FUAD STRIK: Sve što je dobro znati teško je naučiti
Njegovo poslovanje je doprinijelo razvoju Energoinvesta ali i Coca Cole, na čijem čelu je bio, suosnivač je i prvi predsjednik Vijeća stranih investitora u BiH, predsjednik Skupštine Američke trgovačke komore, počasni konzul Finske…. Kada se ovome dodaju iskustva u Kini, Indoneziji, Alžiru, Iraku, Rusiji, Austriji, Njemačkoj, Maleziji, Armeniji, Moldaviji, Azerbejdžanu i Kazahstanu, onda je jasna snaga njegovog StrikConsultinga, koji unapređuje i pomaže razvoj i poslovanje drugih firmi
Radoholičar, inžinjer i menadžer, iskustveno bogat, izvor poslovnih ideja… Harizmatičan. Privatna konsultantska firma Fuada Strika već deset godina uspješno posluje pod njegovim imenom, StrikConsulting. Dominantna na ovdašnjem prostoru. Od početka orijentisana na realizaciju projekata koji doprinose pozitivnim promjenama; podršci, rastu i jačanju malih i srednjih preduzeća kao osnov ekonomskog razvoja. Relevantan je i pouzdan partner ino kompanijama iz oblasti implementacije projekata i obezbjeđenju lokalnih eksperata za dugoročne ugovore.
Gimnaziju je završio u rodnom Sarajevu, a odmah poslije elektrotehničkog fakulteta, kao stipendista, počinje u Unisovoj tvornici bicikala. Nakon obaveznog jednogodišnjeg rada, 1984. prelazi u Energoinvest, gdje je, zahvaljujući svojim idejama, brzo napredovao do menadžera za oblast sistema za daljinski nadzor i upravljanje u elektroenergetici. Ovu poziciju osigurala mu je preduzimljivost kada je u ime IRIS-a poslao projekat za prijavu na tender u Kinu bez finalnog odobrenja nadređenih; dobar radnik nikad ne radi samo ono što mu je rečeno. Taj tender će Energoinvestu donijeti projekat od tri i po miliona dolara. Ali, iz želje da pokrene privatni biznis, početkom devedesetih napušta Energoinvest a onda 1994. odlazi u Beč gdje je tri godine radio za firmu Osted kao menadžer za razvoj poslovanja na tržištu Rusije i zemalja srednje Azije. Taj naporan period preokrenuće slučajni susret na aerodromu u Moskvi sa ljudima iz Koka Kole. Biće to netom povratak u BiH, da ponovo, te 1996. podigne multinacionalnu kompaniju. Ostalo je istorija. U stvari, budućnosti.
Šta je najviše obilježilo period početka vaše karijere?
Karijerna prednost je dva puta raditi u ekspanziji. Okruženi ste optimizmom, prave se i ostvaruju veliki planovi, kapitala za investiranje ne fali, otvaraju se nove pozicije i imate sjajnu priliku za napredovanje
– Teško je opisati osjećaj kad sam, poslije klasično koncipirane proizvodne fabrike koja se bori sa bezbroj teškoća, a prvenstveno sa gubitkom tržišta, došao u firmu koja se bavi informacionim tehnologijama i to u korak sa najnovijim dostignućima u svijetu. Meni je tada izgledalo kao da sam došao u Nasu, bez obzira što ni tada nisam znao, niti danas znam, koliko je stvarno interesantno raditi u Nasi. Jednostavno Energpoinvest-Iris je tada imao nevjerovatnu koncentraciju mladih, 90 posto visoko obrazovanih saradnika, kadrove koji su se vratili sa prestižnih svjetskih univerziteta, atmosferu instituta u kojem svi svakodnevno uče, žele da napreduju i kontinuirano ulažu u svoje znanje. Pri tome, firma dobiva značajne poslove i mladi saradnici sve stečeno znanje imaju priliku primijeniti i provjeriti u praksi. Prvo sam dobio poziciju inženjera u odjelu za inženjering Scada (Praćenje, kontrola i prikupljanje podataka sistema), poslije samo mjesec dana dobio sam i priliku da koordiniram, kasnije i vodim, projekat