MILADIN RADOVIĆ: Stara pošta za nova vremena

Interview

Digitalni računi, plaćanje putem aplikacija, komunikacija preko interneta zadaju udarac ključnom segmentu poslavanja svih pošta na svijetu. Uprkos tome, Pošte Srpske prijavljuju dobre finansijske rezultate i rast obima posla! Promjena navika, poput naručivanja putem interneta ide im u korist, jer po riječima direktora Radovića, sve može da se uradi aplikacijom, samo dostava robe ne može da se desi virtuelno. I to će i dalje činiti ovo preduzeće neophodnim, a stalna modernizacija i korak sa promjenama značiće uspjeh i održavanje pozicije na tržištu

razgovarao MARKO ŠIKULJAK      foto Aleksandar ARSENOVIĆ / copyright The Prestige

Kabinet direktora na spratu glavne zgrade Pošta Srpske ima povlašten pogled na glavnu ulicu u centru Banjaluke. Pogledom na desno vidi se dio Trga Krajine, a lijevo – simboli grada, zgrade Banskog dvora, gradske uprave i Hram Hrista Spasitelja. Na opasku o ovoj povlaštenosti, direktor Pošta Miladin Radović konstatuje da je period fotografisanja za The Prestige najduži koji je proveo na terasi zgrade Pošta, a da pogled izvan nje baci tek kad neka buka, poput trubača ili drugog sličnog veselja dopre sa gradskog trga. Rukovođenje preduzećem za poštanski saobraćaj Republike Srpske nije baš posao koji ostavlja prostor za dokolicu, dodaje, napominjući podatke o broju zaposlenih u Poštama, te njihovoj rasprostranjenosti po cijeloj teritoriji Srpske, koji daju sliku o složenosti poslovne organizacije. Uprkos insistiranju, ne govori previše o konkurenciji, iako je to jedno od najznačajnijih obilježja poslovanja. U više djelatnosti koje obavljaju Pošte Srpske, a mnoge običnom posmatraču ne padaju na pamet prilikom pomena, konkurenciju čine privatne kurirske službe, banke, međunarodne institucije za transfer novca…

Naša pošta može pružiti kvalitetniju uslugu nego privatni operateri, što prepoznaju međunarodne kompanije, kao i korisnici

Na kraju krajeva, digitalizacija, aplikacije, internet i pametni telefoni dokrajčili su mnogo onih navika u komunikaciji koje su bile osnov u komunikaciji, a predstavljale su važan dio prihoda pošte. Uprkos tome, Pošte Srpske javljaju da su njihovi prihodi i profit rekordni. Direktor Radović nema dileme da će uloga Pošta Srpske i u budućnosti biti značajna, a da će ovo preduzeće biti uspješno ukoliko se bude išlo u korak sa promjenama koje nose sadašnjost i budućnost. Na početku priče o Pošti, zanimali su nas detalji o poslovnoj biografiji čovjeka na njenom čelu.
– Završio sam Srednju mašinsku školu i diplomirao na Saobraćajnom fakultetu. Porodični biznis bio je usko vezan za transport, auto-škola i tehnički pregled. Volio sam od malena i automobile i vožnju, to je uz mene od malih nogu. Otac je osnovao auto-školu 1985. godine, a 2004. otvorili smo svoj privatni tehnički pregled vozila svih kategorija. Nakon toga, po završetku srednje škole i upisa fakulteta, otac je preminuo pa smo majka, sestra i ja morali da preuzmemo posao koji je on započeo. Posao smo dodatno razvili, proširivši se i na privrednu granu karakterističnu za kraj iz kojeg dolazim – voćarstvo. Naša regija Birač je poznata po poljoprivredi i uzgojem voća pa se i ovaj korak nametnuo organizacijom zadruge koja potom nastavlja da se bavi otkupom, zamrzavanjem, preradom i prodajom jagodastog voća, prvenstvene maline, kupine i borovnice. Kompletna naša proizvodnja i otkup sa preko 500 kooperanata zasnovana je na izvozu na inostrano tržište. Zapošljavamo oko 50 radnika, a u sezoni još dodatnih 20.

