6 neobičnih pravila Džefa Bezosa koja mogu da vam sačuvaju biznis
Osnivač Amazona Džef Bezos se posle 27 godina povukao sa funkcije generalnog direktora platforme za onlajn trgovinu.
Bezos je svoj odlazak sa mjesta generalnog direktora Amazona najavio u februaru, kako bi se posvetio svom preduzeću Blue Origin. Mjesto glavnog izvršnog direktora Amazona predaće Endiju Džesiju, koji se kompaniji pridružio 1997. godine i koji trenutno vodi Amazonov sektor računarstva u oblaku.
Za sve ovo vrijeme Bezos je razvio niz neobičnih principa liderstva – za koje neki tvrde da su okosnica njegovog uspjeha. Njegovi zaposleni tvrde da je jedna od glavnih bila čuvena fraza „opsesija kupcem.“ (“customer obsession”).
Međutim, iako nije omiljeni lik u svijetu biznisa o čemu govori i podatak da je posle najave da će krajem ovog mjeseca putovati u svemir, 150.000 ljudi potpisalo peticiju da mu se ne dozvoli povratak nazad, od njega se ipak može svašta naučiti.
Ovo su 6 neobičnih pravila Džefa Bezosa koji vam mogu dati ideja kako da napravite (i sačuvate) svoj biznis.
1. Mali timovi
Bezos voli male timove. Ima pravilo da sastanci moraju biti produktivni, a to rješava sa pravilom „dvije pice“, što znači da tim koji prisustvuje sastanku mora da se nahrani sa najviše – dvije pice.
2. PowerPoint
Bezos mrzi PowerPoint prezentacije, više voli pisane dopise o kojima će rukovodioci razgovarati.
3. 14 principa
Amazon ima set od 14 „principa liderstva“, a jedan od tih principa govori o tome da se mora imati „kičma za neslaganje“. Bezos voli suprostavljanje stavova i mišljenja. „Svađali bismo se i vrištali jedni na druge“, kaže jedna od onih koja je prisustvovala takvim sastancima. Ali kako kaže, Bezos je uvjek to shvatao kao raspravu o temi i ništa nije bilo na ličnoj osnovi.
4. Metrika
Bezos je ljubitelj tehnike, pronalazaka, mašina. Opsjednut je metrikom – što nije loša osobina u svijetu logistike. Ali kritičari kažu da opsesija troši zaposlene, posebno u brojnim Amazonovim skladištima.
5. Kontra
Ljudi koji ga poznaju kažu da Bezos voli da problemima pristupa „unazad“. „To je vrlo specifičan proces na Amazonu i znači da u fazi planiranja timovi prave obrnuti vremenski slijed”, tj proces počinje prvo sa planiranjem događaja na kome će se novi proizvod predstaviti, pa prema početku. „Prvo što tim uradi je da napiše saopštenje za javnost, što je obično posljednje što kompanije rade,“ kaže jedan od zaposlenih.
6. Vrijeme
Osnivač Amazona mnogo razmišlja o vremenu. Toliko da je u izdubljenoj planini u Teksasu instalirao časovnik od 10.000 godina vrijedan 42 miliona dolara, koji treba da predstavlja moć „dugoročnog razmišljanja“.