Proizvođači planiraju 515 milijardi dolara ulaganja u električna vozila i baterije

Automobil

Proizvođači automobila planiraju da do 2030. godine potroše 515 milijardi dolara na razvoj električnih vozila i baterija, kako bi podstakli napuštanje automobila pogonjenih fosilnim gorivima i ispunili ciljeve dekarbonizacije, pokazuje Rojtersova analiza.

Prije manje od tri godine slična Rojtersova analiza, koja se kao i nova bazira na objavljenim namjerama kompanija za ulaganjima, pokazuje da automobilske marke planiraju da potroše 300 milijardi dolara na električna vozila i povezane tehnologije. Međutim, sklonost nultim emisijama u gradovima kao što su London i Pariz te zemljama od Norveške do Kine, naglasili su hitnost investicija autoindustrije u električna vozila.

Analiza pokazuje da proizvođači automobila planiraju da potroše oko 515 milijardi dolara u sljedećih pet do deset godina na razvoj i proizvodnju vozila na baterije i napuštanje SUS motora. Ipak, industrijalci i analitičari su zabrinuti da bi bez značajnih dodatnih podsticaja i povećanih ulaganja u punionice i kapacitet mreže, potražnja za električnim vozilima mogla da bude daleko ispod sadašnjih agresivnih ciljeva.

Uz Rojtersovu, postoje i druge analize, a jedna od njih – ona konsultantska firme AlixPartners, pokazuje da će ulaganja autoindustrije u električna vozila do 2025. godine dostići 330 milijardi dolara. Prema AlixPartnersu, 2020. godine svi svjetski proizvođači automobila zajedno su potrošili gotovo 225 milijardi dolara na kapitalne izdatke i istraživanje i razvoj.

Rojters navodi da se čini da je Tesla, najveći svjetski proizvođač električnih vozila, jedini koji prodaje gotovo svako vozilo koje proizvede i priprema nove “gigafabrike” vrijedne više milijardi dolara u blizini Berlina i Ostina, koje će značajno povećati proizvodni kapacitet.

U međuvremenu raste politički i regulatorni pritisak na proizvođače da sljedećih 10-15 godina počnu s postepenim ukidanjem proizvodnje vozila na fosilna goriva, uključujući benzinsko-električne hibride te povećavaju proizvodnju potpuno električnih modela.

Brojne zemlje, od Singapura do Švedske, najavile su zabranu prodaje novih vozila s SUS motorima do 2030. godine, a američki predsjednik Bajden je rekao da želi da 40 do 50 posto prodaje automobila do 2030. godine čine električna vozila.

Njemački Volkswagen predvodi ostatak industrije, s više od 110 milijardi dolara u električna vozila i baterije do 2030. godine. Ulaganja VW-a, kao i ona mnogih njegovih konkurenata, usmjerena su na poboljšanje raspona i performansi baterija i smanjenje cijene električnih vozila, kao i na proširenje proizvodnje baterija i električnih vozila širom svijeta.

VW, Daimler i BMW planiraju da potroše ukupno 185 milijardi dolara do 2030., dok američki proizvođači automobila GM i Ford očekuju da će potrošiti gotovo 60 milijardi dolara do 2025. godine.

Kineski proizvođači automobila, predvođeni lokalnim partnerom VW-a i GM-a SAIC Motorom, najavili su više od 100 milijardi dolara ulaganja tokom sledeće decenije.

Japanci znatno zaostaju te su Honda, Toyota i Nissan do sada objavili plan ulaganja u električne automobile i baterije u ukupnom iznosi od 40 milijardi dolara.

Niz drugih vodećih svjetskih proizvođača automobila je najavilo prelazak na proizvodnju električnih vozila u narednim godinama.

Rolls-Royce namjerava da u potpunosti pređe na proizvodnju električnih vozila do 2030. godine. Britanski proizvođači poput Jaguara Land Rovera, Bentley Motorsa i Mclarena namjeravaju da se takođe preorijentišu na proizvodnju takvih vozila.

Navedena ulaganja ne uključuju desetine milijardi dolara koje u dodatne proizvodne kapacitete ulažu najveće svjetske kompanije za proizvodnju baterija, mnoge u saradnji sa svojim partnerima proizvođača automobila.

Međunarodna energetska agencija predviđa da će, ako se nastave trenutni trendovi, broj električnih vozila, uključujući kombije, kamione i autobuse, na svjetskim putevima do 2030. godine dostići 145 miliona.