Sve što ste željeli da znate o Teslinom Modelu 3

Teslin Model 3 je na svečanosti u Teslinoj fabrici u Frimontu zvanično predstavljen i to je do sada najjeftiniji električni automobil tog proizvođača

Na događaju koji treba da označi prekretnicu i istoriji razvoja vozila na električni pogon i početak masovne proizvodnje Tesla automobila, prvih 30 kupaca dobilo je svoje primjerke Modela 3 nakon 15-ak mjeseci čekanja.

Javnost je imala priliku da se upozna i sa tehničkim detaljima dvije verzije ovog automobila, bazične varijante koja u SAD košta 35.000 dolara i takozvanog Long Range modela čija je početna cijena 44.000 dolara. U obje cijene nisu uračunate subvencije koje za kupovinu ove vrste automobila odobrava država, ali i lokalne vlasti, pa će Model 3, u zavisnosti od prebivališta kupca, koštati nešto manje od navedenih suma.

Osnovni Model 3 može da prijeđe do 354 km prije nego što mu se isprazne baterije. Automobil ubrzava od 0 do 96 km/h (0-60 milja na sat) za 5,6 s, dok je maksimalna brzina 209 km/h.

Skuplji Model 3 Long Range sa punim baterijama ima autonomiju u vožnji do 498 km. Iz mirovanja, do brzine od 96 km/h stiže za 5,1 s, a u stanju je da razvije maksimalnih 225 km/h.

Prvih 30 vozila dobilo je svoje vlasnike

Dvije verzije razlikuju se i kada je riječ o dopuni električne energije. Nakon 30 minuta punjenja na “superpunjaču” osnovni Model 3 može da prijeđe dodatnih 209 km, dok Long Range varijanta poslije polučasovne dopune može da prevali još 274 km.

Ako se automobil “puni” na običnoj kućnoj utičnici (240V, 32A), svaki sat dopune baterija obezbjeđuje da standardni Model 3 može da prijeđe još 48 km.

Za 60 minuta punjenja, Long Range verzija dobija dovoljno električne energije da može da se vozi 60 km.

Za sada nije bilo riječi o verziji sa pogonom na sva 4 točka, ali očekuje se da će se ona pojaviti krajem 2017. ili početkom 2018. godine.

Pogled u kabinu Modela 3 otkriva minimalistički dizajniran enterijer u kome dominira centralno postavljeni 15 inčni “touchscreen”, poput prikačenog velikog tableta.

Ovaj ekran je standardan dio opreme svakog automobila, baš kao i dvozonski klima uređaj. Sjedišta su presvučena običnim, tekstilnim presvlakama, dok je kožni paket dostupan kao opcija.

Pogled na komandnu tablu Modela 3 za većinu vozača može biti zbunjujući, jer osim velikog ekrana osjetljivog na dodir i par prekidača na volanu, nema drugih instrumenata i fizičkih komandi – praktično, sva podešavanja se vrše preko “touchscreen” displeja, a tu se mogu dobiti i sve informacije potrebne za vožnju.

Svaki Teslin Model 3 opremljen je neophodnim hardverom za autonomnu vožnju, uključujući 8 kamera, prednji radar i 12 ultrazvučnih senzora.

Među standardnim funkcijama su sistemi za izbjegavanje sudara i automatsko kočenje u slučaju opasnosti.

Za Teslin autopilot potrebno je doplatiti 5.000 dolara, a za taj novac dobija se tehnologija koja omogućava da se Model 3 samostalno kreće unutar granica (linija) vozne trake, ali i da po potrebi sam mijenja traku, da se prestrojava i isključuje/uključuje u saobraćaj prilikom prelaska sa jednog autoputa na drugi, kao i da se parkira bez pomoći vozača.

Ilon Mask je najavio i dodatni softverski apdejt u budućnosti, koji će obezbjediti mogućnost potpuno autonomne vožnje, a za koji će kupac morati da izdvoji još 3.000 dolara.

Za sada je u ponudi paleta koja se sastoji od 6 boja spoljašnjosti – Solid Black, Midnight Silver Metallic, Deep Blue Metallic, Silver Metallic, Pearl White Multi-Coat i Red Multi-Coat. Standardna je samo “crna”, dok je za ostale neophodno doplatiti 1.000 dolara.

Za one koji žele luksuzniju unutrašnjost i bolju opremu, Tesla nudi premijum paket od 5.000 dolara. Ova paket obuhvata brojne opcije, kao što su elektropodesiva prednja sjedišta u 12 smjerova, elektropodesivi volan i spoljni retrovizori, grijana sjedišta, ukrasni dodaci od drveta, dva dodatna USB priključka za putnike pozadi, premijum audio sistem, zatamnjeni stakleni krov, LED svjetla za maglu, prekrivena centralna konzola između sjedišta sa baznim stanicama za dva smartfon uređaja…

Model 3 se standardno isporučuje sa 18 inčnim alu felnama, dok su točkovi promjera 19 inča dostupni kao opcija.

Standardna verzija automobila ima masu od 1609 kg, dok je Long Range varijanta teška 1730 kg. Raspodjela mase po osovinama je 47-53% kod osnovnog modela, odnosno 48-52% kod skuplje verzije.

Iz kompanije Tesla su se pohvalili da je Model 3 dobio najviše ocjene za bezbjednost u svim kategorijama.

Garancija na nov automobil u SAD je 4 godine ili 80.000 prijeđenih km. Za baterije, predviđeni garantni rok iznosi 8 godina ili 160.000 km (ili 193.000 km za Long Range verziju).

Na svečanoj promociji, prvi čovjek Tesle, Ilon Mask, ponovio je da je planirani obim proizvodnje Modela 3 pola miliona vozila godišnje, dok će se istovremeno obezbjediti kapaciteti za sklapanje po 100.000 primjeraka skupljih Modela S i Modela X.

Mask je ranije objavio da će rast proizvodnje Modela 3 biti eksponencijalan: 100 automobila biće napravljeno u avgustu, preko 1.500 u septembru, a do decembra mjesečna proizvodnja će dostići 20.000 vozila. (B92)