Za pivarsku industriju nema krize
Postoji više od 400 vrsta piva i nekoliko hiljada različitih varijacija, a najviše registrovanih brendova ima Belgija, odakle dolazi i najveći proizvođač tog pića “Anheuser-Busch InBev”, čije je učešće u svjetskoj proizvodnji 18 odsto i ima više od 200 pivskih brendova
Na pivarskoj mapi svijeta najpoznatija je Njemačka, sa preko 1.300 pivara, a više fabrika piva ima samo Amerika. Najskuplje pivo na svijetu je “Vie Bon Secours”, koje se može konzumirati samo u jednom baru u Londonu. Bure ovog piva košta oko 1.000 dolara, dok je za kriglu potrebno izdvojiti oko 78 dolara.
Svjetska pivarska industrija nema razloga da strahuje od krize, sve dok je vjernih ljubitelja ovog pića, poput Čeha, koji prosječno godišnje popiju oko 160 litara piva, prosječan Nijemac popije 109 litara, dok je u Irskoj prosječna godišnja potrošnja po stanovniku 108 litara. Ipak Kina je po statističkim pokazateljima najveći proizvođač, ali i najveći potrošač piva u svijetu. U toj zemlji se godišnje popije oko 45 milijardi litara, ali kako je riječ o zemlji sa milijardu i trista miliona stanovnika, može se zaključiti da su Kinezi manje “pivopije” od Evropljana. Kad se radi o azijskim zemljama, pivo je omiljeno još i u Japanu, a prosječno se u tim zemljama popije oko 18 litara po stanovniku. Veliki proizvođači, ali i potrošači su i SAD i Brazil.
Pivo opstaje hiljadama godina
Prema arheološkim istraživanjima 7000. godina prije nove ere, u iskopinama Vavilona, pronađena su dokumenta, koja ukazuju na pravljenje piva, za šta se koristila pšenica i šećer dobijen od ječma. Sumeri su 4000. godine prije nove ere, pravili 19 različitih vrsta piva, koje je služilo ne samo kao osvježenje, već i kao lijek. Poslije njih tradiciju pravljenja piva nastavili su Egipćani, a zatim i ostali narodi. Otkriće hmelja u 19. vijeku donijelo je pravu revoluciju u pravljenju piva. Osnovni sastojci piva su: voda, ječmeni slad, hmelj i kvasac. Kao surogat ječmenog slada u Evropi i Americi koristi se kukuruz, a u Aziji pirinač.
Prema nekim istraživanjima, najbolje i najpopularnije svjetske marke piva su: holandsko “Heineken”, češko “Pilsner Urquell”, irsko “Guinness”, englesko “Newcastle”, belgijsko “Stella Artois”, meksičko “Corona”, englesko “Double Diamond”, američko “Samuel Adams” , nemačko “Beck’s” i irsko “Harp”.
Pivarska industrija već decenijama bilježi rast
“Anheuser-Busch InBev” (AB InBev) je najveća svjetska pivarska kompanija, koja ima više od 200 pivskih brendova, poput, “Budweisera”, “Becksa”, “Skola”, “Bud Lighta”. Sedište kompanije je u Belgiji, a trenutno čini gotovo petinu svjetske proizvodnje. U 2008. godini “InBev” (Belgijsko-Brazilski pivski gigant) kupio je američki “Anheuser-Busch” za 52 milijarde dolara, nakon čega je nastala današnja “Anheuser-Busch InBev” kompanija – najveći svjetski proizvođač piva.
Najveći rival joj je do sada je bila kompanija “SABMIller”, sa sjedištem u Velikoj Britaniji, koja drži oko 10 odsto svjetske proizvodnje. Priča o “SABMilleru” počinje kraj Johannesburga 1886. godine, gde je otkriveno veliko nalazište zlata. Nastala je kao pivara, koja je trebalo da zadovolji radnike u rudnicima i građevinare. Pivara se širi i 1956. godine dobija naziv SAB – “South African Breweries”. U 2002. godini SAB kupuje “The Miller Brewing Company” iz Sjeverne Amerike i od tada nosi današnje ime. Vlasnik je više od 150 pivskih brendova poput “Carlinga”, “Milwaukees Best”, “Castle” i “Grolsch”.
Prošle godine je objavljeno spajanje dvije najveće pivarske kompanije u svijetu. Naime, kompanija “AB InBev” je preuzela rivala “SABMiller”-a za 108 milijardi dolara, što je treća najveća akvizicija u istoriji. Dvije kompanije zajedno imaju oko 70 odsto udjela u prodaji piva u SAD, a na nekim tržištima njihovo učešće iznosi čak i preko 90 odsto, zbog čega su morali tražiti dozvolu od antimonopolskih regulatora Evropske unije. Zajednička megakompanija činiće trećinu svjetske proizvodnje piva. “AB InBev” je u 2015. godini proizveo nešto više od 400 miliona hektolitara piva, dok “SABMiller” proizvodi nešto manje od 200 miliona hektolitara godišnje.
Treba pomenuti još neke kompanije, koje su značajne na tržištu. Holandska kompanija „Heineken” je osnovana 1864. godine, a danas ima učešće od 8,8 odsto u svjetskoj proizvodnji. Vlasnik je oko 170 malih pivara u više od 70 zemalja u svijetu. U 1978. godini “Heineken” se spojio sa svojim najvećim rivalom “Amstel”-om, te se tako svrstao među najveće proizvođače piva u svijetu.
Sljedeća je danska kompanija “Carlsberg Group”, čije je učešće u svjetskoj proizvodnji 6,2 odsto. “Carlsberg” je 1847. godine osnovao JC Jacobsen, industrijalac, filantrop i strastveni kolekcionar. “Carlsberg Group” se 2001. godine spojio sa “Orkla ASA Group” i tako postao jedna od vodeći pivarskih kompanija u svijetu. Najpoznatiji brend im je “Tuborg”, a zanimljivo je da “Carlsberg” drži više od 40 odsto ruskog tržišta.
Jedna od vodećih je i kineska kompanija “Resource Snow Breweries Ltd.”, koja čini 5,4 odsto svjetske proizvodnje i najveći je proizvođač piva u Kini, gdje pokriva 22 odsto tržišta. Vlasnici te pivare do prošle godine bili su “SABMiller” i “China Resources Enterprise”, ali se “SABMiller” povukao poslije spajanja sa “AB InBev”-om.
I kakva bi to priča o pivu bila da je ne završimo sa Njemačkom, najvećim evropskim i četvrtim svjetskim proizvođačem, gdje postoji više od 5.500 različitih varijanti piva. U toj zemlji ima 1.350 pivara, a njemačka industrija piva je 2015. godine prodala oko sto miliona hektolitara piva. Inače, najstarija pivara na svijetu, koja i danas proizvodi pivo, je “Weihenstephan pivara” u gradu Freisingu u Bavarskoj. Proizvodnja piva u ovoj pivari započela je još davne 1040. godine nove ere. Inače, u Bavarskoj se održava najveći i najpoznatiji festival piva u svijetu “Oktobarfest”, na kojem se isključivo pije pivo proizvedeno u 6 lokalnih minhenskih pivara: “Paulaner”, “Augustiner”, “Hacker Pschorr”, “Hofbräu”, “Löwenbräu” i “Spaten”.