Poslovi koji prije 10 godina nisu postojali a sada donose sigurnu budućnost

Karijere

U 2006. godini, Fejsbuk je bio u povoju, Twitter je tek bio pokrenut i niko nije imao iPhone. Deset godina kasnije, svijet se mnogo promijenio, a time i poslovi.

Sada postoje poslovi za koje prije deset godina nikada nismo čuli. Neka istraživanja pokazuju da će 65 odsto djece koja danas upisuju osnovnu školu raditi potpuno novu vrstu poslova koji još uvjek ne postoje.

Ovaj tempo promjena samo će se ubrzati, zahvaljujući ubrzanom razvoju robotike, automatizovanih vozila, vještačke inteligencije, biotehnologije, genetike, sudeći prema najnovijem indeksu ljudskog kapitala Svjetskog ekonomskog foruma.

Od Uberovih taksista do stručnjaka za generaciju milenijalaca, donosimo vam listu 10 zanimanja koja nisu postojala 2007. god.

1. Diveloper aplikacija (App developer) – iPhone je stigao 2007. godine, a Android brzo posle, a sada gotovo polovina odrasle svjetske populacije ima neki od ova dva telefona. To je proizvelo veliku potrebu za aplikacijama: U julu 2015. god. Google Play za android i App za Apple imali su 1.6 milion i 1.5 milion aplikacija. Rezultat je rastuće tržište rada za divelopere aplikacija.

2. Menadžer društvenih mreža (Social media manager) – 2006. godine, nije bilo potrebe za menadžerima društvenih mreža, jer je većina platformi tek trebalo da se razvije. Danas Fejsbuk ima više od dvije milijarde korisnika širom svijeta i, zajedno sa drugim platformama kao što su Twitter i Instagram, postao je nezaobilazna marketinška alatka putem koje se brendovi mogu povezati sa potrošačima.

3. Vozač Uber taksija – Taksi kompanija koja funkcioniše putem aplikacije osnovana je 2009. godine, ali je već toliko porasla da je postala najvredniji startup na svijetu vrijedan preko 60 milijardi dolara. U 2015. godini, Uber je udvostručio broj aktivnih vozača na svojoj američkoj platformi, a kompanija je najavila nove usluge u gradovima širom svijeta. Međutim, čini se da bi u ne tako dalekoj budućnosti Uberovi vozači mogli postati stvar prošlosti, jer je kompanija bacila oko na automobile bez vozača.

4. Inženjeri za automobile bez vozača – Dok bi automobili bez vozača mogli ostaviti taksiste i dostavljače bez posla, sa druge strane se u toj oblasti počinju otvarati nove mogućnosti. Automobili bez vozača neće moći sami sebe popravljati, tako da će za inženjerima, mehaničarima i programerima koji rade na takvim vozilima porasti potražnja u ne tako dalekoj budućnosti.

5. Specijalista za “cloud computing” – Da vam je neko prije deset godina rekao da radu u cloud-u, sigurno biste se pitali o čemu oni pričaju. Taj termin se pojavio na konferenciji 2006. godine kada je Eric Schmidt opisao Googleov pristup programiranju kao ‘cloud computing’. Danas, više od pola američkih kompanija koristi taj pristup, pa su upravljanje i inženjering sa prefiskom “cloud” postali punopravna zanimanja.

6. Analitičar velikih količina podataka (Big data analyst /data scientist) – Sa rastućim količinama podataka, po stopi od 40 odsto godišnje, nije čudo što su ljudi koji znaju analizirati i obraditi sve te informacije u velikoj potražnji.

7. Menadžer održivosti – Održivost postaje sve važnija za organizacije ovih dana. Čak i kompanije koje ne rade u “zelenom” sektoru angažuju ljude da im pomognu da efikasnije koriste svoje resurse i da donose odluke kojima neće ugroziti životnu sredinu.

8. Kreatori sadržaja za YouTube – Zahvaljujući YouTube-u i drugim platformama za dijeljenje video snimaka koje su uslijedile, “video-blogging” ili ‘vlogging’ sada predstavlja ozbiljnu karijeru, sa najuspješnijim zvijezdama YouTube-a koje privlače milione dolara kroz reklamiranje, upravljanje društvenim mrežama i sponzorske ugovore.

9. Operater drona – Globalno tržište za bespilotne letjelice (UAVs) brzo raste, stvarajući poslovne prilike operaterima drona.

10. Eksperti za generaciju milenijalaca – U 2006. godini, većina milenijalaca još uvjek su bili u školi. Deset godina kasnije, oni čine značajan dio radne snage. Stručnjaci za generaciju milenijalaca pomažu kompanijama da razumiju vrijednosti i očekivanja svojih najmlađih radnika i kako da se postave prema njima.