Kako iz svega toga izgleda prelazak u javno preduzeće sa 2.500 zaposlenih?
– Promjena koju neizostavno nosi prelazak iz privatnog u javno preduzeće i odgovornost prema velikom broju zaposlenih, kao i organizaciji i tokovima poslovnih aktivnosti velikog Preduzeća, donijela je izazov sa kojim sam se odlučio suočiti nošen velikom željom za kreiranjem pozitivnog poslovnog ambijenta i primjenom praksi koje sam smatrao uspješnim. Najveća promjena ogledala se u činjenici da u privatnoj firmi odluke donosite sami nakon što napravite uvid i konsultujete se u vezi sa time što radite. U Javnom preduzeću odluke donosite u skladu sa poslovnim aktima Preduzeća, Odlukama Uprave, Nadzornog odbora i resornog ministarstva, odnosno Vlade Republike Srpske koja donosi krovni okvir i daje saglasnost za naše planove u poslovanju.

Imamo saradnju sa Western Unionom, Moneygram, RIA, Mastercardom, i oni u nama prepoznaju sigurnost i stabilnost koju nose tri decenije našeg poslovanja

Zatim, odgovornost prema velikoj organizaciji Preduzeća, broju zaposlenih koji su raspoređeni u sedam Oblasti pri Direkciji Preduzeća, te u 10 Radnih jedinica za poštanski saobraćaj u Republici Srpskoj još je jedna od razlika sa kojom sam se suočio pri dolasku u Pošte Srpske. Upravu Preduzeća, pored mene na poziciji direktora, čine i četiri izvršna direktora zadužena za rad sedam Oblasti. Direktori Radnih jedinica u Srpskoj, takođe nose određenu odgovornost za odluke i rad Preduzeća na nivou regije koju oni predstavljaju.

Obilježili ste dva značajna jubileja, jedan je 30 godina od osnivanja, a drugo je 25 godina od kako Pošte svoju djelatnost obavljaju bez ona dva slova T u čuvenoj skraćenici PTT. Sa odmakom od tri decenije, kako gledate na položaj Pošta danas?
– Preduzeće za poštanski Saobraćaj Republike Srpske kao zvanični poštanski operater na prostoru Republike Srpske korijene vuče od jedinstvenog PTT preduzeća osnovanog 1992. godine u teškim i neizvjesnim vremenima, što je tada predstavljalo postavljanje jednog od stubova državnosti. Od 1997. godine došlo je razdvajanja poslovanja, telekomunikacije postaju djelatnost novoosnovanog Telekoma Srpske, i kao samostalno preduzeće nastavljamo egzistirati do danas. Infrastrukturno i logistički Pošte Srpske u prethodnih 30 godina postale su lider u pružanju poštanskih usluga na teritoriji BiH, kao i respektabilan operater u međunarodnim okvirima. Vodeći računa o savremenim trendovima i inovacija koje se tiču poštanske djelatnosti, Pošte Srpske kontinuirano razvijaju sve aspekte poštanskog sistema na teritoriji Republike Srpske.

Kakvo je finansijsko poslovanje Pošta Srpske danas, u poređenju sa prethodnim periodom?
-Ubrzo nakon mog dolaska na mjesto direktora u ovom Preduzeću, zatekao nas je težak period pandemije virusa korona i suočavanje sa izazovom koji je do tada bio nepoznat, kako u privatnom, tako i u poslovnom životu. Prilagođavanjem okolnostima uz maksimalan angažman i trud svih zaposlenih radnika u našem preduzeću, uspjeli smo da odgovorimo svim zadacima koji su pred nas stavljeni, te našim korisnicima pružiti adekvatnu uslugu. Poštanski saobraćaj ni u jednom momentu velikih ograničenja u toku pandemije, nije bio zaustavljen. Predan rad i požrtvovanje radnika doveli su do dobrih rezultata, kako u finansijskom poslovanju, tako i u broju pruženih usluga i prenesenih pošiljaka. Ono o čemu ja mogu da govorim jeste kontinuirani rast obima poslovanja, kao i prihoda od mog dolaska 2019. godine do danas, sa posebnim akcentom na uspješnu poslovnu 2022. godinu.

