Klaudio Luti – Italijanski dizajn je stil i način života

Prestižni sajam namještaja Salone del Mobile.Milano  posvećen je dizajnu i Made in Italy pečatu, svojevrsni benčmark za kvalitet i inovacije

Milanski sajam namještaja održava se od 1961. i postao je prestižna platforma italijanskih i inostranih izlagača kada su u pitanju opremanje enterijera i eksterijera. Brojke pokazuju sve veći porast zainteresovanosti za izuzetno visok kvalitet italijanskog dizajna i namještaja, ne samo estetski lijepih i elegantnih, već izuzetno funkcionalnih i inovativnih, a prije svega zadivljujućih, pa tako ovaj sajam ima svoja izdanja i u Moskvi i Šangaju. Salone del Mobile.Milano je najbolji i najvažniji događaj dizajna na svijetu, koji obuhvata kombinaciju inovacija, kreativnosti, industrijskog dizajna i kvaliteta.
Imali smo tu čast da razgovaramo sa predsjednikom Salone del Mobile.Milano, gospodinom Klaudijom Lutijem koji je egzemplar stila, pravi predstavnik manifestacije koju vodi, mada ovaj podatak i ne čudi jer je on bio osnivački partner Gianni Versace SpA, igrajući ulogu CEO ove kompanije, blisko sarađujući sa slavnim dizajnerom i aktivno doprinoseći njegovom ogromnom internacionalnom uspjehu.
U maju 2015. Klaudio Luti bio je odlikovan titulom Cavaliere del Lavoro od strane predsjednika Italije, Serđija Matarele. Član je upravnog odbora La Triennale di Milano fondacije kao i član Naučnog komiteta fondacije Triennale Museum of Design.
Osim toga, Klaudio Luti je takođe predsjednik i vlasnik Kartell SpA. Otkako je preuzeo ovaj biznis 1988. od Đulija Kastelija, koji ga je osnovao 1949.godine, Klaudio Luti je Kartell pretvorio u neprikosnovenog vođu u sektoru, sa čak 75 % izvezenih proizvoda, preko 140 butika, 250 shop-in-shop odsjeka i preko 2.500 preprodavaca u 140 različitih zemalja. Danas, Kartell ima više od 150 porodica proizvoda u svom katalogu, koje su kreirali neki od najboljih dizajnera na svetu.

Salone del Mobile je definitivno benčmark za kvalitet i inovacije. Šta je  to što ovaj sajam izdvaja od drugih u svijetu?
– Salone del Mobile.Milano je prije svega sistem konekcija, kreativnosti i inovacije. On ima pobjednički format koji je dostignut i konsolidovan tokom svih ovih godina, sa mješavinom faktora koji su veoma važni i komplementarni: kompanije, dizajn, arhitekte, mediji, biznis, sajam i grad Milano. To je mjesto gdje se kultura i specifičan način rada spajaju, mjesto gde se spajaju preduzetnici i dizajneri.
Salone je svoju priču otpočeo kao komercijalni sajam, ali je ubrzo postao referentna tačka za sve one koji prodaju namještaj ili su za njega zainteresovani, a u posljednjih petnaest godina, postao je internacionalna referentna tačka, odnosno mjesto gdje se stvara ono što će kasnije postati trend.
Salone del Mobile.Milano je važna realnost za sektor namještaja, za grad Milano i za Italiju. Mi smo to dobili od svojih prethodnika, kao veoma važno nasljeđe i moramo ga štititi uz maksimalnu pažnju i održati njegovo globalno vođstvo.

Svako izdanje sajma ima sve više izlagača, govorimo o brojki od oko 2000 njih. Koliko dugo traje organizacija jednog izdanja i koliki tim ljudi je uključen u proces organizacije?
– Počinjemo da radimo na sljedećem izdanju, dan nakon što se prethodni završi. Potrebno nam je godinu dana kako bismo dobili optimalne rezultate. Naš tim nije toliko veliki, ima nas otprilike 30, ali svi smo veoma dobro organizovani u različitim poljima.

Inovativnost je ključni fakor svakog izdanja, odakle crpite inspiraciju?
– Inovativnost je ključ svijeta. Salone ima dužnost da se inovira, bez kompromitovanja sopstvene prirode. On mora znati kako da izazove metode i kriterijume, sa ciljem podizanja standarda i opstajanja na vrhu igre, uz obzir prema izložbenom modelu i klijentskim uslugama. Salone del Mobile.Milano ima posvećenost težnji da uvijek bude bolji i postigne više nego što je do tada postigao. Afirmacija izlagača samog sajma, oslanja se na taj kapacitet konstantne inovacije. Inovacija u pogledu linija, oblika, pristupa tržištu i prodaje, inovacije u komunikaciji. To je dužnost koju Salone kompanije moraju ispunjavati, jer je konkurencija postala oštrija, vremenski okviri kraći i tržište ultra zahtijevno.

