BOJAN POPOVIĆ: Povjerenje je naša najbolja polisa

Interview

Dunav osiguranje bilježi rast premija i jačanje tržišne pozicije, fokusirajući se na razvoj novih proizvoda i prilagođavanje modernim trendovima, uključujući online prodaju i privatno zdravstveno osiguranje. Direktor ovog osiguranja ističe povjerenje klijenata kao ključni faktor u poslovanju osiguravajućih društava, na tržištu koje je usitnjeno velikim brojem aktera i koje osjeća potrebu za dodatnom regulacijom

razgovarao MARKO ŠIKULJAK foto Aleksandar ARSENOVIĆ

Na pomen Dunav osiguranja mnogi nemaju asocijaciju da je u pitanju društvo sa više od sto godina tradicije. Pod tim imenom se pojavljuje 1974. kao ZOIL Dunav, koji je nastao iz Državnog zavoda za osiguranja i reosiguranja, a njegovo osnivanje se veže za 1945. i spajanje predratnih osiguravajućih kuća “Dunav”, “Elementar” i “Vinerštediše”. Bojan Popović je danas generalni direktor Dunav osiguranja u Republici Srpskoj, a svoju karijeru je započeo baš u ovom društvu i prošao sve segmente njegovog poslovanja. Bio je izvršni direktor u periodu od 2015. do 2019. kada postaje generalni direktor, koji je trenutno u drugom mandatu. Osim toga, Popović je predsjednik skupštine Udruženja društava za osiguranja Republike Srpske, te stoga jedan od najpozvanijih da predstavi trenutno stanje tržišta osiguranja u Republici Srpskoj i BiH.

– Glavna odlika našeg tržišta osiguranja, kako u Republike Srpskoj tako i u čitavoj Bosni i Hercegovini, je mnogobrojnost društava za osiguranje. Kao što znate, na području BiH posluju 23 društva za osiguranje, što je na ovaj broj stanovnika prevelik broj. To je posljedica trenda koji je nastao u posleratnom periodu, kad se osiguravajuće društvo moglo osnovati sa dosta manje kapitala nego što je sad za to potrebno. Nadamo se da će u budućnosti doći do ukrupnjavanja društava za osiguranje ili spajanja određenih manjih društava među sobom ili sa većim, pa bi kroz te fuzije dobili broj osiguravajućih društava koji bi zaista odgovarao potrebama tržišta. Naravno da će se na ovoliki broj društava pojaviti nelojalna konkurencija u vidu raznoraznih poklona, popusta, određenih donacija osiguranicima koje utiču na to da neko na tržištu stekne konkurentsku prednost i da ta društva ostvare nešto veće premije kroz takva odricanja od dijela svog kapitala. Još jedan problem je neregulisanost tržišta kako u Republici Srpskoj, tako i u Federaciji BiH. Na tome se već godinama radi i istini za volju, polako jedan po jedan segment tržišta se uređuje.

Osiguranik će uvijek ostati u fokusu pa ćemo nastaviti da radimo na što efikasnijoj i bržoj obradi i isplati šteta kao presudnom elementu zbog kojeg se ljudi određuju prema nekoj osiguravajućoj kući

Da li postojanje manjih osiguravajućih društava stvara problem osiguranicima, u smislu da postoji problem sa isplatom štete?
– U proteklom periodu bilo je zaista i takve vrste problema na tržištu. Oni su sad rijetki, postoje kontrolni organi kao što je Agencija Republike Srpske koja nadzire tržište i zaista djeluje ukoliko primijeti bilo kakvu nuspojavu na tržištu, a pogotovo u vidu neblagovremene isplate šteta, brzom reakcijom ti se procesi i završavaju. Međutim, sigurno će postojati novi zahtjevi kapitala, bilansi će morati izgledati malo drugačije, odnosno moraće se dokapitalizovati mnoga društva da bi poslovala u skladu sa evropskim načinima poslovanja.

