Metali iz baterija posao vrijedan milijarde dolara

Tehnologija

Gotovo sve te baterije završavaju na otpadu ili leže neiskorištene u starim uređajima. Problem će postati još izraženiji kada korištenje električnih automobila postane masovnije

Kako električni automobili sve više postaju dio sadašnjosti, a ne tek daleka budućnost, tako sve više kompanija uviđa dobru poslovnu priliku u zbrinjavanju i recikliranju baterija iz tih vozila. Već sada su male litijum-jonske baterije u nizu uređaja, od pametnih telefona do električnih četkica za zube, pravi rudnici vrijednih metala i minerala.

Kako prenosi Financial Times podatke konzultantske kuće Roskill, samo se 2015. u nekorištenim litijum-jonskim baterijama nalazilo metala vrijednih dvije milijarde dolara. Gotovo sve te baterije završavaju na otpadu ili leže neiskorištene u starim uređajima. Problem će postati još izraženiji kada korištenje električnih automobila postane masovnije.

Naime, takve su baterije daleko veće, traju od osam do 10 godina, a do 2025. činit će 90 odsto tržišta litijum-jonskih baterija. Procjene Roskilla govore da će to povećati potražnju za litijumom za četiri puta, a za kobaltom više od dva puta. Radi se o dva osnovna metala u proizvodnji litijum-jonskih baterija.

Inače, cijena kobalta je samo ove godine skočila 80 odsto. Ajay Kochhar, saosnivač i izvršni direktor kanadskog startupa Li-Cycle, procjenjuje da će do 2030. globalno trebati reciklirati 11 miliona tona litijum-jonskih baterija. No, da bi firma bila profitabilna, mora reciklirati gotovo sav materijal koji se nalazi u baterijama.

Kochhar tvrdi da već sada može “izvući” do 90 odsto materijala, uključujući litijum, kobalt, bakar i grafit. Problem s tom vrstom baterija jeste što ne postoji standardizovani postupak njihova recikliranja.

“Svako koristi svoju vlastitu formulaciju”, ističe Linda Gaines, analitičarka američkog Centra za saobra’ajna istraživanja. Da postupak nije jednostavan govori i primjer belgijske firme Umicore, jednog od pionira recikliranja tih baterija. Umicore se tim poslom bavi od 2006. godine. Firma trenutno radi na pilot-projektu recikliranja baterija iz električnih automobila kako bi se pripremila za “značajne količine” takvih baterija u budućnosti.

Ipak, u američkoj firmi OnTo Technology optimistično gledaju na budućnost.

“Do 2025. to će zasigurno biti snažna industrija. U sljedeće tri godine najvažnije je naučiti kako unaprijediti postupak reciklaže i te materijale vratiti nazad u proizvodnju”, kaže osnivač firme Steve Sloop.

Linda Gaines smatra kako je pitanje koliko će industrija baterija biti voljna koristiti reciklirane materijale. U tome može pomoći zakonska regulativa. Za sada samo Kina i Europska unija imaju regulativu koja traži da se proizvođači automobila pobrinu za reciklažu baterija.