realizacije Dispečerskog centra Elektrodistribucije u Tuzli. Kako bih bio u stanju da pratim razvoj tehnologije ubrzano sam morao da, kao francuz, učim engleski jezik. Dobivao sam šanse, nove projekte, ulagao veliku energiju, pa su i rezultati dolazili. Firma, i svi ti mladi ljudi, bavili su se informacionim tehnologijama koje su se tih 80-tih i 90-tih razvijale nevjerovatnom brzinom. Danas mi je jasno da je bila privilegija raditi u toj oblasti, u biznisu koji se ubrzano razvijao, vremenu opšteg društvenog progresa. U takvim okolnostima, uz dosta samoinicijative i hrabrosti da preuzmem odgovornost, radio sam na ponudi Energoinvesta za projekat u regiji Istočne Kine, [angaju, koji je tada finansirala Svjetska banka. I dobili smo taj projekat vrijedan 3,5 miliona dolara, vjerovali ili ne, čak ispred Simensa, Tošibe i Hitačija. I ne samo to, taj smo projekat u ugovorenom roku uspješno realizovali. Dovoljan razlog da napredujem na menadžersku poziciju. Potom smo uspješno konkurisali na poslove u Indoneziji, Alžiru, Iraku, Rusiji, …
Tokom 90-tih ste bili u Austriji i radili projekte za rusko tržište, jedno vrijeme i u Njemačkoj. Šta vas je ponukalo da se 1996. vratite u BiH, odnosno kako ste odmah došli na mjesto prvog čovjeka Koka Kole?
– Iako je bilo izvanrednih prilika za dobru poslovnu karijeru meni povratak u BiH nije bio upitan. Svi ljudi sa naših prostora koji su bili u inostranstvu, ili su i sada tamo, uvijek imaju prisutno razmišljanje o povratku. Jer boravak u inostranstvu, dobro plaćen posao, relativno visok standard i ure|en sistem, imaju i svoju cijenu. Osjećao sam da će se to i meni desiti. Sudbina, ili moja sreća, učinila je da se to desi na najbolji način. Slučajan susret na moskovskom aerodromu Vnukovo sa ljudima iz Koka Kole, uspješno obavljeni testovi kod hed-hantera u Beču i moje samopouzdanje na intervjuima učinili su da se u Sarajevo vratim krajem 1996. u ulozi državnog operacijskog menadžera kompanije Koka Kola Amatil koja je tada bila franšiza za Istočnu Evropu. Baš u to vrijeme kompanija ne uspijeva naći potreban kadar, jer onim postojećim iz Koka Kola sistema posao u poslijeratnoj BiH nije bio pretjerano atraktivan. Istovremeno, dobro sam se snašao, stizali su prvi rezultati mimo svih očekivanja, i u prodaji i u organizaciji poslovanja, pa sam već nakon šest mjeseci promovisan na čelnu poziciju.
Kakav je osjećaj raditi u velikim sistemima, kao što je Koka Kola, koja je baš u vaše vrijeme, 1999. proglašena i kompanijom godine! A, bila je čak i u prvih pet u svijetu!
– Koka Kola kompanija je tih godina imala izvanredan period rasta i ekspanzije na svjetskom nivou jer je novootvoreno tržište istočne Evrope počelo da daje prve velike rezultate. Otvaralo se tržište Kine, profitabilnost na razvijenim tržištima bila je izvanredna. Meni se desilo, da po drugi put u karijeri, radim u biznisu koji ima ekspanziju, koji se razvija. Ulazak u veliki sistem sa dobrim rezultatima bio je zaista dobar osjećaj. Veliki sistem za mene nije bio novost, ali količina rada koju je taj posao zahtijevao – jeste. Jer su ciljevi izuzetno visoki i konstantno se povećavaju. Moderni biznis u tržišnoj ekonomiji zasnovan je na rastu, konstantnom rastu obima posla i profita pa sam brzo izgubio iluziju da je Koka Kolu lagano prodavati. Da, to je zaista proizvod koji se traži ali kompanija zahtijeva da ga prodajete u izuzetno velikim količinama koje ste postavili kao cilj, a ne da samo zadovoljavate potražnju.