Kako Dunav osiguranje održava stabilnost i povjerenje klijenata u turbulentnim ekonomskim uslovima?
– Trudimo se da sa našim klijentima prolazimo kroz sve, i lijepo i ružno. Pomažemo im kad su u nevolji u skladu sa našim osnovnim sloganom “Prijatelj ostaje prijatelj”, a svi znamo šta to znači. Biti tu i kad je lijepo, ali pomoći onda kad naiđu teška vremena. Mi se bukvalno tako i ponašamo na tržištu, i osjećamo dobru povratnu informaciju kroz svakogodišnji rast premije u svim vidovima osiguranja, te rast broja osiguranika.

Koji su najtraženiji proizvodi osiguranja na tržištu i da li uvodite nove proizvode?
– Kao što znate, mi smo skloni tome da nikad nećemo dati novac za nešto što nije obavezno. I naravno da najveći dio tržišta čini tržište auto-odgovornosti, oko 60 odsto. Ta sklonost da se više čuva automobil nego druga vrsta imovine može se vidjeti i kroz rast kasko osiguranja. Kad uzmete zajedno auto odgovornost i auto kasko, onda dođete do podatka da oni zauzmu oko 75 odsto svih vrsta osiguranja. Istini za volju, u zadnje vrijeme, uz stalno angažovanje nas, društava za osiguranje, Agencije za osiguranje i ministarstvo finansija, kroz raznorazne sesije, susrete, predavanja, pokušavamo da dopremo do svijesti građana i iz godine u godinu se i ona mijenja. Polako i ostali vidovi osiguranja, pogotovo osiguranje imovine, doživljavaju ekspanziju. Možda ne onom brzinom kojem bi trebalo, jer se javljaju neki paradoksi da recimo poslije velike poplava 2014. imate manje osiguranja od poplava nego što ih je bilo. Vidimo ipak da je logika ako se nešto desilo jednom i neće više – pogrešna. Na primjer, Prijedor su pogodile teže poplave nego 2014. a broj odštetnih zahtjeva je bio znatno manji nego 2014. godine. Nažalost sve elementarne nepogode su toliko nepredvidive da zaista ne treba razmišljati o tome da li ćete se osigurati ili nećete.

Tržište je opterećeno velikim brojem osiguravajućih društava, od kojih veliki broj njih pri osiguranju od auto odgovornosti daje nelegalne popuste u raznim oblicima, bilo da je to novac, plaćanje tehničkih pregleda i slično

Koliko je prepoznato osiguranje života?
– Osiguranje života se na tržištu iz godine u godinu uvećava, ali nije dovoljna progresija onako kako je to u zemljama Evropske unije, pa i zemljama oko nas. Mi jesmo malo tržište, ali ne vodimo dovoljno računa o zaštiti svoje imovine i života. To čak nema ni veze sa time koliko ko ima novca. Proizvodi osiguranja su zaista prilagođeni svakome. Osiguranje imovine se izražava u promilima u odnosu na vrijednost te imovine. I kad uzmete da možete osigurati svoj stan za 50-60 maraka godišnje, mislim da to nikom ne predstavlja ozbiljnu stavku u kućnom budžetu. Osiguranje života je takođe prilagođeno da možete plaćati od 20 maraka mjesečno pa do cifre koju želite. Mislim da su te cijene, koje se nisu mijenjale, uz inflaciju koja se odražava na sve ostalo, prilično povoljne.

