Fabrički podaci o potrošnji goriva – Zamajavanje kupaca ili ipak ne?

Automobil

Fabrički podaci o potrošnji goriva obično liče na horoskope objavljene u novinama. Oni nisu u skladu sa činjenicama, ali mi uzaludno pokušavamo da ostvarimo potoršnju koja bi se uklopila u ono što je napisano u katalogu. Zašto se onda navode kataloški podaci o potrošnji goriva, ako nisu tačni? Da li ove informacije obmanjuju kupce ili su to stvarni podaci?

U praksi se može primijetiti da su neki automobili blizu potrošnje koju deklariše proizvođač, a neki imaju potrošnju goriva i do 50% veću od deklarisane. U čemu je onda stvar?

Podaci o potrošnji goriva koje vidimo kod svih proizvođača su u suštini tačni i pouzdani. Ali, i uvijek postoji ono “ali”. Ovi podaci rezultat su testiranja automobila pod strogo definisanim uslovima.

To je rezultat potrebe za ispunjavanjem normi emisije izduvnih gasova. S obzirom da emisija štetnih materija zavisi od količine potrošenog goriva na 100 km, bilo je veoma važno razviti jedinstvenu šemu ispitivanja koja bi se primjenjivala na sva testirana vozila.

Kako bi se to ispunilo, uveden je dijagnostički put koji je model morao proći prije izlaska na tržište. Do prije nekoliko godina na snazi ​​bio NEDC (New European Driving Cycle) test koji je u predstavljenom obliku bio od 1997. do 2017. godine, kada je uveden WLTP.

NEDC ciklus se sastoji od praćenja određene putanje putovanja, uključujući ubrzanje, usporavanje i vožnju određenom brzinom, te zaustavljanje vozila.

Ciklus počinje sa 13 minuta gradskog prometa. U ovom dijelu testa vozilo četiri puta prelazi istu rutu: ubrzavajući automobil do brzine od 15 km/h, 32 km/h i 50 km/h. Nakon svakog ubrzanja vozilo se zaustavlja na određeno vrijeme. Ukupno, automobil je zaustavljen na 4 minute tokom ovog 13-minutnog testa.

Kako izgleda tačan NEDC gradski ciklus

• Nakon pokretanja motora, automobil se zaustavlja na 11 sekundi, zatim polako ubrzava do 15 km/h za 4 sekunde, radi ravnomjernom brzinom 8 sekundi, koči do kraja za 5 sekundi, a zatim se zaustavlja na 21 sekundu.

• Nakon 49 sekundi od starta, automobil polako ubrzava do 32 km/h za 12 sekundi, vozi 24 sekunde, polako koči do kraja za 11 sekundi, zatim slijedi pauza od još 21 sekundu.

• Nakon 117 sekundi, automobil polako ubrzava do 50 km/h za 26 sekundi, održava ovu brzinu 12 sekundi, koči do 35 km/h za 8 sekundi, vozi još 13 sekundi, koči do kraja za 12 sekundi, zatim se zaustavlja na 7 sekundi.

• Ciklus završava za 195 sekundi nakon teorijske udaljenosti od 994,03 metra, a zatim se ponavlja četiri puta zaredom. Ukupno trajanje je 780 sekundi (13 minuta) na teorijskoj udaljenosti od 3.976,1 metar, uz prosječnu brzinu od 18,35 km/h. Treba napomenuti da automobil miruje 240 sekundi.

Vangradski ciklus

Sledeća faza je vangradski ciklus. Sastoji se od konstantnog ubrzanja automobila do 70 km/h, do 100 km/h i do 120 km/h. U ovom slučaju imamo i usporavanje. Samo, umjesto zaustavljanja vozila kao do sada, jedina promjena u stalnom porastu brzine je jednokratno smanjenje sa 70 km/h na 50 km/h.

Vangradski ciklus traje 400 sekundi. Princip koji su usvojili tvorci NEDC ciklusa bio je da odgovara ruti kojom vozači putuju svaki dan. Ali, zapravo bi to bila idealna ruta bez krivina i drugih učesnika u saobraćaju.

