Dojče banka predviđa: Gotovina ostaje, plastične kartice će nestati
Daleko od posmrtnog zvona za gotovinu, porast digitalnih plaćanja će umjesto toga dovesti do izumiranja plastičnih kartica, pokazuje istraživanje Dojče Bank o budućnosti plaćanja.
Istraživanje zauzima suprotan stav od popularne pretpostavke da su dani novčanica i kovanica odbrojani, umjesto da predviđa da će novac biti u upotrebi decenijama zbog dubokog ukorenjenog povjerenja u njegovu vrijednost u neizvesnim vremenima.
“Kada ljudi raspravljaju o budućnosti plaćanja, imaju tendenciju da predviđaju kraj gotovine”, navodi se u studiji.
“Naše mišljenje je drugačije. Ne samo što mislimo da će gotovina još dugo postojati, mi vidimo da prelaz na digitalna plaćanja ima takav potencijal da učini ništa manje od ponovnog uspostavljanja uravnotežene globalne ekonomske moći.”
Umjesto toga, u narednoj deceniji digitalna plaćanja će rasti laganom brzinom, što će dovesti do “izumiranja plastične kartice”, jer mobilna plaćanja obuhvataju dve petine kupovine u trgovini u SAD-u, što je četvorostruko više u odnosu na trenutni nivo.
Sličan rast očekuje se i u ostalim razvijenim zemljama, međutim, različite će zemlje osjetiti različite nivoe smanjenja gotovine i plastičnih kartica. Na tržištima u nastajanju učinak bi mogao stići i prije, gdje mnogi kupci prelaze direktno sa gotovine na mobilno plaćanje, a da nikad ne posjeduju plastičnu karticu.
Za uvid u budućnost analitičari gledaju na Kinu, gdje je vrijednost internet plaćanja jednaka tri četvrtine BDP-a, gotovo dvostruko više u odnosu na udio u 2012. Danas se nešto manje od polovine kupovina u trgovini u Kini radi putem digitalnog novčanika, što je daleko iznad nivoa na razvijenim tržištima.
Dojče Banka je takođe zdušna u pogledu potencijala privatnih digitalnih valuta, napominjući da će rast korisnika blockchain novčanika nastaviti da odražava broj korisnika interneta, a do kraja decenije biće ih 200 miliona, što će udvostručiti trenutni nivo.
“To će podstaći vlade, banke, korporacije i pružaoce plaćanja koji imaju koristi od digitalizacije plaćanja”, navodi se u istraživanju. “A kad se zemlje i kompanije na kraju osvrnu na način na koji su prešle na digitalno plaćanje, može postati vrlo očito kako su ispunili svoj položaj u svjetskoj ekonomiji.”