Vi ste na čelu Udruženja osiguravajućih društava Republike Srpske, koje inicijative ono pokreće?
– Udruženje treba da doprinese razvoju tržišta osiguranja sa jedne strane, a s druge da zastupa interes članica udruženja. Često se sastajemo sa Ministarstvom finansija i Agencijom za osiguranje i razgovaramo o tekućim problemima na tržištu. Između ostalog mi zajedno na tržištu razvijamo proizvod koji se zove dobrovoljno zdravstveno osiguranje i kroz taj proizvod ćemo nastojati da pomognemo poslodavcima, koji bi trebali da kupuju ovaj vid osiguranja za svoje zaposlene, a i samim osiguranicima. Zaposleni u privrednim društvima koji će uzimati ovaj vid osiguranja imaće benefit jer kroz ovaj vid zaštite dobijaju dostupne besplatne preglede poput CT i magnetne rezonance koji se plaćaju u visokim iznosima. Taj proizvod zahtijeva i da država pokaže malo spremnosti i da ovaj vid osiguranja oslobodi poreza i doprinosa, odnosno da ih ne smatra ličnim primanjima, kako poslodavac ne bi imao problem i ne bi plaćao dodatne poreze i doprinose na ovu vrstu osiguranja.

Koji su vaši prioriteti u narednom periodu kada je riječ o digitalizaciji i inovacijama u prodaji osiguranja?
– Digitalizacija je proces bez kog savremeno poslovanje ne može da se zamisli i sigurno bez nje neće postojati u budućnosti. Mi smo već nekoliko godina u procesu digitalizacije i imamo proizvode koji se prodaju online na našem sajtu, a svake godine pokušavamo da postojeće proizvode prilagodimo online prodaji. Svakako da digitalizacija u smislu prodaje neće biti potpuna dok se u BiH ne donese zakon o digitalnom potpisu, koji je u proceduri već neko vrijeme i nadamo se da će se ubrzo i završili. Kada se to desi, možemo očekivati iskorak digitalizacije u sektoru osiguranja. S druge strane, kao Udruženja osiguravača mi smo inicirali projekat uspostavljanja novog informacionog sistema koji će biti implementiran kroz Zaštitni fond Republike Srpske. Njime ćemo dobiti nov kvalitetan alat za tržište osiguranja Republike Srpske, koji će donijeti poboljšanje u oblasti tržišta auto odgovornosti i riješio bi problem postajanja nedozvoljenih praksi. Taj projekat radimo uz pomoć udruženja osiguravača Srbije, čiji softver je doprinio jednostavnijem sređivanju podataka, prvenstveno na tržištu osiguranja i neke nuspojave koje smo imali u prošlosti od falsifikovanja polisa, neuplaćivanja i tako dalje, sada će biti anulirane. Moći ćemo u svakom momentu, u realnom vremenu, znati gdje je ko šta i na koji način radi. Takođe, on predstavlja jedan alat za dalje uređenje tržišta i za sređivanje knjige Kasko šteta, uz mogućnost razmjene podataka između osiguranja. Do sada platforme na tom principu nismo imali i one će donijeti veliko poboljšanje.

Kako Dunav osiguranje održava konkurentnost na tržištu?
– Dunav je društvo koje ima ogromnu tradiciju, nekada je poslovalo na teritoriji cijele bivše Jugoslavije i ostalo je prepoznatljivo po zaštiti kompletne imovine osiguranika. Kroz njegu odnosa sa svojim klijentima smo uspijevali da prevaziđemo sve teške periode kroz koje su prolazili naša zemlja i društvo. Ono što je bitno, uvijek smo ispunjavali regulatorni okvir kao osnovu za čitav posao, poštovali principe likvidnosti i solventnosti, izlazili klijentima u susret kad im je trebalo i na taj način sticali prednost nad konkurencijom. Uz te tradicionalne vrijednosti koje njegujemo, mi smo s druge strane fleksibilno osiguravajuće društvo, inovativno, vrlo često izbacujemo nove proizvode na tržište, pa i te već gotove proizvode konfigurišemo prema pojedinim osiguranicima i njihovim potrebama. Mislim da i sama fleksibilnost na tržištu doprinosi puno našem rastu i razvoju, kako i nas, tako i cijelog tržišta osiguranja.

