ANDREA MAJSTOROVIĆ: Sigurniji putevi, za bolju komunikaciju
Javno preduzeće „Putevi Republike Srpske“ posvećeno je očuvanju i razvoju putne mreže kroz investiciono održavanje i realizaciju kapitalnih projekata. Poseban akcenat stavlja se na unapređenje putne infrastrukture, bolje povezivanje regija i doprinos privrednom razvoju Republike Srpske. Efikasnost rada potvrđuje i činjenicom da se u upravnim postupcima uspješno rješava veliki broj predmeta, što pokazuje i korektan odnos prema građanima
razgovarala SVJETLANA IVANOVIĆ foto Aleksandar ARSENOVIĆ
Infrastrukturni projekti su najvidljiviji tek kada počne izgradnja ili rekonstrukcija, a njihov kvalitet i brzina realizacije uveliko zavisi od pripremnih faza koje prethode radovima. Upravo ti koraci određuju kvalitet izvođenja, ali i izvodljivost čitavog projekta. U javnom preduzeću „Putevi Republike Srpske“ posebnu ulogu u tom procesu ima pravni sektor, na čijem čelu je Andrea Majstorović, i koji je zadužen za sprovođenje postupaka javnih nabavki i rješavaju imovinskopravni odnosi kroz eksproprijaciju.
– JP Putevi podliježe obavezi primjene Zakona o javnim nabavkama BiH i drugih propisa iz te obla-sti, te nabavka sve robe, usluga i radova mora proći proceduru javnih nabavki. Takođe, procesi eksproprijacije prethode realizaciji bilo kog projekta i upravo zavisno od brzine realizacije ovog po-sla, zavisi i dinamika realizacije svakog projekta.
U fokusu ovog broja su poslovi eksproprijacije, tj. rješavanja imovinskih odnosa, pa nam recite koji projekti su u fokusu kod Puteva Srpske kada je riječ o ovoj oblasti?
– Investicione projekte radimo u cijeloj Republici Srpskoj, ali bih kao dva velika izdvojila izgradnju puta M1-111 i nove trase puta M1-109. Ovo su dva kapitalna projekta preduzeća koja su od velikog značaja za razvoj saobraćajne infrastrukture u istočnom dijelu Republike Srpske. Dionica magistralnog puta MI-111, Brod na Drini-Hum, ima izuzetan značaj u mreži puteva Republike Srpske i BiH, kao i šireg okruženja. Spajajući se sa koridorom 5c (E73), koji povezuje Sjevernu, Srednju i Južnu Evropu, predstavlja i najkraću vezu Albanije i Crne Gore sa Srednjom i Sjevernom Evropom. Uviđajući značaj ovoga puta, organizacija SEETO (South East Europe Transport Observatory) je ovu saobraćajnicu uvrstila u Glavnu putnu mrežu regiona označavajući ga sa E762.
Ciljevi JP ‘’Putevi RS na kojima se konstantno radi su očuvanje ili povećanje vrijednosti putne mreže, kroz radove na investicionom održavanju i razvoju
U saobraćajnom smislu ovaj pravac ima za cilj distribuciju tokova između BiH i Albanije preko Crne Gore, te od Bosne i Hercegovine do Centralne Evrope?
– Modrenizacijom i izgradnjom ove dionice magistranog puta MI – 111 (stara oznaka M-18), osiguraće se ekonomske, socijalne, zdravstvene i ekološke koristi stanovništvu i lokalnoj zajednici u ovom području. Iskustava sličnih projekata govore da će projekat imati i brojne pozitivne uticaje na društvo kroz stvaranje uslova za povećavanje standarda stanovništva u skoro svim segmentima, a naročito kada je riječ o obrazovanju, zdravstvu i dodatnom zapošljavanju. Najznačajniji društveni efekat realizacije projekta jeste normalizacija života na posmatranoj regiji. Ovaj efekat ogleda se i kroz izbjegnute gubitke u poslovanju zbog neprekidne proizvodnje te usluga i kroz razvoj turizma. Magistralni put Foča-Hum predstavlja jedinu trasu važnijih puteva koja nije revitalizovana niti poboljšavana od njene izgradnje. Riječ je o projektu koji se finansira sredstvima Svjetske banke, a čija je realizacija praćena svim propisanim procedurama, uz poštovanje zakonskih okvira i načela transparentnosti i pravičnosti.
Kako je tekao proces eksproprijacije konkretno u ovom slučaju?
– Postupak eksproprijacije vodila je Republička uprava za geodetske i imovinsko-pravne poslove (RUGIPP), Područna jedinica Foča. Ukupno je formirano 66 predmeta, kojima je obuhvaćeno 121 parcela, od čega se 112 parcela odnosi na privatno vlasništvo, a devet parcela na zemljište u vlasništvu opštine. Poseban akcenat tokom postupka stavljen je na poštovanje prava vlasnika, transparentnost i informisanje svih učesnika u postupku.
