Trampite srce za uspjeh
Piše: Richard BRANSON*
Neko može reći da treba izbjegavati prijateljstva između rukovodilaca i zaposlenih zato što neke teške odluke mogu postati još teže. Ali to i jeste poenta
Treba li mentorski rad za uspjeh? Mnogim ljudima nije lako da napuste siguran posao. Dok su neki rođeni preduzetnici, spremni i voljni da ugrabe svaku poslovnu priliku, drugi su rezervisaniji i njih je potrebno pogurati. Ovo ne znači da oni neće postati odlični preduzetnici, jer uspjeh svakako nije rezervisan za određeni tip ličnosti. Ali, isto tako dosta talentovanih ljudi misli da je preduzetništvo van njihovog domašaja, što je prava šteta. Vođenje posla nije nikakav neostvarivi san, već realna mogućnost.
Drugi čest razlog zašto su ljudi suzdržani je ubjeđenje da kad postajete preduzetnik, vi zapravo ulažete sve svoje resurse u jednu ideju nadajući se najboljem. No ne mora biti tako, može se započeti mali biznis koji će se kasnije razviti u nešto veće. Ponekad je potrebno da osjetite podršku svojih mušterija, i da to bude dovoljno da mali projekat postane ozbiljan biznis. Richard Reed, osnivač kompanije Innocent Drinks, koja proizvodi najpopularnije napitke u Britaniji, svoj biznis je započeo ovako: On i dva prijatelja su imali sigurne poslove u dobrim firmama, a onda su jednog vikenda prije 15 godina napravili određenu količinu sokova i otišli na muzički festival da ih prodaju. Ispred svog štanda postavili su natpis: ’Da li da napustimo svoje poslove i da se posvetimo pravljenju sokova?’ i pored stavili dvije kante, na kojima je pisalo – Da i Ne. Nakon što bi popili sok, mušterije bi davale svoj odgovor bacajući čašu u jednu od kanti. Po završetku festivala imali su punu kantu čaša koja je podržala njihovu ideju. U ponedjeljak su otišli na svoj posao i dali otkaz. Taj vikend je bio odskočna daska za, danas, cijenjenu kompaniju vrijednu više miliona dolara.
Ponekad je potrebno da osjetite podršku svojih mušterija, i da to bude dovoljno da mali projekat postane ozbiljan biznis
Treba li razvijati prijateljstva sa zaposlenima i gdje su granice u tim odnosima? Neke od svojih najbližih prijatelja sam upoznao kroz posao, i oduševi me kad čujem da je isti slučaj kod zaposlenih u Virgin kompaniji. Na mnogim poslovima ljudi provode više vremena sa kolegama nego sa porodicom i prijateljima, pa što ne bi onda poslovne odnose pretvorili u prava prijateljstva? Topla i prijateljska atmosfera može samo pomoći u radu, a prijaće i vašim klijentima.
Granice koje postavite u svojoj kompaniji po ovom pitanju oblikovaće i ideologiju poslovanja firme. Neki menadžeri se mršte na ideju da se zaposleni zabavljaju dok su na poslu, postaju najbolji prijatelji ili da ulaze u romantičnu vezu. U Virginu prijateljstva i romanse koje su se rodile su samo obogatile naše živote.
Prije nekoliko godina kad je Virgin Money kupio britansku banku Northern Rock, odem da obiđem nove zaposlene i oduševim se kad sam vidio da rade, ne samo muževi pokraj svojih žena, već i njihovi sinovi i ćerke. Nema bolje preporuke za kompaniju nego kad zaposleni kažu svojoj porodici da je to dobro mjesto za rad. Možda sam i ja tako uticao na svoju djecu, pa je moj sin riješio da ide sestrinim stopama; radiće u našim kancelarijama u Londonu. Radujem se da vidim svoje dvoje djece sljedeći put kad budem bio u kancelariji: ne postoji veće zadovoljstvo za ponosnog oca.
Neko može reći da treba izbjegavati prijateljstva između rukovodilaca i zaposlenih zato što neke teške odluke mogu postati još teže. Ali to i jeste poenta. Kada osnujete kompaniju, vi i vaši zaposleni treba da date sve od sebe, ako nije tako, u čemu je poenta. A ako zajedno prođete sito i rešeto i uprkos vašim naporima ste prinuđeni da nekog otpustite, onda i treba da bude teško, i treba da boli. Ukoliko ste menadžer onda će se vaša odluka da gradite prijateljsku atmosferu u kompaniji, umjesto da budete isključivo usredsređeni na profit, isplatiti na duže staze.
Treba li trampiti srce za uspjeh? Ljudi će s vama obnavljati saradnju samo ako osjećaju da su prethodni put dobro prošli. Agresivan pristup u poslovanju može da se izbjegne, ukoliko nailazite na lošu saradnju sa pojedincima ili kompanijama. Bolje nego da budete agresivni je da probate da ih pridobijete na pozitivan način: Imajte na umu da vi volite ono što radite i da je vaša uloga da ubijedite druge da vole vašu firmu, na taj način će poželjeti s vama da sarađuju; ukoliko ne reaguju na pozitivan pristup, zapitajte se da li vi želite da sarađujete s njima.