Mi smo 2012. godine ušli u proces online prodaje i kao prvi proizvod smo implementirali putničko zdravstveno osiguranje da bi nakon toga uslijedila i prodaja drugih vrsta osiguranja

Kakva je kadrovska struktura i kako se brinete o stručnom usavršavanju zaposlenih?
– Naša prednost je što imamo matičnu kompaniju u Srbiji koja često organizuje interne i eksterne treninge kako za prodavce osiguranja, tako i ljudi koji rade u back office-u. Zbog toga imamo priliku da zaposlene često šaljemo na edukacije, ili da kod nas organizujemo interne treninge na visokom nivou. Bitno je reći da radimo na tome da sve zaposlene iz back office-a šaljemo na seminare koji se održavaju kako u BiH, tako i u regionu i inostranstvu. Trudimo se da svi aspekti poslovanja budu pokriveni sa stalnim obukama i treninzima.

Šta je za vas lično najprivlačnije u poslu osiguranja?
– Moj prvi radni dan bio je 2006. na šalteru u Solunskoj ulici, u ovom društvu. Zapravo, prije toga sam imao nekoliko probnih dana u banci, i odmah sam rekao da ja ne mogu da sjedim za računarom čitav radni dan. Tadašnji generalni direktor Dunav osiguranja me je pozvao da probam kako je u prodaji osiguranja. Tu sam počeo i ta kombinacija terenskog rada i kancelarije je bila nešto što mi odgovara. Od tada sam prošao sve segmente poslovanja ovog društva i dan danas mislim da nisam pogriješio, niti bih nešto mijenjao. Ono što odvaja ovaj posao je terenski rad, kontakt sa različitim ljudima, posebno ako prođete kroz sve vrste osiguranja. Razgovarate sa vlasnikom ili direktorom različitih preduzeća i učite različite stvari. Kad odete u bilo koji poslovni kompleks od Banjalučke pivare pa do proizvodnje namještaja, upoznate različite procese. Sve to morate znati da bi mogli da prenesete u konačnu polisu osiguranja. Ta šarolikost onog što vidite i s čim se upoznate je meni bila motiv za unapređivanje. Prolazite kroz razne grane privrede i prilagođavate svoj proizvod njihovim potrebama. Najveća zabluda je ako neko misli da je osiguranje svakog preduzeća isto. Svako preduzeće i svaka privredna grana je drugačija, a u skladu sa tim i polisa osiguranja se mora prilagoditi. U privredi možete osigurati različite stvari, od imovine preduzeća, ili štetu nastalu prekidom proizvodnje, zbog kvara neke mašine ili zbog požara na objektu, ne daj Bože zbog smrti radnika, tokom obuke novog radnika, sve su to različiti vidovi osiguranja specifični za svaku oblast. I naravno morate dobro poznavati proizvode osiguranja da bi mogli o tome sa privrednicima razgovarati.

SARADNJA U REGIONU FUNKCIONIŠE ODLIČNO
Osiguravajuća društva u regionu su saradnju doveli na zavidan nivo. Mi usko sarađujemo sa Udruženjem osiguravača Srbije, Udruženjem osiguravača Crne Gore i udruženjem iz Hrvatske. Svake godine ta udruženja održavaju i Dane osiguranja na kojima se razmjenjuju iskustva, čuju se neke nove stvari, razmatraju se izmjene zakonodavnog okvira i kroz ta formalna i neformalna druženja se mnogo nauči na koji način i kako pravilno upotrijebiti resurse da svi dobijemo što bolji proizvod na tržištu i da nam osiguranik bude što bolje zaštićen. Saradnja u praksi je takođe dobra. Recimo, mi radimo uslužno, kompletno servisiranje štetnog događaja za osiguranike naše kompanije sa sjedištem u Beogradu. Apsolutno se ponašamo isto kao da je to naš osiguranik i naši procjenitelji izlaze na teren, ukoliko je potrebno odvoze automobil do servisa, i završavaju kompletnu uslugu, kao da je osiguranik imao štetni događaj u Srbiji.