Iako se izuzetno traži, Koka Kola se ne zadovoljava samo potražnjom nego prodajom velikih količina
Od odlaska iz Koka Kole (2005.), deset posljednjih godina rukovodite privatnom firmom Strik Consulting. Ko su vaši klijenti, strane kompanije ili…, u kojim poslovima vas najviše ima?!
– Na vlastitu odluku da završim angažman u Koka Koli sam posebno ponosan jer sam smogao snage da sam odlučim da odem u trenutku kad biznis donosi visoki profit, kad je firma organizaciono zaokružena i ima vrhunsku reputaciju. Strik Consulting je bio logičan nastavak karijere jer više nije bilo smisla da radim za nekog drugog. Želio sam da radim za sebe, da sam odre|ujem obim angažovanja, količinu posla, broj ljudi, da radim mirnije. Prednost je bila i činjenica da mi je kompanija ponudila prvi konsultantski ugovor na godinu dana. Tada sam smatrao da dolaze bolji dani bh. ekonomije, da moraju doći, i da će moje iskustvo i znanje biti potrebni i valorizovani na tržištu, u našim domaćim firmama. Nažalost, konsultantsko tržište kod nas je deformisano raznim besplatnim seminarima, uslugama eksperata upitnog nivoa, spremnosti da se traži a onda i plati znanje, uglavnom nema. U svemu tome konstantno poslujemo solidno, uglavnom zahvaljujući učešću u velikim projektima koje finansiraju USAID, GIS, SIPO, Evropska banka, u ulozi lokalnog podugovarača u projektima podrške razvoju malih i srednjih preduzeća, povećanju njihovog izvoza, konkurentnosti i tržišne orijentacije.
Naši ljudi po sposobnosti ne zaostaju za onima u bilo kojoj zemlji svijeta
U oblasti menadžmenta i upravljanja promjenama, radili smo za većinu najznačajnijih firmi u BiH u vlasništvu multinacionalnih kompanija: VW, Heidelberg, Cement, Bayer, Coca-Colu, Energoinvest. Činjenica je i da izvozimo usluge, da imamo reference u Makedoniji, Crnoj Gori, trenutno učestvujemo u velikom projektu na Kosovu, u konzorciju smo sa našim partnerom iz Irske radili projekte u Armeniji i Moldaviji a da smo trenutno blizu dobivanja novih poslova u Azerbejdžanu i Kazahstanu.
Suosnivač ste i prvi predsjednik Vijeća stranih investitora, a bili ste i predsjednik Skupštine Američke trgovačke komore u BiH, iskustva…
– Da, bilo je to prije više od 10 godina i bili su to pokušaji da se domaćim vlastima ukaže na činjenicu da je njihova odgovornost stvaranje povoljnog ambijenta za biznis, kao i obaveza davanja podrške razvoju tog biznisa, a ne samo organizacija poreskih i inspekcijskih kontrola usmjerenih da prona|u nepoštivanje propisa, često apsurdnih i kontradiktornih. Nažalost, i danas te iste asocijacije imaju iste pokušaje da domaćim vlastima ukažu na iste apsurdne birokratske procedure, na činjenicu da bi njihova uloga trebala biti da otvore mogućnosti za biznis i ulaganja, a ne da o tome stalno ponavljaju fraze i ograničavaju ekonomski prostor na entitet, kanton, opštinu.
Počasni ste konzul Finske u BiH od 2011. Šta vas je preporučilo za ovu titulu?
Od svih zemalja, u kojima sam radio, Malezija je posebna. Model državnog uređenja primjenjiv i za BiH
– To pitanje mi ovdje ljudi najčešće postavljaju, najčešće na naš način – kako si to sredio? (osmijeh). Republika Finska ima organizovan, strukturiran proces uspostavljanja mreže počasnih konzulata, posebno u zemljama u kojima nema diplomatske misije; ambasade. Za počasne konzule biraju se ljudi sa značajnom karijerom i visokom reputacijom u poslovnom svijetu. Koliko znam i u mom slučaju je važilo to pravilo.
