Škoda ponosna na svoju istoriju – bili su uspješni i prije VW
Češki proizvođač izlaže na sajmu klasičnih automobila Techno Clasica 2017. dva bisera iz svoje prošlosti
Iako su se proizvodni bum i globalna ekspanzija Škodinih modela dogodili tek u posljednjih par decenija, nakon ulaska pod okrilje Volkswagena, ovaj proizvođač često ističe da je jedan od najstarijih u auto-industriji sa istorijom dugom 122 godine. Da je Škoda u svojoj bogatoj prošlosti imala čime da se ponosi, svjedoče dva modela koji su predstavljeni publici na sajmu klasičnih automobila Techno Clasica u Esenu od 5. do 9. aprila.
Na ovoj manifestaciji boje češke kompanije brane Škoda 130 RS iz 1970-tih i predratni prototip „935“ iz 1935. godine.
Škoda 130 RS, ili „istočnoevropski Porsche“, kako su ovaj automobil zvali na Zapadu, predstavljen je 1975. Bio je to prvi sportski model češkog proizvođača sa RS oznakom. Svoj kvalitet u auto-moto sportu dokazao je 1977, kada je trijumfovao na čuvenom Reliju Monte Karlo i klasi do 1.3 litra. Četiri godine kasnije, 130 RS pobijedio je i na Evropskom šampionatu turing automobila. Ovaj kupe sa zadnjim pogonom koristio je 1.3 litarski benzinski motor sa 140 ks (103 kW), zahvaljujući kome je mogao da razvije brzinu od čak 220 km/h. Škoda 130 RS izrađivala se do 1981. Trebalo je da prođu skoro dvije decenije prije nego što se Škoda ponovo vratila RS modelima kada je 2000. godine predstavljena Octavia RS.
Drugi značajan automobil iz Škodine istorije, koji takođe može da vidi publika u Esenu, je četiri decenije stariji, elegantni 935 Dynamic. Ovaj automobil bio je dizajnom ispred svog vremena, a premijeru je imao na auto-salonu u pragu 1935. U pitanju je prvo Škodino vozilo na kome su konstruktori veliku pažnju posvetili aerodinamičkim karakteristikama, što je odredilo i njegov neuobičajni izgled.
Škoda 935 za pogon je koristila vodeno hlađeni „bokser“ motor postavljen ispred zadnje osovine vozila, tako da je ovo tehnički bio automobil sa centralno smještenim pogonskim agregatom. Četvorocilindarski 2.0 litarski motor isporučivao je 55 ks (40 kW), a snaga se prenosila na zadnje točkove pomoću poluautomatskog mjenjača sa 4 stepena. Zahvaljujući aerodinamičkoj karoseriji i relativno maloj masi za to vrijeme (1.170 kg), Škoda 935 mogla je da razvije 140 km/h. Škodini inženjeri koristili su kombinaciju alumnijuma i čelika prilikom konstruisanja vozila. (B92)