Ko su pobjednici i gubitnici električne trke (do sada)?

Automobil

Nakon godina lažnih početaka i neispunjenih obećanja, električni automobili konačno su na cestama. No, uprkos firmama poput Tesle, tržište električnih automobila jedva je ostavilo trag u prodaji automobila i kamiona na plin.

Od 17,5 miliona automobila prodatih u SAD-u svake godine, manje od 1% je potpuno električno. Neće biti tako dugo: Velika Britanija, Francuska, Njemačka, Indija i Norveška žele postati potpuno električne u narednim decenijama, a osam drugih zemalja postavilo je ambiciozne EV ciljeve. Međutim, svako ko misli da će se taj prelaz brzo dogoditi, trebao bi se spremiti za dugo jahanje. Infrastruktura za punjenje, cijene baterija i javno prihvatanje ostaju glavne prepreke za električna vozila, izvještava Quartz.

Ko su pobjednici u trci električnih automobila do sada?

AlixPartners, globalna poslovna savjetodavna firma, ovog mjeseca je pokrenula novi indeks za praćenje napretka preduzeća i zemalja koje elektrificiraju svoju voznu flotu. Kao cjelina, svijet je jedva na početku. Globalno, udio električnih vozila, bez hibrida, je ispod pola odsto, čak iako je napredovao u nekoliko zemalja.

Znakovi napretka su jasni kada uđete u podatke. Nijedna zemlja nije učinila više (po glavi stanovnika) za električnu mobilnost nego Norveška. U septembru, električni i hibridni automobili činili su rekordnih 60% novoprodanih automobila, izvijestio je Financial Times. Electek izvještava kako je u junu ove godine u Norveškoj 27% novih automobila bilo potpuno električno.

Ti brojevi i dalje brzo rastu zahvaljujući velikodušnim subvencijama i politikama podsticaja. Zemlja cilja na nultu emisiju svih novih automobila do 2025. Čak je i analiza AlixPartnersa, koja isključuje hibride i vozila s rasponima ispod 500 km, (a najveći broj električnih vozila u zemlji još uvijek ima manje od 400 km), pokazala da je Norveška lider.

Lakše je malim zemljama s velikim podsticajima da naprave prodor (Norveška ima samo 5,2 miliona ljudi i veliki budžet). Ali, stvarni uticaj događa se na najvećim svjetskim tržištima automobila: u Kini i SAD-u. Ukupna prodaja od 45,5 miliona automobila godišnje dvije najveće svjetske ekonomije najavljuje više električnih automobila na cestama u narednim godinama. Kina je preuzela vodstvo 2014. godine i ne pokazuje znakove usporavanja.

Ona ima dvostruko veći rast od globalne prosječne stope od 42% godišnje, navodi Fleetcarma, iako je najveće svjetsko tržište. Na globalnom nivou, Kina je prošle godine činila 45% svih prodaja električnih vozila (premda se kineske vlasti još uvijek trebaju nositi s varanjem sa subvencijima, neispravnim izvještavanjem i mrežom električne energije u kojoj dominira ugalj).

Naravno, ono što je obično važno su milje. Budući da električnih automobili utiču na emisije i potrošnju fosilnih goriva, moraju nadomjestiti konvencionalna vozila. Da bi izmjerio taj potencijal, AlixPartners je izračunao ukupni „e-raspon“ prodanih električnih vozila. Sabrao je ukupni raspon električnih baterija svih hibridnih i prodanih električnih vozila. Otkrio je da je Kina vodeća s ukupnim potencijalnim rasponom od 13 miliona milja za sva električna vozila, gotovo trostruko više nego SAD, najbliži kandidat.

Ipak, američki proizvođač električnih automobila Tesla vodi po tržišnom udjelu. Kinesko tržište razlomljeno je među desetinama proizvođača, dok je Tesla vodeća na luksuznim tržištima sa svojim modelima S i X, uprkos tome što nastoji isporučiti svoj prvi model masovnog vozila od 35.000 dolara (osnovna cijena) – Model 3. Iza Tesle i osam kineskih firmi, smjestio se BMW sa tržišnim udjelom od 0,7% u drugom tromjesečju 2017. godine.