Kao elektroinženjer, kako ste u menadžerskim vodama pomjerali svoj kamen?
– Svako od nas je obavezan da, radeći najbolje što može za porodicu i sebe lično, učini nešto što može i za društvo u cjelini. Nekada je to samo radeći najbolje svoj posao. Mislim da je jedan od mojih kamenčića sadržan u činjenici da sam značajno doprinio da u BiH dođe prva velika strana investicija poslije rata. Odluka o investiciji od 30 miliona dolara, o izgradnji fabrike Koka Kole u Sarajevu, donesena je 1998. godine, a to je najmanje četiri-pet godina prije nego što je to bilo zacrtano u planovima kompanije. Sebi pripisujem značajan procenat zasluge za to.
Najvažnije za uspješan biznis je…?
Moderni biznis u tržišnoj ekonomiji zasnovan je na stalnom rastu i obima posla i profita
– Ljudi su faktor uspjeha svakog biznisa. To podrazumijeva adekvatne ljude na svim ključnim pozicijama, sposobne, motivisane i spremne na saradnju u okviru tima. Pri tom biznis profilira prvi čovjek, pa je uspješan onoliko koliko je i prvi čovjek uspješan.
Rođeni ste u staroj sarajevskoj porodici, nedaleko od Vijećnice, na desetogodišnjicu Avnoja, kad je cijeli grad euforično slavio. Kasnije ste našli vezu sa tom simbolikom! Kako je bilo odrastati u srcu Sarajeva? Kako ste provodili ljeta i, evo, zime…?
– Činjenica da su generacije kojima pripadam, na svim prostorima bivše domovine, imale privilegiju odrastanja u periodu progresa, možda smo svi imali manje nego mnogi danas, ali smo svakog dana svi imali više. Društvo je stalno napredovalo, razvijalo se. Taj progres je onda davao rezultate u sportu, muzici, slikarstvu, pa je došla Olimpijada. Mnogo onoga što Sarajevo danas ima steklo je u tom periodu.
Koju knjigu svaki menadžer treba da pročita?
– Teško je izdvojiti. Jedna od najboljih meni je svakako Blue Ocean Strategy. To je knjiga koja je u izdanju Harvard Business School Press imala prodatih preko milion primjeraka. Knjiga govori o tome kako da kreirate nepokriveni segment tržišta i time uticaj konkurencije učinite irelevantnim.
Sagovornik kojeg nikada nećete zaboraviti…
– Ima više takvih ljudi koje zadržite u sjećanju. Prvo mi pada na pamet čovjek koji me je primio na posao u Koka Koli u Beču, gospodin Muhtar Kent, danas CEO The Coca-Cola Company u Atlanti. Izuzetna ličnost koju pamtim po neupitnom liderstvu i autoritetu kombinovanim sa toplim prijateljskim osmjehom i spremnosti na razumijevanje sagovornika.
Scenario iz snova?
– Bilo bi prilično tužno u ovim godinama imati scenario iz snova, značilo bi to da će vjerovatno ostati neostvaren. Apsolutno sam zadovoljan scenarijem koji imam. Ostvario sam dovoljno toga, imam suprugu sa kojom se decenijama slažem i volim, imam divnu i uspješnu djecu, imam zdravlje.
PRAVILA VELIKOG BIZNISA
Tokom vođenja Koka Kole naučio sam nekoliko važnih stavki velikog biznisa: osjetio sam praktičnu vrijednost brenda u poslovanju, prepoznao važnost izgradnje reputacije kompanije, spoznao značaj odnosa sa tržištem i ostvarenja procenta učešća na tržištu, prihvatio kao pravilo neupitnost poštovanja zakona zemlje u kojoj poslujete… Ipak, najvažniji osjećaj, bitan za svakog poslovnog čovjeka, jeste saznanje da svaki posao rade i čine uspješni ljudi i da je ulaganje u njih, u nagra|ivanja ili usavršavanja, jedini i najsigurniji put ka uspjehu.
(Iskra Tafro)