Skok prodaje elektromobila u Evropi – vještački?
Elektrifikovana (električna i hibridna) vozila činila su 8% prodaje automobila u Evropi u prvoj polovini 2020, što je na talasu podsticaja za kupovinu, otvorilo put utrostručenju njihovog tržišnog prodajnog udjela ove godine, pokazuje analiza nevladine organizacije Transport & Environment (T&E).
Očekuje se da će se direktna prodaja takvih vozila ove godine približno udvostručiti, na milion jedinica, navodi se u analizi, prenosi Index.hr.
Povećanje prodaje T&E pripisuje strožim standardima za emisije izduvnih gasova u Evropskoj uniji, koji su stupili na snagu ove godine, te podsticajima za kupovinu u Njemačkoj i Francuskoj.
Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) smatra da je prodaja električnih vozila podstaknuta nacionalnim programima podrške za podsticanje ekonomskog oporavka od pandemije covida-19, ali da taj trend ne mora nužno biti dugoročan.
„Teško je prognozirati buduće dugoročne pomake u ponašanju potrošača na osnovu takvog vještačkog rasta podstaknutog subvencijama“, smatraju analitičari ACEA.
T&E je apelovao na EU da ubuduće postavi strože ciljeve u smanjenju emisija, što bi obezbijedilo istiskivanje sa tržišta modela koji znatno zagađuju okolinu i njihovu zamjenu električnim automobilima.
Tu se najpre misli na SUV vozila koji su, iako „proždiru gorivo“, takođe povećali svoj tržišni udio u prodaji, na 39 odsto u prvoj polovini 2020. godine.
U međuvremenu, Evropska komisija je zacrtala planove za dalje pooštravanje ograničenja emisije ugljen-dioksida iz automobila, kao dio svog prijedloga za postrožavanje klimatskih ciljeva EU do 2030. godine.
ACEA je, pak, saopštila kako su kreatori tih politika trebali ojačati infrastrukturu za punjenje električnih vozila i programe podrške, kako bi vozila sa „nultom emisijom“ postala pristupačnija.