Kako je došlo do realizacije projekata u Moskvi i Šangaju?
– Mi smo praktično odgovorili na dva tržišta koja su bila radoznala kada se radi o temi italijanskog namještaja, spremna za kupovinu i privučena istim i italijanskim načinom života.
Kada smo 2005.godine započeli Saloni WorldWide Moscow – koji je prošle godine preimenovan u Salone del Mobile.Milano Moscow – to je bio poprilično precizni i prikladan trenutak, koji je iskoristio njihovu istovremenost sa povećanim ekonomskim rastom, gomilanjem urbanizacije, radikalnim promenama u stilovima stanovanja, poboljšanim životnim stilovima i pojavom nove srednje klase koju privlače Zapadni proizvodi, Made in Italy posebno. Nakon 14 izdanja, izložba i dalje čuva svoju primarnu poziciju na tako važnom tržištu. Prestonica kakva je Moskva, pokazala je svoju zahvalnost za kreativnost i proizvodne vrijednosti, koje su kompanije izlagale tokom prethodnih 14 godina. Ruski posjetioci nikada ne prestaju da cijene – uprkos političko-ekonomskoj situaciji – inovativni sadržaj i proizvodne vrijednosti koje su oduvijek bile osnova našeg Salone brenda.
Pokrenuli smo Salone del Mobile.Milano Shanghai prije tri godine: to je strateški, internacionalni sastanak, koji je eksponencijalno rastao, zahvaljujući kvalitetu izložbe i interesovanju javnosti, koja je sve više svjesna i osjetljiva kada se radi o vrijednostima dizajna. Snažno vjerujemo da ćemo biti u mogućnosti dalje da napredujemo u onome što je već sada plodni komercijalni i kulturni dijalog između dvije zemlje. Sigurni smo da će sljedeće izdanje u potpunosti zadovoljiti sve zahtijeve tržišta koje se brzo mijenja i koje od nas mnogo toga očekuje, jer i samo ima istoriju proizvodnje koja je slična italijanskoj, u smislu konstantne potrage za ljepotom, originalnošću i elegancijom.

Koliko je tim tržištima atraktivan italijanski dizajn?
– Veoma je atraktivan, i kao što sam upravo rekao, nije u pitanju samo jedan komad, već čitav italijanski stil i način života. U prethodne dvije godine, Italija je bila drugi najveći dobavljač namještaja u Rusiji, dok su cifre za Kinu pokazale porast interesovanja za nevjerovatno visok kvalitet italijanskog dizajna i nameštaja.

Koja je Vaša strategija uspjeha, budući da ste po profesiji ekonomista?
– Nemam strategiju za uspjeh, već strategiju rada, u kojoj uvijek težim da budem bolji: samo sa konstantnom inovacijom i visokim kvalitetom globalni izazov može biti savladan.
Uspjeh Salone del Mobile.Milano može se u cjelini pripisati produkcijskom sistemu koji ga podupire, dajući mu priliku da predstavi inovativne proizvode i procese na svakih dvanaest mjeseci.

Da li je dovoljno da jedan predmet, komad namještaja ili dekora bude samo funkcionalan, kvalitetan i lijep ili mora da poseduje taj neki X faktor?
– Predmet mora takođe stvarati emocije. Bez emocije, ne možete ništa uraditi.

Šta odlikuje jednog talentovanog dizajnera?
– Lični pečat i težnju da se samostalno izrazi, umjesto da kopira već poznate, uspješne dizajnere i projekte.

Malo njih zna da ste dugo godina bili u fashion biznisu, te da ste sarađivali sa Đani Versaćem. 1988. godine ste napustili modni biznis i došli na čelo porodične kompanije Kartell koja posjeduje više od 130 prodavnica širom svijeta. Kako je Vaše poznavanje mode imalo uticaja na svijet dizajna namještaja i u kakvoj su sprezi svijet mode i svijet dizajniranja namještaja?
 U pravu ste! Radio sam u svijetu mode mnogo godina i verujem da ta dva svijeta nisu mnogo različita, kako možda djeluje na prvi pogled. Na primjer, kada sam radio u Versace brendu, naučio sam sve o važnosti monobrend prodavnica za jednu kompaniju, jer one reklamiraju brend na brži i efektivniji način. Tu lekciju sam primijenio na Kartell i čim sam mogao, otvorio sam Kartell butike. U svijetu mode sam takođe naučio mnogo toga o umjetnosti zavođenja i emocijama. Jedan komad namještaja, poput haljine, može biti zavodljiv i emitovati emocije. Kada radim na jednom komadu, istovremeno razmišljam kako on može biti prodat i kako može postati najbolji.