Da li elektroautomobili imaju budućnost bez subvencija?

S obzirom da u startu koštaju znatno više od sličnih modela sa klasičnim benzinskim i dizel motorima, automobili na električni pogon svoj put do kupaca pronalaze kroz državne subvencije, poreske olakšice i druge beneficije koje im u razvijenim zemljama pripadaju po zakonu

Postavlja se pitanje šta bi se dogodilo sa prodajom električnih automobila da ne postoji intervencija države?

Da su električni automobili i dalje skupi, i da ih čak i građani u bogatijim zemljama, sa visokim životnim standardnom, kupuju uglavnom zato što imaju ekonomsku računicu (niski troškovi eksploatacije, poreske olakšice) i druge svakodnevne beneficije (besplatno parkiranje, ulazak u centar grada gdje je drugim vozilima zabranjeno, vožnja žutim trakom…), znalo se i ranije.

Međutim, sada smo u prilici da na primjeru Danske, koja je bila jedna od predvodnica „buma“ električnih automobila u Evropi, vidimo šta se dešava sa prodajom vozila na struju kada država odluči da ukine neke od pogodnosti koje su koristili kupci ove vrste automobila.

Naime, ova država je trenutno jedina članica Evropske unije u kojoj je zabilježen pad prodaje vozila na struju. I to prilično dramatičan pad – u prvom tromjesečju 2017. tražnja za električnim automobilima smanjena je za čak 60,5% u poređenju sa istim periodom 2016.

U isto vrijeme, susjedne zemlje, kao što su Njemačka i Švedska, bilježe rast prodaje elektroautomobila i do 80%, dok na nivou čitave EU povećanje prodaje prema podacima Asocijacije evropskih proizvođača automobila (ACEA) iznosi 30%.

Šta je dovelo do takvog negativnog trenda u Danskoj, koja je bila među vodećim zemljama po rastu prodaje automobila na struju?

Pad je uslijedio nakon ukidanja određenih povlastica za kupce električnih automobila i vozila na hibridni pogon – u ovom slučaju ukinute su poreske olakšice, kao dio paketa poreske reforme u toj zemlji. Podaci o prodaji u prva tri mjeseca 2017. pokazuju da su kupci u Danskoj znatno manje skloni nabavci vozila na struju, nego u slučaju kada im se nude državni podsticaji.

U danskom Udruženju za električne automobile kažu da je reforma poreskog sistema „potpuno uništila“ tržište vozila na elektro pogon. Cijena je i dalje primaran faktor prilikom kupovine ove vrste automobila, objašnjava Laerke Flader iz Udruženja.

Elektricni2

Da je situacija veoma ozbiljna, pokazuje i reakcija prvog čovjeka Tesle, Ilona Maska, koji je pokušao da lobira u Danskoj protiv ukidanja poreskih olakšica za kupce električnih automobila, uz tvrdnju da će novi paket poreskih zakona, koji će u potpunosti stupiti na snagu 2019, teško pogoditi tržište vozila na električni pogon u toj zemlji.

Moguće je da će primjerom Danske krenuti i neke druge države EU u kojima su električni automobili takođe popularni, što bi uzdrmalo proizvođače čiji se proizvodni program u potpunosti ili u velikoj mjeri oslanja na prodaju ekološki prihvatljivih automobila, kao i one koji planove za budućnost temelje upravo na razvoju i masovnoj proizvodnji vozila na struju, među kojima su i njemački giganti Volkswagen i Mercedes.

Rješenje se traži u snižavanju troškova proizvodnje električnih automobila, što se opet u najvećoj mjeri svodi na pojefinjenje pogonskih baterija i njihovu masovniju proizvodnju. Tako je Mercedes nedavno započeo izgradnju fabrike baterija, po veličini slične Teslinoj „gigafabrici“ u Nevadi.

Sniženje maloprodajnih cijena električnih automobila, uz povećanje automonije vožnje, dalji razvoj infrastrukture punjača i skraćenje vremena za dopunu baterija, presudni su faktori za omasovljenje prodaje vozila na struju u budućnosti, kada će oni postati tržišno konkurentni tako da državne subvencije i druge olakšice više neće biti presudne prilikom odluke kupaca da nabave električno vozilo.