Hjundai stiže u Srbiju?
Da li bi Mercedes mogao uskoro da preuzme kompaniju Fijat Krajsler automobili Srbija u Kragujevcu? I da li je Hjundai realna priča za Fijat?
Povod za tu bombastičnu informaciju bila je skorašnja posjeta “delegacije Mercedesa”, koja je, kako je navedeno u novinskim napisima, posjetila proizvodne pogone kragujevačke fabrike automobila.
Iako nije naveden ni sastav delegacije, kao ni razlog njene posete Kragujevcu, u dijelu domaće javnosti namah je lansirana priča da Mercedes planira da preuzime Fijatovu fabriku u centru Šumadije.
Zašto samo fabriku u Kragujevcu, a ne cijelu Fijat Krajsler automobili grupaciju, što bi s obzirom na veličinu njemačkog giganta bilo daleko logičnije, domaći analitičari nisu obrazložili.
O čemu se zapravo radi?
Grupa ljudi iz Mercedesa nedavno je zaista posjetila Fijatovu fabriku u Kragujevcu, ali su u pitanju bili radnici Mercedesove fabrike u Mađarskoj koji su u kragujevačku fabriku, koliko je poznato, došli kako bi se upoznali sa pojedinim tehničko-tehnološkim rešenjima u proizvodnom procesu FCA Srbija, što, inače, nije neuobičajena praksa u auto-industriji.
Još se priča o Mercedesu nije ni ohladila, a pojavila se nova koja svedoči o pregovorima grupacije Fijat Krajsler automobili sa Hjundaijem, o čemu su najpre izvjestili južnokorejski, a zatim i američki mediji, među kojima i ugledni Forbs.
FCA, kako se navodi, traži partnera prvenstveno “kako bi podelili troškove razvoja električnih i hibridnih modela”, ali i “kako bi ojačali”, što bi im omogućilo udruživanje sa Hjundaijem (ista argumentacija navođena je i u tekstovima u kojima je najavljivano da Kinezi kupuju brendove Fijata i Krajslera, te da se proizvodnja kultnog Krajslerovog modela “Jeep” (Džip) seli u Kragujevac).
Analitičari, prenose inostrani mediji, smatraju da bi FCA Korejcima omogućila oporavak na kineskom tržištu, gdje bilježe pad usljed krize sa Sjevernom Korejom, ali i napredak na evropskom tržištu, gdje je Fijat naročito dobro pozicioniran.
S druge strane, Hjundai bi za FCA značio bolju prodaju u SAD, gdje se, između ostalog, prodaje i kragujevački “fijat 500L”.
Procjenjuje se da je Hjundai prvenstveno zainteresovan da kupi udio FCA koji se odnosi na proizvodnju krosovera i komercijalnih vozila, pa bi upravo kragujevački 500L mogao da bude jedan od aduta FCA u pregovorima.
Kragujevački “veliki fića” se već proizvodi kao jedna vrsta krosovera u varijanti “cross”, a i osnovna verzija modela će se u prodaji pojaviti naredne godine.
Ako se postigne dogovor, i kragujevačka fabrika bi postala dio nove grupacije koju bi, pored Fijata i Krajslera, činio i južnokorejski Hjundai, što bi, kako se pretpostavlja, otvorilo mogućnost proizvodnje električnih i hibridnih modela u Srbiji.
Za razliku od neosnovanih tvrdnji da Mercedes preuzima Fijatovu fabriku u Kragujevcu i najava da drugorazredna kineska kompanija kupuje najznačajnije brendove Fijata i Krajslera, eventualno udruživanje FCA grupacije i Hjundaija, smatraju upućeni, nikako nije nerealno.
Izvršni direktor FCA Serđo Markione godinama unazad nastoji da nađe još jednog partnera kompaniji kojoj je na čelu.
U tom kontekstu pominjani su Pežo, Folksvagen, Dženeral motors, a u poslednje vrijeme i Hjundai, koji je sredinom 90-ih najozbiljnije bio zainteresovan za nekadašnju Zastavinu fabriku automobila, a od čije kupovine je, kao ranije Reno, docnije Pežo i drugi, morao da odustane zbog sankcija tadašnjoj SR Jugoslaviji.
Da li će Hjundai u dogledno vreme ipak, udruživanjem sa FCA grupacijom, da dođe u Kragujevac, ostaje da se vidi.
Nova verzija modela “500l”
Nakon proljetošnje promocije restilizacije sve tri varijante modela 500L, Fijat će tržištu ponuditi novu, četvrtu verziju tog modela koja nosi oznaku “City Cross”.
Vozilo sa tim paketom ima stilske detalje koji ga po dizajnu čine sličnijim krosover automobilima.
Nova verzija ekskluzivno će se prodavati na evropskim tržištima, a automobil odlikuju povećano rastojanje od tla za 25 milimetara i 17-inčne alu-felne koje dolaze kao standardni dio opreme.