Da li se VW vraća u BiH?
Mogućnost da se Volkswagen vrati u BiH zaintrigirala je javnost u ovoj zemlji, posebno u Vogošći gdje se nalazi jedna od lokacija koja je ponuđena njemačkoj kompaniji.
Riječ je o pogonima Tvornice automobila Sarajevo (TAS) gdje su se i prije rata proizvodili njemački automobili, od popularne „bube“ do legendarnog „golfa dvojke“.
Podijeljene su emocije i očekivanja Vogošćana. Neki ne vjeruju da je tako nešto moguće, a drugi se nadaju da bi VW vozila sa ovih proizvodnih traka ponovo mogla krenuti u svijet.
„To su bajke za malu djecu, nema od toga ništa“, kaže jedan stanovnik Vogošće naglašavajući da je Nijemcima Turska „važnija od Bosne“.
Pojedini ističu kako je sve moguće „ako država ponudi dobre uslove“. Među optimistima je i bivši radnik VW-a Hasan Kadrić. On za Dojče vele kaže da se „ništa bolje ne bi moglo dogoditi ovom gradu, ali i državi“ te da bi i „partneri iz VW-a“ imali koristi od radnika iz BiH.
„Kada smo počinjali, prvo se krenulo sa Bubom koju smo montirali ovdje u TAS-u, a onda je došao Golf A1, pa nakon toga i legendarna dvojka – Golf A2. Počeli smo raditi i ‘trojku’, ali nas je zaustavio rat“, kaže Kadrić prisjećajući se proizvodnje VW-a u Vogošći.
On ističe da je to bilo „vrijeme blagostanja“ za sve. „To je značilo život. Mlada raja se zapošljavala, a vidite kako danas odlaze iz BiH. Svi su radili ovdje u Vogošćanskom bazenu i dobro se živjelo. Ljudi su dolazili iz Olova, Srednjeg, Visokog, Breze… Ovdje je znalo doći i po 30, 40 autobusa ispred TAS-a ujutru dovozeći radnike. Ali nije se radilo samo u TAS-u. Za TAS su radile i desetine drugih firmi iz bivše Jugoslavije, posebno iz Hrvatske, Slovenije… Jugoplastika je radila ciceve i stranice, Saturnus farove, Elan hardtopove…“, priča Kadrić.
VW je planirao izgraditi fabriku u Turskoj, ali je procedura „zamrznuta“ zbog vojne intervencije Ankare u Siriji. Zato je svoje usluge njemačkoj kompaniji ponudilo više zemalja, među kojima su se kao favoriti spominjale Bugarska, Rumunija i Srbija. BiH, na osnovu višedecenijskog iskustva saradnje sa VW, takođe vjeruje da ima dobre šanse.
Direktor sektora energetike i koordinator projekta „Razvoj automobilske industrije FBiH“ u Privrednoj komori Federacije BiH Armin Hodžić kaže da se zahtjevi VW-a prvenstveno odnose na površinu od 400.000 m2 slobodnog prostora za izgradnju fabrike.
„VW bi izgradnjom fabrike uposlio oko 5.000 zaposlenih, od čega bi najmanje 650 bilo inženjera, mašinske i elektro struke. Vrijednost investicije je oko 1,4 milijarde evra. Fabrika bi bila izgrađena do 2023. godine, a planirani izvoz bio bi oko 4,5 milijardi evra odnosno 300.000 vozila godišnje“, kaže Hodžić za DW.
Izvor: promo/Volkswagen AGBiH je VW-u ponudila dvije lokacije za gradnju fabrike, jednu u krugu bivšeg TAS-a, odnosno sadašnjeg VW Sarajevo i „zamjensku“ u Novom Gradu, kod Rajlovca.
„Obje lokacije nude infrastrukturu neophodnu za brzu i sigurnu distribuciju dijelova i gotovih proizvoda. Takođe, ponuđene su i određene olakšice kada je u pitanju cijena određenih energenata što velikim dijelom utiče na konačni mjesečni račun kao i finansijsko učešće u nekim drugim režijama“, kaže Hodžić.
BiH ima tradiciju industrijske proizvodnje i poslovanja u domenu automobilske industrije, što je važan preduslov za proizvodnju kvalitetnog konačnog proizvoda, kaže Hodžić.
„Takođe, jedna od ponuđenih lokacija već ima razvijenu infrastrukturno-distributivnu mrežu automobilskih dijelova. Tokom posjete predstavnika Federacije BiH nadležnima u Volfsburgu, ponuđene su još neke olakšice u poslovanju kao i subvencije koje bi u značajnoj mjeri uticale na smanjenje konačnog troška izgradnje ali i rada fabrike“, ističe ovaj sagovornik.
„Od 60 kompanija koje rade za automobilsku industriju i koje su članice Grupacije Automobilske Industrije pri Privrednoj komori Federacije BiH, njih desetak radi direktno sa Volkswagenom, odnosno kako mi to kažemo, imaju „lieferantski“ broj direktno kod VW-a. Generalno gledano, kompanije iz BiH su prepoznate kao sigurni i pouzdani dobavljači kvalitetnih i pouzdanih dijelova koji su u stanju da se prilagode načinu i zahtjevima poslovanja Volkswagena“, tvrdi Hodžić.
On, međutim napominje da postoji određeni spor između VW-a i domaće kompanije Prevent „koji se polako riješava“. „Jedna od lokacija je u zajedničkom vlasništvu dvije pomenute svjetske kompanije. Međutim, ukoliko to bude jedini kamen spoticanja za dolazak istorijske mega investicije u BiH, imamo modalitet rješenja, tako da u konačnici to ne predstavlja problem“, kaže Hodžić.