13 najpopularnijih automobila bivše Jugoslavije
Kada bi nekoga pitali koji mu automobil pada na pamet kao jedinstveni simbol bivše Jugoslavije vjerovatno bi mnogi rekli da je to Yugo 45
On se tokom osamdesetih izvozio u SAD, a tamo je doživio, neuspjeh i bio jedan od onih automobila na koje su svi gledali s podsmijehom, piše Telegram.
Nije to jedini automobili koji će starijim generacijama pasti na pamet kada se spomenu legendarna vozila popularna u bivšoj državi. Trabant, Wartburg, Zastava 750, Zastava 101, samo su neki od automobila koji su se mogli svakodnevno viđati na cestama. O popularnosti ovih legendarnih automobila govori i činjenica da su nekima od njih pojedini brendovi posvetili pokoji stih, a ponekad i cijelu pjesmu.
Kragujevac je slovio kao centar automobilske industrije bivše Jugoslavije, a mnoge kompanije širom bivše države počele su polako otvarati pogone stranim proizvođačima pa su tako saradnju s njima ostvarile kompanije poput TAS-a i Pretisa u Sarajevu.
Pregled najpopularnijih automobila koji su prometovali Jugoslavijom
1. Yugo 45: Yugo 45 se proizvodio od 1981. godine u kompaniji Zastava Auto iz Kragujevca. Italijanska kompanija Fiat dizajnirala je Yugo za Zastavu, a nacrt za automobil napravljen je po šasiji Fiata 127 koji je bio drugačiji po izgledu. Na evropskim tržištima Yugo 45 je dobio ime Yugo Koral, a tokom osamdesetih se izvozio u SAD gdje je proglašen i najjeftinijim autom za kupovinu. Proizvodnja Yuga obustavljena je u novembru 2008. godine.
2. Zastava 750: Zastava 750 bio je popularan po nazivu fićo. Radi se o legendarnom simbolu Jugoslavije koji se počeo proizvoditi u pogonima Crvene zastave 1962. godine po licenci Fiata 600. Ovaj automobil proizvodio se sve do 1985. godine. Zastava 750 se koristila u brojnim službama bivše Jugoslavije pa je tako bio vozilo nekadašnje milicije, autoškola i auto klubova.
3. Citroen 2CV: Citroen 2CV ili “Spaček” osmislio je Francuz Pierre-Jules Boulanger. Na prostorima Jugoslavije “Spaček” se proizvodio u slovenskoj tvornici Tomos koja se nalazila u Kopru. 1964. godine Citroen i Tomos se udružuju pa nastaje kompanija Cimos u kojoj su proizvedeni Citroen Ami, Ajkula, GS, AX, BW, CX,Visa i Dijana.
4. Lada 1300: Lada 1300 nastala je na osnovi Fiata 124. Ona se proizvodila u bivšem SSSR-u, a model 1300 bio je jedan od najpoznatijih modela automobila u Jugoslaviji. Lada 1300 slovila je kao nepoderiv automobil, kao i svaki Ladin model, ali se radilo samo o propagandi jer je kvaliteta Lade bila vrlo upitna.
5. Wartburg: Wartburg je dobio ime po dvorcu Wartburg u Eisenachu. Automobil se proizvodio u tvornici Fahrzeugfabrik Eisenach u Istočnoj Njemačkoj od 1966. do 1988. godine. On je bio relativno brz i prostran, a jedna od vrlina mu je bila i pouzdanost jer se nije previše kvario.
6. Trabant: Trabant se proizvodio u tvornici VEB Sachsenring u istočno njemačkom gradu Zwickau od 1958. godine. Jednako kao i Wartburg, prodaja Trabanta u Jugoslaviji bila je zastupljena još na početku 60-ih godina. Ono što se posebno isticalo kod Trabanta bila je njegova izrada jer je on napravljen od plastificiranog pamučnog otpada što ga je činilo laganim, ali i jeftinim.
7. Renault 4: Renault 4 se proizvodio od 1973. pa do 1992. godine u tvornici IMV u Novom Mestu u Sloveniji koja je danas u vlasništvu Renaulta. Riječ se o automobilu koji je bio česta pojava na cestama Jugoslavije. U Sloveniji je proizvedeno 575.960 Renaulta.
8. NSU Prinz: NSU Prinz se od 1965. godine sklapao u sarajevskoj tvornici Pretis (Preduzeće Tito Sarajevo) koja je bila jedna od najvećih tvornica namjenske industrije koja je poznata po pretis-loncu za ubrzano kuhanje, a u njoj je sklopljeno oko 15 hiljada automobila.
9. Zastava 101: Zastava 101, popularno nazvan Stojadin, proizvodio se od 1971. godine u kompaniji Zastava u Kragujevcu. Stojadin je napravljen prema modelu Fiata 600D i proizvodio se sve do 2008. godine. Osim u Jugoslaviji, Stojadin je bio popularan u Egiptu gdje se automobil sklapao na osnovi gotovih dijelova koji su stizali iz Srbije.
10. Mercedes W123: Mercedes W123 su obožavali taksisti i gastarbajteri koji su svoj poslovni uspjeh u inostranstvu iskazivali njime.
11. Austin: Slovenska kompanija IMV 1967. godine počela je sklapati Austin modele poput I300, Austin Maxi 1500 i Maxi 1750, ali i čuveni Mini 1000.
12. VW Golf: Volkswagen Golf se proizvodio u TAS-u (Tvornici automobila Sarajevo) od 1976. godine i u Sarajevu je proizvedeno 150 hiljada automobila. Golf je bio naročito popularan u Jugoslaviji, pogotovo Golf dvojka koji se počeo proizvoditi 1985. godine.
13. Opel Kadett: Opel automobili su se počeli sklapati 1977. godine u IDA-i (Industrija dijelova automobila) u Kikindi, a među njima se nalazio i Opel Kadett koji je zbog svoje pouzdanosti i dostupnosti postao popularan, završava svoj popis Telegram.