Mila Litvinjenko: Kad je posao na stabilnim temeljima uspjeh dolazi postepeno

Proizvodnja kozmetike za Milu Litvinjenko bio je posao u kojem je do izražaja došla njena kreativnost. Sa poslom je počela prije nešto više od dvije decenije i do danas svoj posao radi sa istim entuzijazmom i strašču

Mila Litvinjenko je po obrazovanju diplomirani filolog, profesor francuskog i španskog jezika. Pored akademskog znanja ova dva strana jezika, govori još engleski, italijanski i ruski jezik. Poslije studija radila je u školi stranih jezika i kao prevodilac za Ujedinjene nacije. Slučajni susret sa mirišljavim i šarenolikim svijetom kozmetike na čuvenom kozmetičkom sajmu u Bolonji 1996. godine iz temelja joj je promijenio život. Napustila je posao profesora i odlučila da pokrene sopstvenu proizvodnju kozmetičkih preparata. Krenula je skromno, sa 11 zaposlenih, a danas je njena „Aura“ izrasla u najcjenjeniju domaću kozmetičku kuću, sa preko 70 zaposlenih i veoma raznovrsnim i bogatim proizvodnim asortimanom.

– Dogodio se momenat ‘prepoznavanja’. Osjetila sam da je to posao u kojem bi do izražaja došla moja kreativnost. U tom trenutku niko se u Srbiji nije bavio ozbiljno dekorativnom kozmetikom. Nisu praćeni trendovi ni kada su ambalaža, nijanse proizvoda a ni sami proizvodi u pitanju – kaže Mila.

Sa poslom je počela prije skoro 21 godinu. Firma je osnovana u decembru 1996. godine u Nišu pod nazivom “Aura doo” kao preduzeće za proizvodnju i promet kozmetike. U aprilu 1997. je krenula probna proizvodnja, a u junu prodaja. Proizvodnja je organizovana u Nišu, u iznajmljenoj zgradi od 2000 kvadrata.

Ime Aura potiče od latinske reči aurum, što znači zlato i sjaj zore, a aura je takođe i fluidna svjetlost koja okružuje ljudsku figuru.

– Ideju sam dobila prilikom posjete Cosmoproof-u u Bolonji, najvećem sajmu kozmetike na svijetu, kaže Mila i navodi da je na početku njen početni kapital iznosio oko tadašnjih 300 njemačkih maraka.

Na početku rada problema je bilo na pretek, kaže ona navodeći da su prednjačili odbojnost i nepovjerenje prema domaćem proizvođaču, nadmoć crnog tržišta i tada važeći Zakon o kozmetici koji se nije mijenjao od 1974. godine. Principi kojima se rukovodi u poslovanju je prije svega činjenica da se krajnji potrošač nalazi na početku i na kraju svega što radi.

– Potrebno je predvidjeti, prepoznati potrebe potrošača i pružiti mu najkvalitetniji proizvod i uslugu. Kod nas se podrazumijeva kvalitet poslovanja u svim segmentima rada, u odnosu prema zaposlenima, dobavljačima i široj društvenoj zajednici. Prije više od 10 godina uveli smo ISO standard i ako to od nas zakon nije zahtjevao, a od prije godinu dana radimo po GMP standardu koji se zahtjeva u farmaceutskoj ali ne i u kozmetičkoj industriji. Zbog svega toga mi svoje proizvode možemo da izvezemo u bilo koju državu, istakla je Mila.

Ona smatra da od početka uslovi poslovanja na tržištu nisu bili idealni, daleko od toga. Nestabilna politička i ekonomska situacija uticale su na posao. Takođe, na posao se negativno odrazio neregulisan sistem naplate i postojanje crnog tržišta. Izazovi sa kojima se danas susreću na nju i njen tim djeluju stimulativno.

– Radimo sa istom ako ne i sa još većom strašću nego na početku. Prethodne dvije godine su bile pune izazova. Proširil smo svoje proizvodne pogone, prilagodili ih GMP standardu. Trudimo se da u svakom momentu pratimo svjetske trendove i da svojom inovativnošću i kvalitetom ne prestajemo da iznenađujemo krajnjeg potrošača. Izazovi su nam sada tržište sjeverne Evrope, proširivanje tržita na Bliski istok, povećanje izvoza.

Mila kaže da svako ko razmišlja da započne svoj privatan biznis bi trebalo da izabere posao koji voli i koji ga ispunjava. Potrebna je upornost, istrajnost, stalno sticanje noviz saznaja, otvorenost ka promjenama i inovacijama. Trebalo bi biti strpljiv jer rezultati ne dolaze preko noći ali dolaze postepeno ako je kuća postavljena na zdravim temeljima, zaključila je Mila.