Doživotne karte – jedan od najgorih poslovnih poteza u avioindustriji
Neke odluke kompanija mogu imati dugoročne posljedice i stvoriti još veće probleme, a jedna takva smatra se za najskuplju u istoriji moderne avioindustrije, koju je prije 38 godina donelo rukovodstvo American Airlinesa.
Osamdesetih godina prošlog vijeka kompanija se našla u velikim finansijskim problemima. Kako bi nadoknadili manjak gotovine, odlučili su da na tržište izbace neograničenu doživotnu kartu za let prvim razredom.
Pravo na kupovinu takve karte za 250.000 dolara jednokratno, imali su najčešći putnici aviokompanije.
Uz tada nazvanu kartu “AAirpass”, putnici su dobili mogućnost neograničenog letjenja gdje god i kada god požele tokom cijelog života. Isto tako za dodatnih 150.000 dolara oni najlojalniji mogli su da kupe i dodatnu kartu za pratioca ili člana porodice.
Takva investicija bila je svojevrsna obveznica. Umjesto isplaćivanja dividende u gotovini svojim su mušterijama isplaćivali dividendu u putovanjima. “AAirpass” je od 1981. do 1994. godine kupilo 28 osoba, čime je firma dobila potrebni kapital za nastavak poslovanja.
Međutim, ispostavilo se da je ishitrena odluka aviogiganta na kraju više koštala nego što je vrijedjela te je American Airlines bio primoran da opozove “AAirpass” za troje klijenata.
Naime, neki su kupci vrlo brzo pronašli način da iskoriste svoju doživotnu kartu za prvi razred. Jedan od tih sretnika bio je bankar Steve Rothstein iz Chicaga, koji je svoju “AAirpass” kartu iskoristio čak 10.000 puta.
Tako je tokom dvadeset godina 1.000 puta letio za New York, 500 za London, San Francisco i Los Angeles, a u Tokio je otputovao 120 puta, 80 puta u Pariz i Sydney, te 50 puta u Hong Kong.
Još jedan od klijenata koji su maksimalno iskoristili ovu kartu bio je i Jacques Vroom. Za razliku od Rothsteina on je svoju koristio kako bi otišao na koncert ili na sendvič s prijateljem u drugi grad, a vremenom je slične poludnevne i jednodnevne aktivnosti počeo da primjenjujue po cjielom svijetu.
Kada se 2007. godine American Airlines ponovo našao u finansijskim teškoćama, uvidom u knjige rukovodstvo kompanije otkrilo je kako su korisnici “AAirpassa” – Steve Rothstein i Jacques Vroom – kompaniju godišnje koštali oko milion dolara poreza i naknada od prodaje karata, prenosi Jutarnji.
Daljom istragom ustanovljeno je kako su ta dvojica svoje besplatne karte dijelili i sa trećim osobama te na njima puno zarađivali. Iako u originalnom ugovoru nije postojala stavka koja brani takvo ponašanje, optužili su ih za prevaru te im ukinuli privilegiju besplatnog putovanja, ali i zabranu letjenja American Airlinesom.
U međuvremenu je i treći klijent ostao bez “AAirpassa”, ali uprkos žalbama i tužbama nisu uspjeli da povrate izgubljeno.