Kontinuirano ulaganja, optimizacija troškova, prilagođavanje tržištu, ali i zalaganje svih zaposlenih Pošta Srpske doveli su do respektabilnog finansijskog rezultata

Godinu za nama je obilježio još jedan veliki izazov u privatnom i poslovnom okruženju, u vidu inflacije uzrokovane ratom u Ukrajini, ali smo se sa istim uspješno izborili. Pošte Srpske mogu neskromno da se pohvale izvrsnim poslovnim rezultatom u prethodnoj poslovnoj godini. Neto rezultat navedenog perioda iznosio je 1.727.373 KM, koji sa ostalim dobicima utvrđenim direktno u kapitalu od 538.568 KM, čini ukupan neto rezultat, odnosno dobitak Preduzeća u iznosu od 2.265.941 KM. Najveći razlog tog rasta dolazi zahvaljujući rastu u oblasti brze pošte, te povećan udio na tržištu usluga protoka novca i izlazak na tržište internet poslovanja putem vlastite mobilne aplikacije. Moram da se zahvalim svim saradnicima i zaposlenim u Poštama za taj dobar poslovni rezultat. Kontinuirano ulaganja, optimizacija troškova, prilagođavanje tržištu, ali i zalaganje svih zaposlenih Pošta Srpske doveli su do, slobodno mogu reći, respektabilnog finansijskog rezultata. Donosili smo dobre odluke koje su dovele do prilagođavanja tržištu u izazovnom periodu, uz maksimalno zalaganje svih radnika. Uprava Preduzeća na čijem sam čelu, saglasna je oko nastavka pozitivne prakse ulaganja kako u infrastrukturu, tako i u sve zaposlene, jer jedino tako možemo očekivati nastavak pozitivnog finansijskog poslovanja Pošta Srpske.

Prva asocijacija na poštu i dalje je pismo, a onda to dovodi do toga da se zapitamo čime se bave Pošte Srpske kad je elektronska pošta potisnula onu u koverti. Šta je okosnica posla Pošta Srpske danas u 21. vijeku, kakav je odnos pisama, paketnih pošiljki i drugih usluga u vašem poslovanju?
– To je zanimljivo, jer malo kome je asocijacija da pružamo usluge platnog prometa, a to je od početka naša djelatnost. Iako u potpunosti pratimo trendove i inovacije u poštanskoj djelatnosti i stalno širimo palete usluga koje pružaju kroz jedinice poštanske mreže, klasične poštanske usluge i dalje čine okosnicu poslovanja našeg preduzeća. Iako ljudi sve više prelaze na virtuelne načine komuniciranja, moderne tehnologije i onlajn platforme, neke prakse i dalje ostaju nepromijenjene. Naš osnovni posao je prenos standardnih pismonosnih pošiljaka, a to se danas većinski odnosi na brzu poštu i prenos paketskih usluga. Tu smo prepušteni tržištu i borbi na njemu sa privatnim preduzećima. Ono što pokušavamo, a pošto imamo i povećanje obima posla, i uspijevamo, jeste da povećamo zadovoljstvo korisnika pružanjem naše usluge.

Privatne kurirske službe rade u najvećim sredinama, gdje je taj posao najrentabilniji. Mi ne odbijamo ni jednu pošiljku, jer smo javno preduzeće koje pokriva kompletnu teritoriju RS i tu smo da budemo na usluzi svim građanima

Ističemo se po tome što su naše usluge povoljnije u odnosu na druge službe koje rade na teritoriji RS i BiH. Najbitnije po čemu nas ljudi prepoznaju jeste da smo mi rašireni na kompletnoj teritoriji RS i ne postoji pošiljka koju nećemo primiti i dostaviti na bilo koju lokaciju. Kod drugih privatnih kurirskih službi, toga nema, jer tamo gdje nemaju rentabilnost – pošiljke za neko manje mjesto, oni mogu da odbiju. Mi smo ti koji ne odbijamo ni jednu pošiljku, jer smo javno preduzeće koje pokriva kompletnu teritoriju RS i tu smo da budemo na usluzi svim građanima, bez obzira što to nekad nije najisplativije.

