Kako isplivati u „moru“ istih?
Tržište je danas poput „okeana“. Izdaleka divno, ali kad zaronite, očekuje Vas svijet koji ne poznajete, niste se ni okrenuli, a već ste u borbi za opstanak. Tržište nameće konstantnu borbu između kompanija za poziciju na mjestu gdje se susreće ponuda i potražnja
Interesantno je da tržištu teže svi u poslovnom svijetu, jer ako ste se uspjeli plasirati na tržište znači da imate potencijala. S obzirom na to da je globalizacija u sve sektore „uplela prste“, mora se priznati da je ovdje dobru mrežu „isplela“. Tako da danas imamo ogromno svjetsko tržište gdje je ponuda od igle do lokomotive.
Univerzalni recept jeste da prije svega analizirate tržište, šta je to što se nudi i šta je to što je potrebno potrošačima
Uvijek krenite od sebe jer Vi ste jedan od potrošača. Razmislite o Vašoj ciljanoj grupi kao i šta želite postići, da ne biste došli u poziciju uzaludnog ulaganja novca. Ako mislite da se proizvod „prodaje sam od sebe“, varate se.
Potreban je cijeli niz koraka kako biste ostvarili nivo konkurentnosti na tržištu. Nužno je uraditi i procjenu tržišta koja podrazumijeva podjelu informacija o zemlji u koju se želi plasirati proizvod. Informacije o zemlji bi podrazumijevale: politički okvir i stabilnost, ekonomske pokazatelje zemlje – stope rasta, trgovinski bilans, inflaciju, nezaposlenost, stabilnost valute, prosječne zarade; stanovništvo (broj stanovnika, njegova distribucija i sastav), kulturu, veličinu tržišta, konkurenciju – prednosti i mane, alternative i na kraju podatke iz trgovačke statistike.
Pored ovih istraživanja potrebno je uraditi analizu domaćih i stranih izvora snabdijevanja i distribucije na tržištu, nivo potražnje i sezonske promjene u potražnji, vrste cijena proizvoda, kao i način transporta robe na ciljano područje, uslove rada, skladištenja, nabavke i slično. Za određeno konkretno istraživanje teško je pronaći sve relevantne podatke.
Često mnogi podaci nedostaju, a bez njih nema dobre i kvalitetne analize tržišta. Takve informacije je moguće prikupiti istraživanjem na terenu. Svaki potrošač ima razlog zbog kojeg određenu robu kupuje ili ne kupuje. To čak mogu biti veoma korisni podaci na osnovu kojih preduzeće može robu doraditi, preraditi pa i redizajnirati.
Dokazano je da najbolje prolaze oni proizvođači koji brinu o potrebama svojih potrošača. Treba naglasiti da istraživanje tržišta prije početka poslovanja i u toku poslovanja nije isto.
Postavlja se pitanje – kad se svi ti uslovi ispune, kako plasirati proizvod na tržište EU?
Ako želite svoje proizvode plasirati na tržište Europske unije, potrebno je da ispunjavate uslove ove međunarodne organizacije. Ukoliko je Vaša firma sa područja jedne od zemalja članica EU tada je proces distribucije mnogo jednostavniji, međutim, ukoliko niste, kao što je to slučaj sa BiH, onda morate ispuniti određene zahtjeve. Prije svega važno je kakva ste vrsta firme, koju vrstu proizvoda želite da plasirate i u koji sektor.
Pozitivan primjer iz BiH je kompanija Bimal d.d. koja svoje proizvode izvozi u zemlje Evropske unije među kojima su: Hrvatska, Slovenija, Austrija, Njemačka, Holandija i Velika Britanija.
U Evropskoj uniji razrađen je dosljedan modularni pristup kojim se ocjenjivanje usklađenosti dijeli na određen broj operacija i testiranja, a presudnu ocjenu daje Evropska komisija. Firme kojima je cilj tržište EU znaju da je ogroman uspjeh ako svoj proizvod uspiju plasirati na ovo tržište. Zašto? Zato što kompanije koje posluju u EU-u imaju neograničen pristup za preko 500 miliona potrošača, zahvaljujući kojima mogu ostati konkurentni.
Iz kompanije Bimal objasnili su da je olakšavajuća okolnost za proboj Bimala na strana tržišta poslovanje kroz vlastitu distribucijsku mrežu koju su razvili na području jugoistočne Evrope.
Nužno je istaći da pojedine kompanije rade skoro pa nemogući posao za uslove poslovanja kakvi su u Bosni i Hercegovini, a to je izvoz na zahtjevna strana tržišta. Kompanije koje žele da izvoze proizvode na tržište EU prolaze kroz vrlo strogu kontrolu i na kraju moraju dobiti licencu za izvoz i biti upisane u listu odobrenih.
Firme koje se žele „probiti“ na tržište trebaju da znaju kako i kuda se pliva, jer ipak je to „okean“ u kojem su prisutne razne struje na neočekivanim mjestima. (Poslovni svijet)