Kao rezultat toga, to je samo laboratorijski uporedni obrazac tokom homologacije automobila i omogućava vam poređenje određenog modela sa drugim automobilima.

Ranjivost NEDC ciklusa

Proizvođači su pronašli rupu u propisima. Zbog činjenice da nije zabranjena nikakva posebna priprema automobila, NEDC test se sprovodio na vozilima opremljenim posebnim gumama sa niskim otporom kotrljanja (koje su dodatno naduvane iznad standardnog pritiska), smanjena je maksimalna težina vozila i svi električni uređaji i “klima” su isključeni.

Takođe je važno napomenuti da u NEDC ciklusu koji traje 20 minuta, zastoj iznosi čak 25%. vremena. Zato su modeli sa Start & Stop sistemima imali jasnu prednost.

Osim toga, takve male brzine i nemaju potrebe za ubrzavanjem jasno preferiraju male motore sa turbopunjačem (pri niskim obrtajima i laganom povećanju broja obrtaja, turbina ne povećava potrošnju goriva).

WLTP test

Kako bi potrošnja goriva bila realnija, od 1. septembra 2017. vozila se podvrgavaju WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures) testu.

Razvijeni ciklus, koji je danas u upotrebi, sprovodi se u uslovima bližim stvarnim situacijama. Razvili su ga stručnjaci iz Evrope, Japana i Indije.

Najvažnije promene u odnosu na NEDC

• Produženje trajanja testa sa 20 minuta na 30 minuta

• Smanjenje zastoja kod motora u praznom hodu sa 25% na 13% (sa 5 minuta na manje od 4 minuta, uprkos dužem trajanju testa)

• Povećanje prosječne brzine cijele rute sa 34 km/h na 46,6 km/h, te maksimalne brzine tokom testa za 10 km/h (sa 121 km/h na 131 km/h)

• Temperatura pri kojoj se vrši ispitivanje je 14 stepeni Celzijusa (u odnosu na 20-30 stepeni u NEDC)

Test se odnosi na dva primjerka jednog modela – najlakšu verziju sa najmanjim otporom (uske gume, skromna oprema, najmanji motor) i najtežu verziju sa najvećim otporom (obično verzija iz najvišeg cenovnog ranga).

U slučaju NEDC-a, test je pretpostavljao 66% vožnje u urbanom ciklusu i 38% u izvangradskom. U WLTP-u ove vrednosti su 52 i 48 procenata.
Test se sprovodi u četiri faze:

• U prvoj fazi se ispituje potrošnja pri kretanju malim brzinama. Ova testna faza traje 589 sekundi, tokom kojih automobil prelazi 3 km i ubrzava do maksimalnih 56,5 km/h. U ovoj fazi testa, automobil provodi 26,5% vremena testiranja.

• Druga faza je test rada srednje brzine. Traje 433 sekunde, tokom kojih automobil prelazi 4,7 km, ubrzavajući do 76,6 km/h. Auto stoji 11,1 odsto vremena testiranja.

• Treća faza provjerava potrošnju goriva pri većim brzinama. Ovaj dio traje 455 sekundi. Za to vrijeme automobil prelazi udaljenost od 7,2 km i ubrzava do 97,4 km/h. U ovoj fazi testa automobil miruje za 6,8 procenta trajanja ispitivanja.

• Završna faza je test na auto-putu. Ovaj dio testa traje 323 sekunde, za to vreme automobil prelazi 8,3 km i ubrzava do 131,3 km/h. Auto stoji 2,2% vremena testiranja.

Odakle dolaze razlike između testne i stvarne potrošnje?

Nažalost, i NEDC i WLTP ciklusi su istraživački i laboratorijski ciklusi. Njihova je svrha samo da odrede vrijednost sagorijevanja u svrhu klasifikacije emisije CO2 u g/100 km.

Naravno, trenutno sprovedeni WLTP ciklus puno je bliži istini, jer je tačno definisano kako bi testirani model trebao izgledati i kakvi uslovi vladaju tokom testiranja.

Ipak, nikada neće davati rezultate koje može imati vozač u realnim uslovima.