Novi automobili koštaju više zbog stanja u Njemačkoj

Automobil

Jedan od razloga su globalni problemi u nabavci sirovina i poluproizvoda. Zbog toga su proizvođači automobila Opel i Ford privremeno zatvorili neke fabrike.

Ko sada kupuje novi automobil mora biti spreman da plati više. Jer, prema aktuelnoj analizi automobilskog stručnjaka Ferdinanda Dudenhefera, nova vozila su u prosjeku poskupila za 360 eura. On kao razloge navodi manji broj registracija na jedan dan – način na koji prodavac kupcu novo vozilo može ponuditi znatno jeftinije, manje popuste kod 30 najtraženijih novih modela te sve više hibridnih i električnih automobila.

No glavni je razlog nestašica poluprovodnika s kojom se automobilska industrija sve teže nosi. “Manja ponuda automobila dovodi do rasta cijena”, pojašnjava šef instituta Center Automotive Research (CAR) iz Duisburga.

Opel i Ford obustavili proizvodnju u nekim fabrikama

Koliko su ti problemi ozbiljni, pokazalo se već prošlih sedmica, kada su razni proizvođači najavili skraćeno radno vrijeme za zaposlene.

U četvrtak su Opel i Ford saopštili da gase proizvodnju u pojedinim fabrikama jer nemaju djelova da kompletiraju vozila.

“Svjetska automobilska industrija je u posebnom stanju zbog uporne pandemije i nestašice poluprovodnika“ saopštila je grupacija Stelantis, vlasnik Opela. “U tako zahtevnim i nesigurnim vremenima, Stelantis planira prilagođavanje proizvodnje.”

Opel stoga privremeno zatvara pogon u Ajzenahu sa 1.300 radnika, koje šalje na skraćeno radno vrijeme. Iz Opela nisu precizirali koliko dugo će proizvodnja stajati, ali su rekli da početkom iduće godine očekuju da nastave sklapanje modela grendlend, pod uslovom da bude djelova.

Istovremeno, Ford je saopštio da proizvodnju fieste u svojoj fabrici u Kelnu planira da zaustavi najmanje do 31. oktobra. U fabrici fieste zaposleno je oko 5.000 ljudi, od petnaestak hiljada koji rade u svim Fordovim pogonima u gradu.

Korona i dalje stvara velike probleme

Nestašica sirovina i poluproizvoda utiče na rast cijena i u drugim industrijskim granama. I zato je u septembru inflacija u Njemačkoj porasla na 4,1 posto. To je najviša inflacija u skoro 30 godina.

Statističari ističu da je to takođe i posledica vremenski ograničenog smanjenja poreza na dodanu vrijednost i niskih cijena energenata za vrijeme krize 2020. Jer, poskupljenje se meri u odnosu na prošlu godinu – dakle u ovom slučaju u odnosu na godinu u kojoj su cijene u određenim segmentima bile znatno niže.

No razlog rasta inflacije su i nestašice i povećana potražnja jer ljudi zbog korona-krize novac nisu mogli potrošiti negdje drugo – na putovanja i izlaske. Zato su više trošili na kupovinu stvari ili opremu za rad od kuće.

U automobilskoj i elektroničkoj industriji prije svega nedostaje poluprovodnika, u građevini nema dovoljno drveta, čelika i plastike – i u skladu s tim su i cijene porasle.

No trenutno su znatno skuplje i namirnice. I tu veliku ulogu igraj korona. Nakon ograničenja i lokdauna potražnja je porasla, većina svetskih ekonomija bilježi rast. No i za vrijeme krize mnoge firme i logističari smanjili su obim poslovanja. A u pojedinim regijama još uvjek su povremeno na snazi stroge mere za suzbijanje pandemije, pa to znači i smetnje u proizvodnji.