Od ukupno 66 predmeta, 63 su riješena pred RUGIPP, PJ Foča zaključivanjem sporazuma o naknadi, što predstavlja 95,5 odsto uspješnosti u upravnom postupku. Preostala tri predmeta su upućena na rješavanje sudskim putem, od čega je jedan već okončan sudskim poravnanjem, dok se za preostala dva očekuje sudska odluka. Ovim će proces eksproprijacije biti u potpunosti završen. Procenat uspješno riješenih predmeta u upravnom postupku od 95,5 odsto predstavlja izuzetan pokazatelj efikasnosti, profesionalizma i korektnog odnosa nadležnih institucija prema građanima. Ovim je izbjegnuto opterećenje sudova, ubrzan je proces realizacije projekta i omogućena pravovremena izgradnja infrastrukture od javnog značaja.
JP „Putevi Republike Srpske“ nastavlja sa realizacijom kapitalnih projekata s ciljem unapređenja putne infrastrukture, povezivanja regija i doprinosa privrednom razvoju Srpske
Šta možete reći o drugom projektu?
– Takođe izuzetno značajan je izgradnja nove trase magistralnog puta M1-109 (M20), poddionica Tjentište-Brod na Drini. Magistralni put M1-109, Gacko-Foča vrlo je važna putna komunikacija koja spaja Hercegovinu sa Sarajevom i dalje Bijeljinom, te istočnim dijelom Republike Srpske i Srbijom. U skladu sa prostornim planom Republike Srpske 2025. godine, prema kojem je planirana izgradnja putne komunikacije od Višegrada ka Trebinju, dionica Gacko-Foča je vrlo važna dionica koji spaja Hercegovinu sa istočnim dijelom Republike Srpske. Do sada su na ovom pravcu izgrađene dvije dionice, a za projektovanje i izgradnju je preostala kao najkritičnija dionica puta Tjentište-Brod na Dri-ni. Karakteristika postojećeg puta jeste veliki broj deformacija kolovoza, uske saobraćajne trake, te mala preglednost i mogućnost preticanja uslijed velike horizontalne zakrivljenosti trase. Cilj izgradnje nove trase jeste da dionica dobije karakteristike koje će odgovarati nivou glavne putne komunikacije. U toku je priprema postupka eksproprijacije nekretnina potrebnih za izgradnju. U postupku javne nabavke izabran je najbolji ponuđač koji će izvršiti terenske usluge cijepanja, obilježavanja linije eksproprijacije i izrade terenskog elaborata za ovaj projekat, nakon što Vlada RS utvrdi opšti interes za iste, a sve u skladu sa projektom „Izmjena i dopuna stručnog mišljenja i urbanističko-tehničkim uslovima za izgradnju nove trase magistralnog puta M1-109 (M20), Gacko-Foča, poddionica Tjentište-Brod na Drini“ izrađenim od strane Centar za projektovanje i konsalting „CPK“ d.o.o. Banja Luka iz decembra 2023. godine. Očekujemo u narednim danima da će Vlada RS donijeti odluku kojom će utvrditi opšti interes za ovaj projekat, čime će biti ispunjeni uslovi da Pravobranilaštvo RS pokrene postupak eksprprijacije pred RUGIPP.
Koji još projekti su u pripremi?
– U toku su pripreme i za realizaciju novih infrastrukturna poduhvata, od kojih bih izdvojila izgradnju dodatne trake za spora vozila na magistralnom putu M-19, dionica Podromanija-Sumbulovac, Prevoj Romanija, izgradnja dodatne trake za spora vozila na dionici Vlasenica-Han Pijesak 1, Prevoj-Han Pogled, te izgradnja mosta br 350 i dijela saobraćajnice preko rijeke Drinjače na magistralnom putu drugog reda M II (stara oznaka M-19.2), na dionici granica RS/FBIH (Luke)-Tišća, na području opštine Vlasenica. Za projekat izgradnje mosta preko rijeke Ukrine na regionalnom putu R I-2104 (stara oznaka R-476), u mjestu Stara Dubrava, opština Čelinac uspješno su riješeni imovinsko-pravni odnosi, te su građevinski radovi uveliko u toku. Most na Ukrini dugo je rizična tačka za mještane. Novi most, osim što će umanjiti potencijalne saobraćajne prijetnje, u potpunosti će uvezati okolna mjesta te će donijeti značajne benefite opštini Čelinac, prvenstveno sa aspekta bezbjednosti. Most se nalazi na regionalnom putu na dionici Ukrina-Klupe, koji povezuje Teslić, Prnjavor, Čelinac i Banjaluku. Takođe, teku pripreme za rekonstrukciju mosta preko rijeke Tatinac na regionalnom putu R II – 5501 (stara oznaka P-433), dionica Grajseljići-Klanci, te su uspješno riješeni imovinsko-pravni odnosi. Pored navedenih projekata, tre-nutno je u toku i obilježavanje granice pojasa regionalnog puta prvog reda broj 2102 (R1-2102), dionica Srbac-Gornja Vijaka, i magistralnog puta prvog reda broj 106 (M1-106), dionica Klašnice 3 – Gornja Vijaka, katastarska opština Prnjavor.