Kako je najbogatiji čovjek u Indiji sakupio je 27 milijardi dolara investicija
Između marta i novembra prošle godine, čak i dok je korona virus pustošio ekonomije širom svijeta, najbogatiji čovjek Indije Mukesh Ambani odlučio je da se sa više od 27 milijardi dolara kladi na budućnost interneta.
Više od polovine te količine novca stiglo je iz Silicijumske doline. Počelo je sa 5,7 milijardi dolara od Fejsbuka u martu, jednom od najvećih investicija u istoriji američke kompanije. Silver Lake Partners, privatna akcionarska kompanija sa sedištem na osam kilometara od sjedišta Fejsbuka (FB) Menlo Park, uslijedila je sa sopstvenim ulaganjem samo nekoliko nedjelja kasnije, kao i General Atlantic i Palo Alto, generalni direktor TPG Capital sa sedištem u San Francisku, piše CNN Business.
Slijedile su manje investicije Kualcomma (KCOM) i Intela (INTC), pre nego što je Google upao sa 4,5 milijardi dolara da nabuja impresivan budžet.
Primalac svih tih milijardi je Jio Platforms, dio Ambanijevog prostranog konglomerata Reliance Industries. Jio je počeo kao mobilna mreža 2016. godine i od tada je prikupio oko 400 miliona korisnika i pokrenuo uslugu striminga, aplikaciju za video konferencije, optičku mrežu širokog opsega i digitalna plaćanja.
Njegovi veoma jeftini podaci pomogli su da se stotine miliona Indijanaca po prvi put dovedu na mrežu. Kada je Ambani pokrenuo Jio, Indija je imala manje od 350 miliona korisnika interneta. Sada ima 750 miliona.
“Mnogo ovih promjena, posebno u pogledu dovođenja ljudi na mrežu, dogodilo se zahvaljujući pozitivnom poremećaju koji je Jio pokrenuo”, rekao je Ajit Mohan, potpredsjednik Fejsbuka i generalni direktor u Indiji, za CNN Business. “Jio je bio heroj u toj priči u smislu pružanja tog pristupa i mislim da to postavlja kontekst za našu investiciju i Jio i naše partnerstvo, jer … vidjeli smo usklađivanje vizije.”, dodao je.
Ambanijeva vizija postaje sve veća
Nakon što je prikupio više od 20 milijardi dolara za platforme Jio, Reliance se “udvarao” investitorima zbog svog maloprodajnog poslovanja. Između kraja septembra i početka novembra, Reliance Retail je prikupio oko 6,4 milijarde dolara, od čega je većina došla od investitora kompanije Jio, uključujući Silver Lake, General Atlantic, TPG, kao i suvereni fond bogatstva Saudijske Arabije.
Trgovački lanac Ambani najveći je u Indiji, sa više od 12.000 prodavnica. I nije krio svoje ambicije da kombinuje svoja maloprodajna i tehnološka carstva i preuzme dva velika američka igrača. Amazon (AMZN) i Valmart (VMT) Flipkart dominiraju onlajn kupovinom u Indiji, kontrolišući više od 60 odsto tržišta između njih. Ambani agresivno prisvaja parče.
To čini sa JioMart-om, inicijativom najavljenom 2019. godine za dovođenje na mrežu hiljada indijskih mama-pop prodavnica poznatih kao “kirane”. A Reliance Retail je nedavno kupio jednog od svojih najvećih indijskih rivala, Future Retail, za 3,3 milijarde dolara – posao koji je započeo dugu i složenu pravnu bitku sa Amazonom.
Iako sve to radi, najbogatiji čovjek Indije već gleda sljedeću veliku stvar – dovođenje 5G u Indiju u drugoj polovini 2021. godine.
“Pokretaće ga autohtona razvijena mreža, hardver i tehnološke komponente”, rekao je Ambani virtuelnoj publici na kongresu India Mobile u novembru, sa mogućnošću da kineski Huavei bude isključen iz izgradnje 5G mreže u zemlji.
Bilo koji od tih planova sam za sebe bio bi veliki poduhvat, a sprovođenje svih njih zajedno ogroman je zahtjev čak i za jednog od najboljih svjetskih milijardera. Njegova ambicija je da suštinski transformiše način na koji više od milijardu ljudi komunicira, posluje i kupuje.
A krajnji cilj je dostići milijarde više.
“Stvaramo ubjedljiva domaća rješenja u obrazovanju, zdravstvu, poljoprivredi, infrastrukturi, finansijskim uslugama i novoj trgovini”, rekao je Ambani u svom govoru. “Svako od ovih rješenja, jednom dokazano u Indiji, biće ponuđeno ostatku svijeta za rješavanje globalnih izazova”, naveo je on.
Geografija vs tehnologija
Ali milijarderu, koji navodno želi da Jio iznese u javnost u Sjedinjenim Državama, možda će biti izazov da meteorski uspon kompanije u Indiji usmjeri na uspjeh na globalnoj sceni.
“Oslanjanje nema nijedno područje u kojem ima tehnološku prednost i superiornost poput recimo Google-ove pretrage, Facebook-ovog portfelja društvenih mreža, Amazonovog motora za e-trgovinu, Alibabine kombinacije prednosti u e-trgovini i plaćanjima ili super aplikacije Tencent”, ocijenio je Ravi Shankar Chaturvedi, direktor istraživanja na Institutu za biznis u globalnom kontekstu u školi Fletcher na univerzitetu Tufts.
Umjesto toga, Jio-ova dominacija je uglavnom geografska, čemu je pomogao regulatorni režim koji podržava domaće igrače.
“Čovjek bi teško mogao da dođe do smislene liste tehnoloških inovacija i IP-a koje je Jio stvorio, a koje bi mogle biti osnova za njegovo širenje u inostranstvo”, dodao je Chaturvedi.
Indija je, naravno, velika nagrada za sebe koju je Jio već uveliko uhvatio.
Internet populacija u zemlji od 750 miliona, koja je druga samo nakon Kine, koja decenijama isključuje američke kompanije, najveći je žreb za globalnu tehnologiju. Facebook, Google, Amazon, Netflik (NFLKS) i Uber (UBER), da nabrojimo nekoliko, već su potrošili nekoliko godina i milijarde dolara da bi otvorili tržište.
“Za Silicijumsku dolinu samo je indijsko tržište veće od pet sljedećih najvećih potrošačkih tržišta – prema broju stanovnika – na svijetu zajedno”, rekao je Chaturvedi.