Najveći proizvođač hrane na svijetu: Cijene će rasti i ove godine

COMPANY

Najveći proizvođač hrane na svijetu Nestle saopštiio je da će se i ove godine nastaviti rast cijena namirnica. To su najavili i drugi svjetski proizvođači hrane i potrepština za domaćinstvo.

Cijene Nestleovih proizvoda prošle godine su porasle za 8,2 odsto, ali tvrde da to nije dovoljno da bi se pokrili troškovi proizvodnje. Zapravo, uvjeravaju da im je profit umanjen.

“Još smo u situaciji da popravljamo bruto maržu (direktnu dobit) i, kao sve potrošače širom svijeta, pogodila nas je inflacija pa pokušavamo da popravimo štetu koja je učinjena”, izjavio je Nestleov izvršni direktor Mark Schneider.

Prema njegovim riječima, rast cijena biće ciljan i samo tamo gdje su povećani troškovi proizvodnje. Odbio je da kaže koji će od 2.000 proizvoda kompanije poskupjeti.

Kompanije Unilever, Coca-Cola, Heineken, Colgate-Palmolive i Procter & Gamble su takođe najavili nastavak rasta cijena namirnice ove godine, a kao razlog za to istakle rast proizvodnih troškova. Kako je objavio CNN, visoke su cijene energenata, žitarica, rada i logistike.

Kako je izjavio Unileverov izvršni direktor Alan Jope, cijene hrane će ove godine značajno rasti. Unilever je u posljednja tri mjeseca prošle godine povisio cijene za 13,3 odsto, što je bio čak osmi uzastopni kvartalni rast cijena.

Delikatno balansiranje

Kompanije koje se bave proizvodnjom životnih potrepština pokušavaju da napravr težak balans. Dok su im profitne marže (odnos dobitka i prihoda od prodaje) sve niže zbog rasta proizvodnih troškova, naglim rastom cijena rizikuju odluku kupaca da više ne kupuju njihove proizvode.

Unilever je saopštio da im je prodaja prošle godine smanjena za 2,1 odsto zbog rasta cijena. Nestle je saopštio da mu je prodaja smanjena u drugoj polovini prošle godine te da su cijene djelimični razlog za to. Heineken je saopštio da očekuje da ove godine u Evropi prodat manje piva zbog naglog rasta cijena, što je povezano s rastom cijena energenata.

Dok kupci pokušavaju što je više moguće da smanje životne troškove, trgovački lanci bi mogli da profitiraju od vlastitih robnih marki. Naglo je porasla prodaja američkog trgovačkog lanca Walmart, a taj trend, kako je objavio CNN, širi se i u evropskoj maloprodaji.

Znatni rast cijena je za posljedicu imao i teške pregovore između proizvođača i trgovaca u maloprodaji. Jope je ukazao da su trgovci u maloprodaji od Unilevera tražili dokaze o troškovima prije nego što su pristali na uvećanje cijena. Posljedica spora je bila i ta da su pojedini proizvodi nakratko povučeni iz prodaje.