10 razloga za propast malog preduzeća
Ponekad se čini da je pitanje sreće zašto neke male firme uspijevaju, a druge propadaju, ali zapravo postoje zajedničke greške koje ubijaju male biznise i prije nego što uspijju da stanu na noge
Kako da svom startap preduzeću date priliku da opstane? Izbjegavajte ovih deset grešaka:
1. Prebrz rast
Rast je poželjan, ali pretjerana ekspanzija je ozbiljna greška. Želja da budete prvi na tržištu s novim proizvodom i nastojanja da nervoznim investitorima dokažete da biznis nezaustavljivo raste mogu vas finansijski preopteretiti. Postavite realne ciljeve i razvijajte svoj biznis u skladu sa tražnjom.
2. Nepraćenje finansija
U većini propalih firmi pokazalo se da su vlasnici stvarali prevelike dugove. Naučite kako da pažljivo pratite svoje finansije i kako da bilježite tok novca.
3. Pretjerana potrošnja
Mnogi preduzetnici početnici vrlo brzo potroše početni kapital, što se obično događa zbog pogrešnog načina funkcionisanja biznisa. Ako tek pokrećete posao, potražite savjet iskusnijih preduzetnika, koji su se uspješno pokazali u preduzetništvu.
4. Nedostatak rezervnog kapitala
Morate biti pripremljeni za neočekivane troškove, kao što su resursi i radna snaga. Morate osigurati rezervna sredstva, da biste preživeli teška vremena i sezonske oscilacije.
5. Loš izbor lokacije
Nemojte dozvoliti da vas povede samo povoljna cijena iznajmljivanja poslovnog prostora. Razmislite o konkurenciji, odnosno koliko sličnih poslova ima u okolini, kakva je saobraćajna povezanost…
6. Loša usluga
Loša usluga i nestručnost zaposlenih može da brzo potopi vaš biznis. Definišite na koji način zaposleni moraju da obavljaju svoja zaduženja i kreirajte unutrašnju kontrolu.
7. Neodgovarajući poslovni plan
Dobro napravljen poslovni plan Vas prisiljava da mislite o budućnosti i izazovima koji vas očekuju kao i da se brinete o finansijskim potrebama, marketinškom planu, konkurenciji i strategiji razvoja.
8. Nemogućnost prilagođavanja
Za preživljavanje svakog malog biznisa neophodni su sposobnost prepoznavanja mogućnosti i fleksibilnost da se te mogućnosti prihvate.
9. Neefikasan marketing
Klijenti ne mogu da posluju sa vama ako ne znaju da postojite. Oglašavanje i promovisanje biznisa na internetu, putem društvenih mreža, nije prevelik trošak.
10. Potcjenjivanje konkurencije
Lojalnost klijenata se ne događa samo od sebe, već je treba zaslužiti. Pratite konkurente i budite korak ispred. Ako se ne brinete o klijentima, konkurencija sigurno hoće.