Mirna Sijerčić: Tim i vizija su ključ uspjeha svakog menadžera
Nov menadžment i portfolio doprinijeli su revitalizaciji poslovanja najstarijeg bh. farmaceuta, Bosnalijeka, koji je nakon sedam godina stagnacije postao jedan od vodećih bh. izvoznika s rastom proizvodnje od preko 3o posto
Znanje i kreativnost Bosnalijeka rezultirali su jedinstvenom formulacijom pristupačnih lijekova na bazi prirodne komponente – lizozima, čime je BiH u kategoriji medicinskih inovacija druga u svijetu. Međutim, drastičnim padom poslovanja u 2013. kompanija gubi lidersku poziciju na bh. tržištu, a prognoze za oporavak ne i optimistične. Ali, nakon sedam stagnirajućih godina, Bosnalijek je došao do rekordno uspješnog rezultata od svog osnivanja, 1951. godine.
Lijekovima na bazi prirodne komponente, lizozima, antibiotika tijela, BiH je u kategoriji medicinskih inovacija druga u svijetu
Bosnalijek je preuzela nova upravljačka struktura koja progresivnom strategijom pravi finansijski iskorak. Na domaćem tržištu ostvaren je rast prodaje od preko 3o posto; ukupan prihod u prošloj godini bio je 127 miliona maraka, a dobit 11 miliona. Ostvareni izvoz u 2014. bio je 78 miliona, za trećinu više nego godinu ranije, a u prošloj godini potvrdili su ovaj uspjeh za milion više (65 posto od ukupnog prihoda od prodaje). Pogotovo u Rusiju. Izvozi se i za tržišta još 12 zemalja: Hrvatska, Srbija, Albanija, Crna Gora, Makedonija, Moldavija, Ukrajina, Gruzija, Kazahstan, Armenija, Džordžija, Azerbejdžan…
U svim segmentima kompanija se razvija ukorak sa relevantnim farmaceutskim trendovima; uz fokus na sopstveni razvoj. Tako Bosnalijek vraća pripadajući status utemeljen na novim tehnologijama, integrisanim sistemima upravljanja, GMP i GLP principima američke i evropske farmakopeje, modernizaciji pogona u koje je uloženo oko 118 miliona maraka; razvojni centar, sa savremenim laboratorijama, zauzima 1800 kvadrata.
U Bosnalijeku je zaposleno preko 800 ljudi, od čega polovina sa visokom stručnom spremom, specijalizacijom, magisterijem ili doktoratom.
Direktorica odjeljenja Regija BiH, dr Mirna Sijerčić, imala je dovoljno hrabrosti i odlučnosti kada se 1998. vratila iz Njemačke, gdje je kao produkt menadžer najprije unaprijedila kardiovaskularnu paletu lijekova, a onda preko noći podigla kompaniju. Ispostaviće se da su promjena menadžmenta i inovacije, bile ključni faktor uspjeha Bosnalijeka, jedne od vodećih bh. izvoznih kompanija.
Kakav je osjećaj biti dominantna, uspješna poslovna žena u bh. okruženju?
– Nije lako (osmijeh). Ipak, jedini bitni su naporan rad, trud, znati obavljati posao i voljeti ga. Tu su i odricanja u privatnom životu zbog puno vremena posvećenog radnim obavezama. Za mene je kraj radnog vremena onda kada su obaveze gotove. Direktorska pozicija ne znači dirigovanje, već ljubav za ono što radiš, kanalisanje svijesti da daš vlastiti maksimum i potpuno se realizuješ. Iz moje, ali i perspektive drugih poslova, posebno važna i neizostavna je edukacija. Svaki dan u svijetu izlaze novi lijekovi, terapijske šeme, smjernice, vodiči za liječenje. Moramo ažurno pratiti novitete, u korak sa globalnim dešavanjima. Saradnicima ponavljam: znanjem ćete pobijediti sve drugo. Zadovoljstvo, ponos i sreća je biti dio tima kompanije koja cijeni i poštuje žene, koje čine 65 posto ukupnog kadra. Na menadžerskim pozicijama trenutno je njih 28.
U doba krize kompanije preuzeli ste odgovornu, visoku funkciju! Šta vas je motivisalo?
