EK optužuila brendove da varaju kupce u istočnoj Evropi

Svijet

Mutlinacionalne kompanije za proizvodnju hrane i pića su “varale i dovodile u zabludu” kupce u istočnoj Evropi tako što su im godinama prodavali inferiorne verzije proizvoda poznatih brendova, saopštila je zvanično vrhovna zvaničnica Evropske komisije za potrošače

U napadu na korporativne gigante, Vera Jurova tvrdi da su firme flagrantno kršile zakon.

“Po prvi put jasno kažemo: ovo je nepoštena komercijalna praksa. U mnogim slučajevima sam ubijeđena da je kršen zakon jer je manifestovana prevara”, objasnila je Jurova za Gardijan.

Od voćnih sokova i ribljih štapića do deterdženata i suhomesnatih proizvoda, istočne verzije brendova koji su prisutni u čitavoj Evropi, su se uporno pokazali kao inferiorni u kvalitetu u odnosu na one koji se prodaju na zapadu iako su upakovani u istu ambalažu, tvrdi Jurova.

Ona je obećala da će zaustaviti multinacionalne kompanije u pokušaju da dovode u zabludu potrošače iz istočne Evrope i poručuje da su predugo smišljali izgovore.

Koka-kola, čija pića u slovenačkim radnjama, kako su pokazala istraživanja, imaju više šećera i frukto-glukoznog sirupa nego ona u Austriji, tvrdi da su adaptirali recept “lokalnom ukusu”. Špar, čiji voćni jogurt od jagode u Sloveniji ima 40% manje jagoda od onog u Austriji, kaže da su samo pravili ono što su Slovenci i tražili.

Drugi poznati brendovi kao Lidl, Pepsi i Birds Eye su takođe pomenuti u istraživanju. I oni su insistirali da su razlike u proizvodima bazirane na lokalnoj potražnji, a ne na dovođenju u zabludu potrošača.

Jurova je ranije obećala da neće objavljivati imena kompanija ako se prekine sa takvom praksom, ali pošto se to nije dogodilo, ona je otkrila imena i kazala da će ohrabrivati ljude da ne kupuje te proizvode. “Vrlo sam odlučna u ovome”, poručila je Jurova.

Njeni komentari dolaze nakon vrlo detaljne analize podataka prikupljenih iz čitave EU, i nakon obraćanja predsjednika Evropske komisije Žan-Kloda Junkera koji je dao signal da je Brisel spreman da pokrene pravne i finansijske mehanizme da bi ojačao nacionalna tijela za zaštitu potrošača kako bi otkrili i procesuirali firme koje krše zakone.

“Raste nezadovoljstvo kod ljudi koji moraju da idu u inostranstvo da bi kupili riblje štapiće u kojima ima ribljeg mesa, ili soka od pomorandže u kojem ima pomorandži. Ta frustracija raste i uradićemo nešto povodom toga”, navodi Jurova.

Jurovu posebno ljuti dosadašnji pristup tom problemu od strane kompanija, jer su ukazivale da to pitanje nema težinu zato što nema nikakvih direktnih implikacija na zdravlje ljudi. “Dugo je ovo bila tema pošalica, ali ovdje govorimo o jednakosti potrošača”, jasna je Jurova.

“Pričala sam sa predstavnicma trgovaca i proizvođača i svi imaju iste argumente: oni adaptiraju proizvod nacionalnom ukusu, i koriste lokalne sirovine za lokalno tržište. Za deterdžent nam kažu da je drugačiji zato što nam je dova drugačija”.

Jurova nudi nekoliko rješenja: da se uveća kvalitet hrane ili da se proizvodi drugačije zovu pa da potrošači znaju šta kupuju.

Pitanje duplih aršina po pitanju hrane je stiglo na dnevni red komisije zahvaljući lobijima iz Bugarske, Slovenije, Češke i Mađarske koje su nedavno objavile svoje komparativne studije, a za desetak dana će tu studiju objaviti i Hrvatska.

Premijer Slovenije Miro Cerar je za Gardijan kazao da vjeruje da su multinacionalne firme svjesno upletene u kreiranje zablude. “Ovo je neprihvatljiva praksa koja služi samo da bi se uvećao profit. To kompanije stalno pokušavaju da urade, ali se mora kontrolisati ono što utiče na kvalitet života”, poručio je Cerar.

Portparol Koka-kole je naveo: Mi povremeno malo adaptiramo naša bića kako bi odgovarala lokalnim ukusima i željama, kako bi koristili lokalne resurse i pratili lokalne regulacije. Naša posvećenost služenju pića visokog kvaliteta, pristupačnih cijena i koje imaju sjajan ukus u 200 zemalja svijeta, uključujući Sloveniju”.

Portparol Pepsija je saopštio da su posvećeni proizvodnji visokokvalitetnih i ukusnih proizvoda u “svakom tržištu na kom rade”.

“Naša politika je ispunjavanje želja potrošača, pa svaka država gdje Špar postoji ima svoje Špar proizvode – recepti se prave u toj državi”,saopštili su iz Špara.

Portparol Lidla je kazao da zajedno sa distributerima postavlja stroga pravila kvaliteta za sve međunarodne proizvode. “To su ista pravila u svim tržištima na kojima postoji naš proizvod”.