Pet najintrigantnijih ruskih filmova 2017. godine

Film

Koji ruski filmovi imaju najviše šanse za uspjeh u svijetu? Od pretendenta na „Oskara“ do filmskog stripa o sovjetskim sueperherojima

1. „Raj“

To je priča o oficiru SS divizije Helmutu koji je došao u koncentracioni logor da obavi istragu korupcionaške afere i naišao tamo na rusku kneginju Olgu, ženu u koju je bio zaljubljen kao mladić. Ona je dospjela u logor zato što je stupila u redove francuskog Otpora i za vrijeme nemačke okupacije Francuske krila je u svojoj kući jevrejsku djecu.

Ostvarenje Andreja Končalovskog može se okarakterisati kao glavni ruski „izvozni“ film 2017. godine. On je dobio nagradu za najbolju režiju na filmskom festivalu u Veneciji i ušao u uži izbor za „Oskara“. Nije ni čudo, jer „Raj“ ima poseban tretman i zbog teme Holokausta (prikazane iz neobičnog ugla), i zbog rediteljevog ugleda, a i zbog kvaliteta samog filma. Možda se ovo ostvarenje neće svima dopasti, ali nema sumnje da je to film koji tokom sezone treba da pogledaju svi oni koji prate savremenu kinematografiju.

2. „Ana Karenjina. Priča o Vronskom“

Ovoga puta je jedan od najpoznatijih ruskih romana ekranizovao čuveni reditelj Karen Šahnazarov, poznat u cijelom svijetu po filmu „Careubica“ (1993) sa Malkolmom Mekdauelom.

Kao što se vidi iz naziva, Šahnazarov je snimio „mušku verziju“ klasičnog romana. Glavni junak je Vronski, koji ovde nije prikazan kao podmukli zavodnik, nego kao složena i svestrana ličnost. Svježa interpretacija, ime Lava Tolstoja i vječita priča o ljubavi vjerovatno će biti primjećeni i na međunarodnom nivou.

3. „Putovanje u Kinu: Tajna gvozdene maske“

Nastavak ekranizacije Gogoljevog djela „Vij“, koje je očekivano još tokom prošle godine, ali je prikazivanje odloženo iz opravdanih razloga. Naime, kineski partneri u saradnji sa kojima se snima ovaj film toliko su se zagrijali za projekat da su insistirali na dotjerivanju scenarija i uvećanju budžeta.

Na kraju je iz naslova uklonjena riječ „Vij“, kao i bilo kakva aluzija na Gogolja, ali se zato pojavila aluzija na Aleksandra Dimu Starijeg. Pored toga, u snimanju „Putovanja u Kinu“ angažovane su i svjetske filmske zvijezde Džeki Čen (on je i producent filma) i Arnold Švarceneger. Zahvaljujući tim dopunama film Olega Stepčenka u Kini stiče status nacionalnog blokbastera, što će očigledno pobuditi interesovanje za njega i u drugim zemljama.

4. „Branioci“

Ovaj film su njegovi tvorci okarakterisali kao „ruski odgovor na ’Osvetnike’ kompanije Marvel“. To je filmski strip o ljudima sa supersposobnosti  ma porijeklom iz SSSR-a. Strip je nastao naporedo sa snimanjem. To je priča o grupi sovjetskih superheroja (a među njima i Čoveka Medveda) koji spasavaju zemlju i svijet od neminovne apokalipse.

Tizer filma je postavljen na internet prije nepunih godinu dana. Sada ima preko 6 miliona pregleda. Gledaoci iz cijelog svijeta pišu razne komentare. Jedni zbijaju ironične šale nad pokušajima ruske filmske industrije da parira Holivudu, dok su drugi uvjereni da „holivudski budžet“ sam po sebi nije garancija kvaliteta i ozbiljno očekuju od reditelja Sarika Andreasjana uspješno ostvarenje.

5. „Aritmija“

U Rusiji se reditelj Boris Hlebnjikov smatra za jednog od najvažnijih reditelja 2000-ih. On je postao poznat u svijetu zahvaljujući filmovima „Koktebelj“ i „Dug i srećan život“, koji su toplo dočekani na raznim svjetskim festivalima. Hlebnjikov je, međutim, 2013. godine iznenada prešao da radi na televiziju i nije snimao filmove, tako da će 2017. biti godina njegovog povratka u svijet igranog filma.

„Aritmija“ je primjer rusko-evropske koprodukcije. Fond Eurimages, koji je osnovao Savjet Evrope, izdvojio je 120.000 eura za snimanje filma, a finansirale su ga i vlasti njemačkog regiona Sjeverna Rajna – Vestfalija. To znači da priča o lekaru „hitne pomoći“ koji svakodnevno spasava ljudske živote, ali je potpuno zapostavio sopstveni život ima dobre izglede ne samo za učešće na evropskim filmskim festivalima, nego i na prikazivanje u inostranstvu.