– Ljubav prema poslu koji radim već 17 godina, tokom kojih sam obavljala različite poslove, počev od stručnog saradnika do trenutno direktora Regije BiH. Bio je veliki profesionalni izazov suočiti se s unutrašnjim turbulencijama, a poslije sa bh. farmaceutskim tržištem. Mala smo zemlja, ali svima izvan granica jako zanimljivi biznismeni. Kao domaći proizvođač nemamo adekvatnu zaštitu države poput zemalja okruženja. Svake godine imamo registraciju novih generičkih proizvoda i sve težu situaciju. Nije lako, a posebno zahtjevno je raditi u BiH. Bosnalijek je u meni, u srcu, kompanija u kojoj sam izgradila dobar dio radnog vijeka. U doba krize osjetila sam snažnu potrebu da usmjerim maksimalnu snagu na zaustavljanje pada prodaje i tržišnog udjela, i pokret naprijed.
Značaj domaće proizvodnje lijekova?
– Višestruk. Kupovinom stranog proizvoda država ima 17 posto koristi, a od domaćeg 17 puta 17. Dovoljan primjer je 700 naših radnika i njihove porodice. Građani trebaju znati da se sve od kutije, uputstva, blistera… proizvodi u BiH. Tako omogućavamo rad, zaradu i profit, a sve ostaje u zemlji. Posebna važnost očituje se u kriznim situacijama, poput prošlogodišnjih poplava. Kupovati domaće znači štititi i jačati vlastito tržište.
U kratkom periodu, veliki poslovni iskorak!
– Pohvaliću se činjenicom da smo iz minusa došli do pozitive. Ostvarili smo prodaju dva miliona maraka veću u odnosu na plan; fenomenalan rezultat koji nas je sve usrećio. Pogotovo, jer je nakon sedam godina stopiran negativan trend prodaje; približavamo se liderskoj poziciji na domaćem tržištu. Uprkos stabilnosti na izvoznim tržištima, tim zemljama je reper i bitno kotiranje na domaćem. Godinama smo bili deficitarni kada je riječ o novim lijekovima i generici. Sada se svi sektori, posebno korporativni marketing, hvale usmjerenjem ka novim kreativnim idejama, generikama i atraktivnim novitetima, koji će zadovoljiti sve farmaceutske smjernice i približiti moderne evropske i američke trendove bh. pacijentima. To je segment bitan i za prodaju.
Koji su to sve vaši noviteti?
Ugovor o dugoročnoj saradnji sa ruskim gigantom Imperia-Pharm, Bosnalijek je osigurao tržišnu stabilnost za 300 miliona konzumenata
– Fokusirani smo na širenje proizvoda iz kardiološkog, CNS i gastroenterološkog portfolija, OTC proizvoda i dodataka prehrani. Razvojni proces usmjeren je ka potpunoj brizi o prevenciji zdravlja krajnjih korisnika. Naš najprodavaniji ino brend, Lysobact, dostupan za različite načine primjene, specijalno atraktivan i broj jedan je u Rusiji. Radi se o posebnoj i jedinstvenoj formulaciji oralnih antiseptika koji potiču od prirodne komponente lizozima, zbog koje nema nus pojava, a koja je BiH osigurala drugo mjesto u svijetu za inovacije u struci. Imamo planove za šest godina unaprijed, od portfolija, prodaje do budžeta. Takav vid je odlika dobrog poslovanja i organizacije.
Upravo, kakvi su budući poslovni planovi, investicije, nova radna mjesta?
– Aktivno širenje vodi do povećanog broja zaposlenih. Odvažno živjeti promjene, uspješno se prilagođavati zahtjevnoj industriji i poslovnim trendovima, kod nas i u svijetu. Mijenjamo identitet kao međunarodna, progresivna, priznata zdravstvena kompanija, konkurentna na globalnom tržištu farmacije, snažno utemeljena na tradiciji, upornosti i kreativnosti bh. duha. Ogledalo vizije je nastavak razvoja vlastitog asortimana vrhunskog kvaliteta, ulaganja u proizvodne kapacitete, ispunjavanje regulacija zahtjevnih tržišta. Nadam se većem razumijevanju i podršci države, vlade i drugih odgovornih uticajnih komponenti jer zapošljavanje i svaki napredak zavisi od toga. Zaista, želim za svoje dijete da ostane ovdje i doprinese društvenom razvoju.
Recept za balans poslovnog i privatnog života?
– Nekako uspijevam. Zaslužni su strast i snažna volja za životom. Volim život, ljude, druženje, ali i rad. Bitno je potpuno se posvetiti svemu: na poslu biti sto posto fokusiran i do završetka obaveza, nakon čega ste odgovorno, bez zaostataka i propusta, u stanju isto uživati u preostalom privatnom vremenu. Uživam u trenucima provedenim u porodičnom i prijateljskom okruženju. A tako i u lijepoj pjesmi, diskusiji, hrani, piću, putovanju. Sretna sam i zadovoljna baš ovako, i poslovno i privatno. Okružena sam ljudima koji mi daju snagu.
(Iskra Tafro)