Kolaps autoindustrije u Australiji, zatvaraju se fabrike
Posle četiri godine „prireme“, došlo je do propasti autoindustrije Australije, za koju nema jedinstevnog objašnjenja
„Tojota“ je danas zatvorila fabriku u Melburnu, posle 54 godina rada te japanske firme u Australiji, prvoj zemlji van Japana gdje je pravila automobile.
Simbolična lokalna, australijska marka, „Holden“, planira da zatvori fabriku u Adelaidu 20. oktobra, završavajući proizvodnju automobila u Australiji.
„Ford Motor Co.“ koji je prvi započeo proizvodnju automobila u Australiji, 1925. godine, najavio je zatvaranje 2013. godine, objavivši da će zatvoriti svoja poslednja dva australijska proizvodna postrojenja 2016. godine.
Kompanija „Holden Dženeral motors“ je nekoliko mjeseci kasnije objavila da će se zatvoriti. S gubitkom te dvije firme, proizvođa auto-dijelova u Australiji je postala neodrživa, te je uslijedilo i zatvaranje „Tojote“.
„Tojota Motor Corp.“ je u protekloj deceniji bio najveći proizvođač automobila u Australiji, sa 70% izvoza, uglavnom na Bliski Istok. Proizvodnja u fabrici u Melburnu je dostigla vrhunac 2007. godine, kada je napravila 149.000 automobila.
Kada je poslednji „Camri sedan“ sišao s proizvodne linije u Melburnu, 2.700 radnika „Tojote“ je postalo nezaposleno.
Zatvaranjem fanrike „Holden“ će biti ugašeno još 3.000 radnih mjesta.
Industrijski analitičari predviđaju gubitak hiljada radnih mjesta u automobilskoj industriji. Istraživanje Univerziteta u Adelaidu predviđa u najgorem slučaju 200.000 izgubljenih radnih mjesta širom zemlje zbog kolapsa auto industrije, što bi odnijelo 29 milijardi australijskih dolara (19,3 milijarde eura) iz BDŠ Australije.
Profesor Džon Sper, koji je bio koautor tog izvještaja, rekao je da će zatvaranje farika i gubitak lanca snabdevanja imati veliki uticaj. „U novijoj istoriji nismo vidjeli kolaps čitave industrije, ali to se dešava“, rekao je Sper za AP.
Zatvaranje fabrike povećalo je pritisak na konzervativnu vladu Australije zbog gubitka poslova.
„Ovo je tužan dan za hiljade radnika i njihove porodice, to je tužan dan i za Australiju“, rekao je danas vođa opozicije Bll Šorten. „Druge zemlje – SAD, Njemačka i Švedska, pomažu mnogo više od Australije svojoj automobilskoj industriji“, požalio se on.
Ali, premijer Malkolm Trnbul je rekao da je „promjena ukusa“ kupaca glavni faktor koji navodi proizvođači automobila da obustave rad Australiji.
„Ljudi su prestali da kupuju limuzine proizvedene u Australiji“, rekao je on. „Proizvođači koji su obustavili proizvodnju u Australiji objasnili su da to nije zbog neuspjeha državnih subvencija“, dodao je premijer.
Kada je „Tojota“ najavila da će zatvoriti fabriku Melbourne, okrivila je „nepovoljan kurs australijskog dolara“, visoke proizvodne troškove i mali obim privrede Australije, zemlje-kontinenta sa samo 23 miliona stanovnika.
Tako proizvodnja u Australiji propada, ali sektor proizvodnje sirovina je tamo i dalje jak.
Konsultantska firma „Boston konsalting grup“ rangirala je Australiju kao najgoru među 25 zemalja ocijenjenih po troškovnoj konkurentnosti.
Troškovi su tamo veći nego u Njemačkoj, Holandiji, pa čak i u Švajcarskoj, a plate u australijskoj proizvodnji su u prošloj deceniji porasle za 48 odsto, dok je produktivnost opala.
U međuvremenu, proizvodnja automobila se upola smanjila sa oko 400.000 automobila 2004. godine.
Proizvođači automobila su otpuštenim radnicima ponudili prekvalifikaciju da bi im pomogli da nađu nova radna mjesta.
Sekretar Nacionalne službe sindikata proizvođača radnika Dejv Smit je rekao novinarima kod fabrike „Tojota“ da je posao s punim radnim vremenom našla samo polovina od 1.200 radnika otpuštenih prošle godine iz fabrike „Ford“.