MARUŠKA TOPALOVIĆ: I Putin nosi moju kravatu
Slikani unikatni motivi na najfinijoj svili i jedinstvena ručna obrada, učinili su Studio Maruška liderom u oblasti modnih detalja ne samo na evropskom tržištu. Svojski je ujedinila modu i umjetnost, što je bio vajld kard za džet set i državnički vrh najmoćnijih ljudi planete
Još od vremena kad je Koko Šanel promijenila svijet mode malom crnom haljinom, do Maruške Topalović (50) nije bilo toliko iznenađenja za modnu svitu i hronične tragače za stilom; naročito one koji sve mjere luksuzom. Dizajnirala je modne detalje za predsjednika Austrije, Švajcarske, Češke, Rusije, Indije, Srbije, Australije. Njene marame oko vrata nose Hilari Klinton, Ketrin Denev, Angela Merkel, prvakinja Boljšoj teatra, primabalerina Svetlana Zaharova. Radi za olimpijske timove, poznate kupce poput Etihada, Merkatora, BH Telekoma…
Sve unikatno – marame, kravate, kožnu galanteriju, ešarpe, nakit, dizajnira i pravi od najfinijih prirodnih materijala već 20 godina u svom Studiju u Preljini kod Čačka. Gdje je samo domaštala ono iz djetinjstva, da jednog dana postane kostimograf.
Ako imate dobru energiju u sebi i to što želite dovoljno želite, sve možete postići
– Iz iskustva znam da rezultati ne dolaze preko noći. Naprotiv, iza svakog uspjeha stoje veliki rad i istrajnost pa i u situacijama kada ne ide sve onako kako hoćemo. Ipak, vjera u sebe i u ono što radiš, ako si spreman na velika odricanja, uspjeh mora da dođe.
Ljubav prema modi pretočili ste u slikanje marama, ešarpi… i to ručno. Koliko na taj način uspijete godišnje da proizvedete komada?
– Godišnja proizvodnja je preko 30.000 pozicija, i stalno se povećava, iz godine u godinu.
Kako onda izgleda vaš radni dan?
– Kao i svi umjetnici, nemam radno vrijeme ali posao moram da završim. Spavam najviše pet sati. Prvi dio dana organizujem proizvodnju, a ostatak dana je onaj umjetnički dio posla, oslikavam svilu koja će se finalizirati u toku narednog dana.
Od 2005. imali smo rast proizvodnje 40 odsto. Ne priznajem krizu. Ako je kriza, mi moramo više da radimo, ako nema ugovora, moramo da ih stvorimo. Jednostavno, tako vodim posao.
Moj šal nosi simbol ženske ljepote i elegancije Katrin Denev
Najveći poslovni uspjeh…!
– To što predsjednik Vladimir Putin nosi moju kravatu! Još od značajnih ličnosti su Katrin Denev, ruska primabalerina Svetlana Zaharova, Hilari Klinton, Angela Merkel, članovi kraljevskih porodica, predsjednici država poput Švajcarske (Burkhalter), Češke (Zeman), ruski vicepremijer Dimitri Rogozin, ministar zdravlja Zapadne Australije Rodžer Kuk… Od domaćih političara Aleksandar Vučić, Dačić, predsjednik Nikolić… Isto tako, kao korporativni pokloni, naši proizvodi našli su put u cijeli svijet.
Za koga ste sve u BiH radili?
– Naš veliki kupac je Merkator i Telekom BiH.
U stalnom ste pronalaženju novih odnosa forme, teksture i boje. Gdje nabavljate svilu i boje?
– Svilu nabavljamo iz Italije (Moric Montero iz Milana) a imamo i svog dobavljača iz Njemačke koji ima fabriku u Kini uz, naravno, njihovu kontrolu kvaliteta; postupkom starim 150 godina, kojim se utrljava australijska vuna.
Krenuli ste i sa haljinama.
– Haljine su za sada eksperimentalna faza i nisu dio našeg stalnog asortimana, ali nadamo se da ćemo započeti proizvodnju luksuznih haljina sa potpisom Maruška.
