Koji su najuspješniji startap ekosistemi van Silicijumske doline?

Startup

Founder Collective, američki VC fond osnovan 2009. godine, nedavno je na Medium-u objavio istraživanje koje je sproveo sa ciljem da ustanovi koji gradovi, van Silicijumske doline, imaju najuspješniju startap scenu.

Poredili su firme koje su u posljednjih deset godina otkupljene, spojile se sa drugim firmama ili izašle na berzu. Na ovaj način su dobili konkretnu vrijednost izraženu u dolarima. Iako ne savršen, ovaj sistem im je omogućio da uporede „uspjeh” startapa.

Izvukli su informacije o 242 „izlazaka” startapa, koje su podijelili na 17 gradova ili država.

Sami autori su se ogradili i napomenuli kako metoda nije savršena iz mnogo razloga, ali i da istraživanje ne treba shvatati kao akademski rad. Podaci postoje da bi dali grubu ideju o stepenu razvoja startapa na različitim geografskim odrednicama, a uprkos svojoj nesavršenosti predstavljaju i dobru početnu tačku za dalje procjene jer nude do sada nepoznate podatke.

Za početak, iz tabele se može vidjeti da je oblast Silicijumske doline apsolutno neprikosnovena na svijetu. Zapravo, autori su prestali da broje posle 20 kompanija koje su zajedno zabilježile vrijednost od oko milijardu dolara. Pošto je cilj bio da se prikaže kompanije koje se nalaze van Silicijumske doline, njome su u ovom trenutku prestali da se bave.

Kao primjer je dat izlazak Ubera na berzu. Iako je procjenjivan na 120 milijardi, pa se konačna vrijednost od 82,4 milijarde dolara smatra neuspjehom, ovime je kompanija stvorila više vrijednosti od bilo kog drugog grada ili države.

Najplodniji startap gradovi u SAD

Na drugom mjestu se, možda iznenađujuće, nalazi Boston. Ispostavilo se da je, ne računajući San Francisko, Boston grad sa najviše „jednoroga” (kompanija koje su procijenjene na više od milijardu dolara). Istraživači su primijetili da je stereotipna slika o Bostonu kao centru hard tech industrije — pogrešna. Čak tri od pet najuspješnijih „izlazaka” su napravile kompanije koje usluge nude direktno potrošačima: Wayfair, TripAdvisor i CarGurus.

Los Anđeles je jedini grad (osim, naravno, San Franciska) koji je uspio da napravi veći broj „izlazaka” od najmanje 10 milijardi dolara. Polovina od 10 najvećih kompanija se bave hardverom i vertikalnim e-trgovinom (trgovinom u samo jednoj kategoriji). Ovo je možda zadivljujuće za regiju koja se uglavnom vezuje za medije.

Sijetl je dom nekim od najvećih kompanija na svijetu, kao što su Microsoft i Amazon. Neki smatraju da to može da podstakne razvoj malih startapa u istom ekosistemu. Ipak, ova regija je u posljednjih deset godina stekla za 20 odsto manje izlazne vrijednosti nego Los Anđeles i Boston.

Njujork se na ovoj listi nalazi tek na petom mjestu. Najmnogoljudniji grad u SAD se, generalno, više vezuje za brendove koji se direktno obraćaju potrošačima. Međutim, najuspješniji njujorški startap u posljednjoj deceniji je MongoDB, kompanija koja se bavi bazama podataka. Tu su i Liveperson, koji proizvodi komercijalni AI softver i Flatiron Health, tehnologija iz oblasti zdravstva za razvoj lijekova. Tako da, iako je Njujork možda najbolje mjesto za razvoj proizvoda namenjenih širokoj grupi potrošača, tamo se itekako proizvodi ozbiljna tehnologija.

Lideri u ostatku svijeta
Izrael možda ima manje od devet miliona stanovnika, ali vrijednost njihovih startapa, po ovom istraživanju, premašuje kombinaciju Njemačkih i Francuskih. Dva najuspješnija su Mobileye — koji za Intel proizvodi tehnologiju za izbjegavanje i ublažavanje sudara i Waze — GPS aplikacija koju korisnici hrane podacima.

Što se tiče Evrope, sigurno iznenađuje da je Švedska lider na listi. Ukupan iznos sakupljen od „izlazaka” startapa je duplo veći od Njemačke, a daleko veći od Francuske, koja u ovom segmentu podbacuje. Šta više, kada bi se Švedska računala zajedno sa Finskom, borila bi se sa Bostonom za drugi najuspešniji startap ekosistem na svijetu.

Ono što je impresivno za skandinavske startape je njihov uticaj na globalnu kulturu. I Spotify i Minecraft su švedske kompanije, a poznato je kako je prva promijenila način na koji se sluša muzika, a kako je video-igra postala fenomen.