Pomama za biciklima u korona krizi

Living

Ta ogromna potražnja za dvotočkašima sada jenjava – ali veoma sporo. Posao i dalje ide dobro.

Mirna jutarnja atmosfera u prodavnici bicikala Drahtesel je varljiva – s obzirom na to da je, sa širenjem koronavirusa, gotovo istom brzinom rasla i potražnja za biciklima. Činjenica je da toj branši u Njemačkoj već duže vremena ide dobro: 2019. je prodajom običnih i električnih bicikala (e-bike) ostvarena dobit u visini 4,2 milijarde evra, 34 odsto više nego godinu dana ranije.

A od aprila je potražnja još snažnije porasla.

Posao je u Njemačkoj u aprilu i maju išao zaista dobro“, potvrdio je i predsjedavajući Udruženju njemačkih prodavaca bicikala, Ditmar Knust. Pojedini trgovci su čak utrostručili promet.

Otkako je 20. aprila ponovo otvorio svoju prodavnicu, posao cvjeta i kod Žana Francena, vlasnika radnje Drahtesel.

On bi mogao, doduše, da prodaje i više, kada bi dobio više bicikala za prodaju, ali “ove godine mnoge modele ne dobijam, jer su kod proizvođača već uveliko rasprodati“, kaže Francen.

To međutim nije jedini problem, jer ne može da nabavi ni rezervne dijelove: sjedišta, gume, lance…

Artikli koje u normalno vrijeme dobijamo tri dana nakon narudžbine, trenutno više uopšte nisu dostupni.

DW provjerava i kod proizvođača bicikala Stevens iz Hamburga.

Kod nas je od maja neka vrsta rasprodaje“, kaže Folker Dorman, koji vodi odjeljenje strategije proizvoda i marketinga.

Nakon porasta potražnje u aprilu, magacini s modelima za 2020. uglavnom su prazni.

Sada imamo prazan hod dok na jesen ne dođu modeli za 2021“, kaže Dorman, koji je u firmi još od osnivanja, od početka 1990-ih. On naglašava da je broj narudžbi u maju bio veći nego u bilo kom drugom mjesecu u poslednjih 20-30 godina.

I to ne važi samo za Stevens, već i za druge marke bicikala i za druge zemlje.

Slično čujem i iz SAD, zemalja Beneluksa i Engleske“, kaže Dorman. U SAD je u posljednja dva mjeseca prodato više bicikala nego 1970-ih godina tokom naftne krize, kaže i Džoj Taunli iz Human Powered Solutions.

Nažalost, tu enormnu potražnju ne samo da ne mogu da zadovolje prodavci, već ni proizvođači, jer oni ne mogu tako brzo da povežu proizvodnju. Kada je riječ o električnim biciklima, između narudžbe i isporuke prođe između šest mjeseci i godinu dana.

Razlog za to je što “postoje monopolisti na proizvodnju motora i okvira (ramova)”, objašnjava Dorman. “Oni su prebukirani i imaju liste čekanja.”

Tu bi trebalo dodati i znatno povećanu potražnju upravo za električnim biciklima. U međuvremenu na njih otpada trećina svih prodatih bicikala u Nemačkoj, a njihova proizvodnja je komplikovana.

Postoje okviri za električne bicikle s ugrađenom baterijom i svim kablovima, elektronikom i motorom. Proizvodnja tih okvira ponekad je dvostruko, trostruko zahtjevnija od običnih“, objašnjava Dorman.

Pandemija korona-virusa nije uticala na proizvodnju u Stevensu.

Mi smo jednostavno odlučili da nastavimo da proizvodimo“, kaže Dorman. “Zalihe dijelova od dobavljača potrajaće nam još četiri do šest nedjelja. Dakle, za sada imamo dovoljno robe.

No neki proizvođači su ipak smanjili ili obustavili proizvodnju da ne bi stvarali velike zalihe.

Sada naravno imaju problem, pošto će im biti potrebno duže vremena da ponovo stanu na noge“, smatra Dorman.

Jedan od njih je i tradicionalni njemački proizvođač Diamant iz Hartmansdorfa. Oni nisu morali potpuno da obustave proizvodnju u fabrici sa 500 zaposlenih, već su prijavili skraćeno radno vrijeme.

Bili smo pogođeni poremećajima u lancu dobavljača iz Azije“, objašnjava menadžer Tomas Ajhentopf.

No, za trgovce u Njemačkoj trenutni problemi s isporukama nisu novost. Poslednjih godina stalno su imali poteškoća s kašnjenjima. I dok jedan radnik u prodavnici Drahtesel upravo otvara paket sa novi biciklom, vlasnik Francen nam kaže: “Sada smo dobili bicikle koje smo naručili u avgustu prošle godine! A i tada smo ih naručili ’za odmah’, a ne proljeće“.

I dok Francen računa s tim da će se njegov posao na jesen ponovo da se normalizuje, u Stevensu se nadaju da bum prodaje bicikala neće tako brzo proći. Jer oni namjeravaju da proizvodnju sledeće godine dodatno prošire.