Odakle crpite toliku različitost u vašim motivima?
– Svaki kupac je inspiracija za sebe. Upravo smo završili ekskluzivne suvenire za Narodni Muzej Crne Gore gdje smo motive sa slika velikog umjetnika Fila prenijeli na marame.
Ozbiljni kupci su vam korporacije što je već serijska proizvodnja?
– Serijska proizvodnja se uglavnom odvija na digitalnoj štampi za kolekcije koje se ne mogu uraditi ručno, ali imamo klijente koji na tome insistiraju. Mašinu za štampanje na svili posjedujemo samo mi na ovim prostorima, a sljedeća najbliža je u Italiji.
Nije li ironija da se niste mogli upisati na Fakultet primjenjenih umjetnosti!?
– Možda je tako suđeno! Jer, da sam upisala fakultet, vrlo je vjerovatno da se ne bih bavila ovim što danas radim. Taj neuspjeh u životu sam prihvatila kao podsticaj da do svojih snova dođem na drugačiji način. Poslije srednje tekstilne škole čak pet puta sam pokušavala da upišem kostimografiju na FPU u Beogradu, ali nisam uspjela jer je fakultet u to vrijeme upisivao svega pet studenata iz cijele Jugoslavije, a ja nisam imala nikakvu vezu. No, to nije uticalo da me napusti stvaralačka želja. Dok sam bila u Beogradu povremeno sam pravila ukrase od svile za kosu, prodavala ih i tako finansirala boravak u prestonici, a jednom mi je u ruke došlo divno parče bijele svile koji je probudio želju da ga oslikam. Što je bio nukleus iz kojeg je izrastao Studio Maruška.
Džet set traži samo dvije stvari: najbolji kvalitet i savršen dizajn
Kakvi su sve zahtjevi ljudi iz džet seta?
– I najzahtjevniji kupac u proizvodu koji kupuje traži dvije stvari: najbolji kvalitet i savršen dizajn. Svojim kupcima to uspijevam da pružim i vjerovatno zbog toga se oni uvijek vraćaju.
Kome ste lično od poznatih stavili vašu kravatu ili maramu?
– Među rijetke osobe koje poklon od mene dobiju lično mogu da svrstam Vladu Divca za koga smo izradili specijalnu kravatu po narudžbini.
Iz sezone u sezonu, ljubitelje mode uspješno ste izmicali iz crnih regala, uvodeći jarke boje. Koje su to poslovne boje?
– One koje su smjele i koje pokazuju odlučnost i sigurnost; zbog toga većina političara bira plavu ili crvenu kravatu. O kojoj god kombinaciji boja da je riječ, potrebno je odijevanje sa stilom. Prefinjeno. Da udovoljava poslovnoj etici.
Je li uspjeh time veći, ako ga osvajate iz male sredine, sa Balkana. Da ste u Italiji ili Londonu, sve bi izgledalo potpuno drugačije!
– Nadam se da će na pitanje kako izgleda Studio Maruška u Londonu ili Italiji moći da vam odgovore moja djeca kroz deset godina. Sigurna sam da će i sa te pozicije, oni sanjati još veće uspjehe i juriti još blistavije snove nego što sam to ja činila.
PRIZNANJE OD ITALIJANA
Čime ste tako zadivili Italijane, pa i Armanija?
– Posebnost i unikatnost svake marame oduševljava Italijane, pošto je direktno slikanje na svili kod njih zabranjeno. A, izrada jedne marame prođe kroz čak 32 faze. Svila se zateže na ramove kao slikarsko platno, a onda specijalnim priborom i slobodnom rukom crtam oblike i šare. Italijani nisu mogli da vjeruju da na svili povlačim linije samo rukom, bez lenjira ili uglomjera, dok se nisu uvjerili na licu mjesta.
Armani je vidio moje radove u našoj partnerskoj firmi Platino Đovani Marinonija, i njima dopunio svoju kolekciju.
(The Prestige/Borjana Simić)