Konzum pada, a konkurencija raste 10-ak posto
Ante Ramljak rekao je da je u prva 4 mjeseca pad Konzuma bio 12-13%, neslužbeno se govori o 20%
Najnoviji podaci državnih statističara potvrdili su da hrvatski građani i ove godine u trgovinama troše više nego lani. Prema izvornim podacima, u prva tri mjeseca promet od trgovine na malo nominalno je bio 5,8 posto veći nago lani, dok kalendarski prilagođeni sugerišu povećanje od 7,9 posto nominalno odnosno 5,8 posto realno. Tolike godišnje stope rasta, doduše, u manjoj su mjeri rezultat povećanja potrošnje u supermarketima.
U ukupnom prometu ona participira više od 36 posto, a u prvom se kvartalu bilježi nominalni porast prometa od 0,9 posto. Zbog krize Agrokora najveći igrač na domaćem maloprodajnom tržištu bilježi nemali pad prometa pa su njegovi konkurenti profitirali po obje osnove. U Lidlu, Kauflandu, Sparu, Metrou, ne žele govoriti o stopama rasta prometa i tržišnih udjela, broju novih domaćih dobavljača ili širenju suradnje s postojećima. Nešto malo brojki pristali su otkriti tek iz Metro Cash & Carry Hrvatska. „Drugu godinu zaredom kompanija je ostvarila dvoznamenkast rast prodaje u HoReCa segmentu, a trend rasta prometa u HoReCa kanalu nastavlja se i u razdoblju od januara do aprila ove godine te iznosi 15 posto“, ističu te dodaju kako Metro sarađuje s 95 posto svih restorana i hotela u Hrvatskoj.
– Prema podacima kojima raspolažemo, Metro kroz devet veleprodajnih centara i uslugu dostave zadovoljava 1/5 potreba svih HoReCa kupaca u Hrvatskoj“, ističu. Neslužbene su procjene da i najagresivnijim među Konzumovim maloprodajnim konkurentima prometi ove godine rastu i dvoznamenkastim stopama. U prosjeku desetak posto, neslužbena je procjena jednog ekonomiste. Neslužbeno se, doduše, procjenjivalo i da je Konzumu uslijed krize likvidnosti i poremećaja podmire trgovačke mreže prihod pao dvadesetak posto, ali izvanredni povjerenik u Agrokoru Ante Ramljak rekao je ovih dana da je u prva četiri mjeseca pad bio 12-13 posto. Dobavljači su se, kaže, počeli vraćati, a na stabilizaciju upućuju i dnevni prilivi. Stabilizacija prometa, međutim, podrazumijeva ubrizgavanje dodatne likvidnosti, što je važno osigurati prije ‘glavne berbe’ tokom turističke sezone.
Ako je suditi prema tvrdnjama iz redova domaćih prehrambenih kompanija o pritiscima kojima su izloženi od stranih trgovačkih lanaca, čini se da je njima stalo da se što prije realizuje nova runda finansiranja isto koliko i izvanrednoj upravi Agrokora. Strani lanci svjesni su da mnoge od tih kompanija teško mogu supstituirati prodaju (u smislu količine i spektra svojih proizvoda) koju su ostvarivali kroz Konzum. Navodno ih jako pritiskaju i u dijelu postojeće saradnje, nastojeći prebaciti na njih dio cijene agresivnijeg marketinga i akcijskih ponuda kojima sve češće forsiraju upravo one koje naglašavaju hrvatski asortiman. Dakako, sve s ciljem trajnijeg osvajanja Konzumovih kupaca.
Viškovi robe
Neke domaće prehrambene kompanije u poziciji su konkurisanja uvoznim robama čija cijena odražava i dalje prisutan problem ruskog embarga koji za posljedicu na tržištu EU ima viškove robe i cijenovne pritiske (naročito naglašeno kod mliječnih proizvoda, mesa). Većina ih, doduše, i mimo toga teško može na police Lidla, Kauflanda ili Spara progurati većinu svog asortimana, što je donedavno bio slučaj s Konzumom, dok su istodobno ti strani lanci bili zaniteresovani tek za petinu ili četvrtinu. Pozivajući se na poslovnu tajnu glede brojki, u Kauflandu kažu tek da „aktualna situacija na tržištu ne mijenja način njihova poslovanja“.
U SPAR-u, koji je početkom aprila preuzeo Billu pa je i time povećao broj dobavljača, takođe ne bi o prometu i njihovu odgovoru na slučaj Agrokor u smislu saradnje s domaćim proizvođačima. Ipak, ističu kako su prije nekoliko dana sa Zvečevom „stvorili“ pet vrsta SPAR čokolada te kako „sve više hrvatskih proizvođača proizvodi za njihove robne marke“. Mnogi proizvode i Premium proizvode, a recimo Vimi, mala kompanijaa iz Svete Nedelje, proizvodi labelo za cijeli koncern, naglašavaju iz SPAR-a. I dosad i ubuduće, kažu, jedini će kriterij za plasman na njihovim policama biti kvaliteta proizvoda. Na naš upit o tome da li u nekom segmentu podrazumijeva od domaćih dobavljača traže „ekskluzivnost“, odgovorili su kako nikada od dobavljača to nisu tražili.
Turistička sezona
Zbog turističke sezone slijedi ubrzanje rasta cijelog maloprodajnog tržišta. Brzo će se vidjeti što to znači u slučaju Konzuma. Njemu bi turistička sezona mogla biti i prelomna s obzirom na pad prometa koji bilježi ove godine, ali i na činjenicu da je ona dosad donosila Konzumu jeko puno prihoda, smatra Drago Munjize, konzultant koji je do prije 11 godina bio u Upravi Konzuma. „Konkurentski lanci se pripremaju, pa je najvažnije hoće li Konzumu na vrijeme stići novac koji izvanredni povjerenik Ramljak najavljuje. U tom slučaju, a budućii da Konzum ima dobru tehnologiju i znanje, on ima šansu povratiti dio prometa. (Poslovni)