. Istovremeno, auto-proizvođači sa Zapada suočavaju se sa dramatičnim padom prodaje njihovih vozila u Kini, najvećem svjetskom auto-tržištu; samo u januaru 2019. pad je 18%.

Inače, godišnja prodaja automobila u Kini u 2018. opala je prvi put u posljednjih 20 godina: Fordovi modeli za trećinu, Dženeral motors 10 odsto, dok je Folksvagen prijavio pad od tri odsto. Tokom februara očekuje se još oštriji pad!