Restorani najveći gubitnici ove sezone

LIFE

Mnogi Evropljani već su se, u strahu od onog što bi mogla donijeti jesen, odlučili na štednju i oprez kod naručivanja. S istim brojem gostiju kao 2021, potrošnja u restoranima je 15 odsto manja, piše Večernji list.

U Hrvatskoj se trenutno odmara 930.000 turista i sezona se bliži vrhuncu. Rat u Ukrajini na sreću nije pokvario putne planove većine Evropljana, kako se u početku strahovalo, i od početka godine hrvatski domaćini ugostili su nešto više od 8,3 miliona turista, od čega stranaca više od 6,9 miliona.

Ostvareno je blizu 40,4 miliona noćenja i turistički promet iz rekordne 2019. čini se na dohvat ruke. Gostiju je zasad 11 odsto manje nego te godine, ali u noćenjima zaostatak u špicu iznosi lako nadoknadivih pet odsto. Najave za ostatak sezone su dobre, ali, svjedoče turistički radnici, gosti koji dolaze ove godine nisu ono što su bili prošle.

U drugoj pandemijskoj godini, sretni što su putne barijere pale, dolazili su rasterećeni, željni da nadoknade propušteno. Pa, što košta da košta. Ove godine sobom nose breme inflacije, rastućih cijena i brige što ih kod kuće čeka na jesen.

Nove, krizne navike Evropljana najbolje se vide po tome kako i koliko troše, a to ne zaobilazi ni tradicionalno najbrojnije hrvatske goste, Njemce. Tako će mlada, uspješna službenica računovostva iz Minhena na odmoru u Hrvatskoj svaki euro okrenuti dvaput jer se, kako kaže, boji kakve će životne troškove imati ove zime, a par iz okoline Frankfurta na krstarenju južnim Jadranom na Mljetu preskočiće posjetu Nacionalnom parku jer je ulaznica za njih dvoje 250 kuna.

“Kad cijena ima opravdanje u kvalitetu, većina ne postavlja nikakva pitanja, ali ni najimućniji ne žele da plaćaju za coca-colu 55 kuna ili jumbo-pizzu 400 kuna, kolika joj je cijena u nekim našim razvikanim destinacijama. Znaju naši gosti da Hrvatska ne želi biti destinacija masovnog turizma i da više ne ljetuju na Balkanu, nego u Evropskoj uniji, ali ne žele da plate više nego što nešto vrijedi, a pogotovo ne žele da se razbacuju novcem”, kazao je dalmatinski brodar, koji na svom brodu dočekuje pretežno Njemce i češće nego prošle godine svjedoči da preskaču odlaske u restorane, butike uz ručak, odlaske na izlete i slično.