Strogi zahtjevi za povratak Boinga na evropsko nebo
Evropska agencija za bezbjednost vazdušnog saobraćaja (EASA) postavila je stroge uslove koje avioni 737 maks američkog proizvođača Boing moraju da ispune prije nego što im bude dozvoljeno da ponovo lete.
Nakon dvije avionske nesreće sa velikim brojem žrtva, time je u prvi plan izbio sve veći jaz između globalnih regulatora, piše britanski list Fajnenšel tajms, a prenosi Kurir.
EASA je obavijestila američku Saveznu upravu za avijaciju (FAA) i Boing da ima tri „preduslova” za ukidanje zabrane letjenja za 737 maks.
Oni uključju: da EASA odobri i naredi svaku promjenu u projektu „Boingovih” aviona, da se privede kraju dodatna nezavisna analiza projekta koju sprovodi ova agencija, kao i da posade aviona „maks” „prođu adekvatnu obuku”.
Pritisak na FAA pojačala je i Indonezija, na čijoj teriotriji se dogodila prva nesreća kad se avion kompanije Lion Air survao u more. Generalna direktorka indonezijske Agencije za vazdušni saocraćaj Polana Pramesti, izjavila je za Financial Times da bi Indonezija ponovo dozvolila letove aviona „boing 737 maks”, ta kompanija mora da popravi ne samo letilice već i da ojača povjerenje kako pilota, tako i putnika.
Ona je optužila Boing za „aroganciju” navodeći da nije proslijedio dovoljno informacija o avionima tipa „maks” i ukazala da sadašnji sistem obuke za upravljanje tim avionima predstavlja dodatni razlog za zabrinutost. Predstavnici kompanije i dalje zastupaju stav da je za upravljanje ovim tipom aviona dovoljna samo obuka zasnovana na kompjuterskoj simulaciji.
Pramesti je dodala da bi novi zahtjevi u pogledu obuke mogli biti objavljeni na skupu globalnih regulatornih agencija narednog četvrtka u Teksasu, koji je sazvan da bi se razmotrila molba Boinga za ukidanje zabrane letova za avione tipa „maks”. Namjera FAA je da na tom skupu otkloni sumnje drugih regulatora u vezi sa ukidanjem zabrane letjenja za „maks”.
Prema njihovim tvrdnjama, ako bi svaka pojedinačna država samostalno izvršavala kontrolu svake nove letilice, to bi moglo da udvostruči ili čak utrostruči cijene aviona i da podigne troškove letjenja za putnike. Zbog toga, američki zvaničnici žele da zadrže postojeći sistem po kojem velike regulatorne agencije prihvataju sertifikate jedne drugih bez pogovora.
Izvršni direktor EASA Patrik Ki izjavio je u martu da će ta agencija izraditi sopstvenu studiju bezbjednosti aviona tipa „maks” i da neće dopustiti da ti avioni ponovo lete sve dok ne bude zadovoljna rezultatima, bez obzira na odluku FAA.
Iz kompanije Boing kažu da sarađuju sa globalnim regulatornim tijelima da bi pružili informacije koje su potrebne kako bi povratili njihovo povjerenje u Boing i „maks” tokom procesa sertifikacije, da bi se ovi avioni bezbjedno vratili na nebo. Poručuju i da je završen rad na ispravci softvera čiji je cilj da se preduprede svi budući kvarovi sistema za proširenje karakteristika manevrisanja (MCAS).