Pored tih usluga, na vašem sajtu su predstavljene brojne druge. Možete li reći na šta ste sve širili spektar usluga, te koji su planovi za razvoj u budućnosti?
– Mi od početka imamo usluge platnog prometa, i kod nas možete platiti sve račune. Zatim, imamo veoma širok spektar usluga, kao što je transfer novca u zemlji i inostranstvu, kupovina preko interneta, kupovina karata za domaće i regionalne događaje, mobilna aplikacija … Imamo uslugu kojoj već nekoliko godina dajemo na značaju, a to je plaćanje računa na domu, gdje možete kod poštonoše platiti račune i ne morate dolaziti u objekat pošta. Naš poštar koji radi na terenu je nekad nosio samo pisma i dijelio penzije. Vjerujte da danas poštar na terenu može pružiti bilo koju uslugu koju možete dobiti na šalteru. Mi se često šalimo da to više nisu poštari, već pokretni šalter. U narednom periodu ćemo raditi na tome da im odradimo automatizaciju na terenu, da im tako pojednostavimo rad i učinimo ih efikasnijim. Naravno, to je posao koji je dugoročan i potrebno ga je postepeno sprovesti, jer morate nabaviti veliki broj uređaja i obučiti veliki broj ljudi. Budućnost u poštama je da će dostava računa biti sve manja i manja jer će se preći na digitalnu dostavu. Mi kao pošta moramo pratiti sve te promjene i biti dio njih kako ne bi ostali bez posla. Međutim, postoji ono što nije digitalno i što će ostati naš posao, a to je dostava tog gotovog proizvoda kao pošiljke. Možete je naručiti i platiti preko interneta, ali je ne možete dostaviti preko aplikacije, to se mora uraditi fizički i to će ubuduće ostati naš posao.

Predstavili ste krajem 2022. godine aplikaciju za plaćanje, kako ocjenjujete njene učinke?
– Krajem prošle godine Pošte Srpske su izašle sa vlastitom aplikacijom za plaćanje režijskih računa – ePošteSrpske. Aplikacija predstavlja svojevrstan iskorak našeg Preduzeća ka trendu prelaska na mobilne usluge, omogućavajući našim korisnicima da u samo nekoliko klikova plate račune, izbjegavajući gužve na šalterima. Vrijeme je postalo dragocjen resurs, a na nama je da ga korisnicima naših usluga sačuvamo. Posebno pozitivne povratne informacije dobijamo od naših sugrađana u dijaspori, koji putem svojih kartica podmiruju tekuće režijske obaveze.

Funkcionisanje sistema koji opslužuje preko milion stanovnika Republike Srpske zavisi od zadovoljstva i motivisanosti svakog pojedinca u tom sistemu

Kao odgovorno lice, mogu reći da je Preduzeće zadovoljno trenutnim plasmanom aplikacije, ali u narednom periodu očekujemo još bolje rezultate. Strateški partner u ovom projektu je svakako Mastercard, koji je klijentima Pošta Srpske omogućio određene benefite za korišćenje naše aplikacije. Biti prepoznati kao Preduzeće u koje se isplati ulagati, svakako je još jedan dokaz koliko su Pošte Srpske u prethodnom periodu ojačale svoju poziciju među poštanskim operaterima Bosne i Hercegovine. Mastercard je nas prepoznao kao ozbiljnog partnera u tom segmentu i daje podršku svim našim korisnicima, te je pojeftinio plaćanje računa, koje obavlja bez provizije, ukoliko korisnik ima Mastercard karticu. Tu pogodnost sa njima smo dogovorili za prvu polovinu godine, a prema trenutnim dogovorima produžićemo je do kraja godine.

U pripremi za ovaj razgovor rekli ste da je briga o ljudskim resursima jedan od najvažnijih zadataka. Kako vidite tu brigu, budući da Pošte imaju veliki broj radnika koji se bave širokim spektrom poslova?
– Ljudi su svakako najvredniji resurs koji Pošte Srpske imaju i u koji ne prestajemo kontinuirano ulaganje. Uprava se trudi u svakom smislu da poboljša položaj radnika. Prvo i osnovno je da ljudi imaju zaštitu na poslu koji obavljaju, da je zaštićeno njihovo zdravlje i da su omogućeni ostali uslovi za rad, kao što su prevozna i druga sredstva potrebna za rad. Nakon uslova rada je lični dohodak, koji treba da prati trenutna kretanja cijena na tržištu. Morate nagraditi dobrog radnika i motivisati ga, jer je svima važno da kad se ispoštuju sve osnovne procedure, da imaju finansijsku nadoknadu u skladu sa svojim zaslugama i urađenim poslom. Funkcionisanje sistema koji opslužuje preko milion stanovnika Republike Srpske zavisi od zadovoljstva i motivisanosti svakog pojedinca u tom sistemu, a na menadžmentu preduzeća je da omogući sve što je neophodno. Svjestan odgovornosti koju imamo moje kolege i ja, uvijek i svuda, nastavljamo da se borimo za svakog radnika i svakog zadovoljnog korisnika naših usluga.

