Da li su električni automobili samo za bogate?
U Norveškoj, koja ima bruto domaći proizvod po stanovniku duplo veći od prosjeka u Evropskoj uniji, gotovo trećina kupljenih novih automobila su električni
Iako se najviše električnih automobila prodaje u četiri najbogatije zemlje Evrope, ne postoji direktna uzročna veza između bogatstva i broja vlasnika tih vozila. Evropska unija je predložila nove mjere u cilju smanjenja cijene električnih automobila i njihovog lakšeg punjenja.
Na vrhu liste po broju vozača električnih automobila je Norveška, koja na 100 novih automobila proda 29 električnih. Norveška ima bruto domaći proizvod (BDP) po stanovniku 64.000 evra, što je dvaput više od prosjeka EU. Na drugom mjestu je Holandija, koja ima 40.900 evra BDP-a po stanovniku i gdje električni automobili čine svega 6% prodatih novih automobila. Iza nje je Švedska, sa 46.600 evra BDP-a po stanovniku i 3,6% prodatih električnih automobila, prenosi Euractiv.
Iako ima veći BDP po stanovniku, u Švajcarskoj električni automobili čine samo dva odsto ukupnog broja prodatih novih vozila. Na petom mjestu je Belgija, sa 1,7% prodatih automobila na struju.
U šest zemalja – Francuskoj, Njemačkoj, Velikoj Britaniji, Austriji, Finskoj i Portugalu – između 0,5 i 1,5% vlasnika automobila posjeduje električni auto, dok je u ostalim članicama EU taj udio blizu nule.
Iako se najviše električnih automobila prodaje u četiri najbogatije zemlje Evrope, uzročna veza bogatstva i posjedovanja tih vozila daleko je od pravolinijske. Proizvođači automobila objašnjavaju da električna vozila čine više od jedan odsto registrovanih novih automobila samo u zemljama koje imaju BDP po stanovniku veći od 30.000 evra. Nasuprot tome, tamo gdje je BDP po stanovniku manji od 17.000 evra, uključujući centralnu i istočnu Evropu, električnih automobila skoro da nema.
Prodaja električnih automobila na globalnom nivou znatno je povećana zahvaljujući Kini, koja je najveći svjetski kupac tih vozila.
Veća potražnja za električnim automobilima zabilježena je i u Norveškoj i Švajcarskoj, gdje je u prvoj polovini 2017. godine prodato 42,6% više čistih vozila. U Njemačkoj je prodaja električnih kola povećana za 134%, u Francuskoj za 46%, a u Velikoj Britaniji 9,9%.
Ipak, broj čistih električnih, ne hibridnih vozila i dalje je mali. Većoj prodaji takvih vozila mogu da doprinesu različiti podsticaji, koji opet odražavaju ukupno bogatstvo same zemlje. U Norveškoj, na primjer, oni koji kupe električni automobil ne plaćaju uvozne dažbine, mogu da voze u trakama za autobuse i ne plaćaju putarinu.