Klinci iz Silikonske doline smijenili naftne barone

U posljednjih 15 godina došlo je do radikalnog preokreta na vrhu liste najvećih kompanija po tržišnoj vrijednosti: nafta je izgubila primat u konkurenciji novih tehnologija

Prodor tehnoloških kompanija, njihova sposobnost da ostvare više prihoda sa daleko manje uloženog truda i rizika u odnosu na dojučerašnje neprikosnovene tržišne lidere iz „tradicionalnih“ industrija i na, kraju, smjene na vrhu tržišno najvrednijih, pokazuju istovremeno i kako se mijenjala makroekonomska situacija tokom prethodnih godina.

Prema definiciji, kompanije koje imaju najveću tržišnu vrijednost su one koje investitori najviše vrednuju u apsolutnom smislu. Poredak ovih kompanija mijenja se vremenom: svjetski trendovi su promjenljivi, a ekonomski ciklusi periodični, pa u međuvremenu nastaju novi učesnici na tržištu, dok se nekadašnji lideri bore za opstanak. Za svaki propali Enron, postoji jedan Amazon koji se vrtoglavo uspinje na listi uspješnih.

Presjek najvećih kompanija u određenom istorijskom trenutku najbolje nam pokazuje šta je tržište najviše cijenilo. Tabela takođe odslikava kako se odvijala makroekonomska situacija tokom prethodnih godina.

tabela

Tokom 2001. godine cijena sirove nafte iznosila je 30 američkih dolara po barelu, i u tom trenutku, od učesnika naftnog tržišta samo Exxon je našao svoje mjesto među Top 5 najvrednijih kompanija.

Deset godina kasnije, u momentu kada je nafta koštala 100 dolara po barelu, tri od pet najvećih dolazili su iz naftnog biznisa: Exxon, PetroChina i Royal Dutch Shell.

Cijena danas je opet pala na 40 dolara po barelu i više nema energetskih kompanija u Top 5. Umjesto njih, lista je popunjena tehnološkim gigantima poput Apple, Alphabet (bivši Google), Amazon, Facebook i Microsoft.

Povećanje obima poslovanja oduvijek je zavisilo od odabrane poslovne strategije, ali sada je rast moguće ostvariti na načine koji ranije nisu bili viđeni.

Dok je Walmart morao da izgradi više prodajnih mjesta, proširi već kompleksnu mrežu nabavke, i zaposli nove radnike što zahtjeva puno uloženog kapitala i ljudske snage, a ulozi su visoki za svaku novu ekspanziju.

S druge strane, Amazon je u stanju da ostvari više prihoda sa daleko manje uloženog truda i rizika. Povećanje obima za tehnološke kompanije ne predstavlja suočavanje sa mnogobrojnim problemima, kao što je to slučaj sa kompanijama koje imaju mnogo više zaposlenih.

Najbolje svjetske tehnološke kompanije su sposobne da steknu prednost nad konkurencijom koju je ekstremno teško sustići. Dok se sve naftne kompanije bore sa ograničenom proizvodnjom, i imaju krajnji proizvod koji je uvijek ista roba za sve kupce na tržištu, Google i Facebook imaju jedinstvene biznise u kojima su lideri bez premca. Iz ovih razloga će tehnološke kompanije najvjerovatnije biti u samom vrhu liste najvrednijih još dugo vremena.