Pismo Deda Mrazu i takmičenje za najljepše pismo su neke od vaših aktivnosti kojima se predstavljate u javnosti. Koliko ima društveno odgovornih aktivnosti u kojima učestvujete?
– Te akcije organizujemo dugi niz godina i želimo da od najranijeg uzrasta povećamo svijest o značaju ovog vida komunikacije. Nažalost, imamo tehnologiju koja veoma brzo napreduje i koja uz benefite donosi i neke negativne posljedice. Smatram da trebamo sačuvati i tradiciju pisanja pisama, sa svime šta to nosi. Imamo sve više i više učesnika za akciju Pišem pismo Deda mrazu, kao i za takmičenje Najljepše pismo, koje realizujemo u organizaciji Svjetskog poštanskog saveza, i oni daju određene teme na koje se piše pismo. Želim da istaknem da se mi kao društveno odgovorno javno preduzeće odazivamo svim humanitarnim akcijama, od onih koje se organizuju na teritoriji Srpske, pa do onih na svjetskom nivou. Kao članica Svjetskog poštanskog saveza i izdvajamo određena sredstva kad god je potrebno, poput nedavne pomoći nakon nesreće u Turskoj i Siriji. Mi smo se odazvali pozivu na pomoć i u saradnji sa ovdašnjim Crvenim krstom, Crvenim polumjesecom i Crvenim križom dali besplatnu uslugu transporta svih prikupljenih humanitarnih donacija. Uvijek nastojimo da budemo društveno angažovani i izađemo u susret onima kojima je potrebno pomoći.

IZDAVAŠTVO
U Poštama Srpske je aktivirana i izdavačka djelatnost, što je jedna od manje poznatih vaših djelatnosti. Recite nam nešto o prvom izdanju, i da li već planirate neka nova?
-Iako su Pošte Srpske do sada u više navrata pomagale izdavaštvo, sada se Pošta po prvi put našla u ulozi direktnog izdavača, gdje je povodom jubileja 30 godina Pošta Srpske promovisana knjiga „Pošta u Odbrambeno-otadžbinskom ratu 1992-1995“, autora Gorana Baraća. Knjiga predstavlja svojevrstan osvrt, ali i vrijednu arhivsku građu, koja od zaborava čuva istinu o žrtvi i postavljanju temelja pošte kakvu danas poznajemo. Kako smo ovom zadatku pristupili veoma ozbiljno, iako pioniri u ovoj djelatnosti, moram izraziti veliko zadovoljstvo impresijama koje primamo sa svih strana. U prilog ovom govori i poziv na Međunarodnu filatelističku izložbu „Balkanfilia“, gdje će knjiga doživjeti i svoju međunarodnu premijeru.

INTERNET PIONIRI
Pošte su bile jedan od prvih provajdera interneta i nudile uslugu hostinga, koliko danas mogu da igraju na ovom polju?
– Pošte Srpske još od 2002. godine, uz standardne usluge, u svojoj ponudi imaju opciju Hostinga, koju pružaju nekolicini klijenata i danas. I ako su se u međuvremenu pojavili različiti privatni operateri koji pružaju slične usluge, naše Preduzeće kao pouzdan pružalac ove vrste usluga zadržalo je stabilnu poziciju na tržištu. Nastavljamo kontinuirano ulaganje u zaštitu naših mreža na zadovoljstvo postojećih, ali i novih klijenata. U toj oblasti svakako postoji prostor za širenje poslovanja. Kao preduzeće koje je zastupljeno u sve i jednom mjestu u RS, možemo to iskoristiti za pružanje nekih marketinških usluga.

FILATELIJA
Filatelija je mjesto gdje se spajaju poslovanje Pošte, umjetnost i društveni značaj. Šta se dešava na tom planu?
-Filatelija i filatelističko izdavaštvo su jedni od klasičnih aktivnosti poštanskih operatera u čitavom svijetu, te kao takvi imaju posebno mjesto u djelatnosti Pošta Srpske. Kao javni operater, u obavezi smo izdavati kako redovna izdanja tako i prigodne poštanske marke. Često one sadrže kulturno – istorijske motive, postajući vrijedni čuvari tradicije i folklora našeg naroda. Pošte ovakvim aktivnostima opravdavaju svoj status javnog i društveno odgovornog preduzeća. Kada govorimo o konkretnim markama svakako možemo izdvojiti one sa motivima mitova i priča našeg naroda, Gorskog vijenaca, pa i kulturnog nasljeđa prostora Republike Srpske.