Gdje će se „Alibaba” skrasiti u Evropi
Počela trka za najveću onlajn trgovinu, u igri: Bugarska, Mađarska, Srbija, a najglasnija je Hrvatska koja prednost daje Zadru ali se uključio i Ivica Todorić
Najveća svjetska on lajn trgovina, kineski Alibaba, gigant sa više od 800 miliona proizvoda, 400 miliona korisnika i dnevnim obrtom od gotovo milijardu eura, planira izgradnju velikog distributivnog centra u ovom dijelu Evrope. Već mjesecima predstavnici Alibabe tragaju za budućim partnerima, a do sada su se sastali s najvišim državnim zvaničnicima Hrvatske, Mađarske i Bugarske; koji su i najozbiljniji kandidati.
Hrvatski mediji su javili kako je Alibaba najveće interesovanje pokazao za Zadar , jer se osim morske luke u radijusu od nekoliko kilometara nalazi i aerodrom Zemunik, sa dvije piste i sa dobrim meteorološkim uslovima, a dobro je razvijena mreža puteva i željeznica. Alibaba u Evropu dolazi upravo što želi da skrati vrijeme dostave svojih pošiljki.
Srbija mnogo očekuje od dobrih odnosa s Kinom, Hrvatska ima najbolji geografski pristup, Mađarska je najbliža srcu Evrope
Ko je u komparativnoj prednosti? Bez obzira na objektivne prednosti drugih zemalkja, Srbija se zbog poboljšanih odnosa s Kinom nada ovom aranžmanu. Krajem 2014. ekonomski savjetnik ambasade Kine u Beogradu je izjavio da Kina namjerava da otvori centar za elektronsko poslovanje u Beogradu ili okolini, iz kog bi se pokrivao cijeli region jugoistočne Evrope. Tako bi u ovom centru trebalo da budu izloženi uzorci robe koja bi mogla da se preuzme odmah u manjim količinama, a u većim da se naruči preko interneta. Navodno, u ovom centru bi se pravili kupoprodajni ugovori, a plaćalo preko trećeg pravnog lica kao garanta koji bi novac prosljeđivao dobavljaču tek kad kupac potvrdi da je zadovoljan isporukom, čime bi bili eliminisani rizici. Tada je bilo riječi i da će se Alibaba pozicionirati u Srbiji, ali konkretnijih informacija o tome kasnije nije bilo.
Ali, Hrvatska je atraktivnija zbog izlaza na more! Prema informacijama Poslovnog dnevnika, za saradnju sa Alibabom interesovanje je pokazao Ivica Todorić, koji se elektronskoj trgovini okrenuo prije nekoliko godina kroz pokretanje kompanije Abrakadabra. Što u ovom slučaju ne bi isključilo spajanje ili preuzimanje od strane Alibabe s obzirom da Agrokor ima skladišta, logistiku i kapacitete. Pri tom bi mogao i da plasira svoje proizvode u Kinu. Ne treba zanemariti ni to da u Hrvatskoj od 2010. najveći onlajn trgovac „E-kupi” samostalno razvija posao izvoza hrvatskih proizvoda u Kinu. Vlasnik ove kompanije je u saradnji sa vlastima grada Nanjinga, drugog po industrijskom razvoju u Kini, izgradio Evropski poslovni centar koji pomaže kompanijama iz Evrope da plasiraju proizvode u Kinu, a riječ je uglavnom o luksuznim artiklima poput hrane, vina, alkoholnih pića i brendirane garderobe.
Sredinom januara bugarska vlada je saopštila da su se predstavnici Alibabe sastali sa tamošnjim premijerom i da je ova trgovinska grupa razmatrala mogućnosti otvaranja logističkog centra. Prema nekim najavama Bugarska će tek iskoristiti prednost kineskih planova za proširenje u centralnoj i istočnoj Evropi koji su u sklopu strategije otvaranja novih izvoznih tržišta između Azije i Evrope (solarni paneli, bugarski duhan).
Kinezi su u ovom evropskom pohodu obavili sastanke i u Mađarskoj, koja je bliža srcu Evrope. Nezvanično, sastanak je bio s premijerom Orbanom. Prema pisanju tamošnjih medija Kinezima su ponuđene lokacije u Budimpešti, ali ništa nije rečeno o konkretnom dogovoru.
(J. Antelj)