TikTok postaje strateški bitna platforma za svaki biznis
Najbrže rastuća socijalna platforma na svijetu TikTok uvela je brojne mogućnosti za kreiranje sadržaja, reklamiranje proizvoda, ali i zaradu najkreativnijh korisnika čije objave bez sponzorisanja mogu dostići milionske preglede. Mnogi su prednosti popularne platforme doživjeli kao mogućnost za prihod i profit, a u osnovi cjelokupnog procesa jeste razmjena digitalnih dobara.
„TikTok je zapravo aplikacija koja želi da objedini nekoliko različitih aktivnosti korisnika: druženje, stvaranje sadržaja, konzumiranje informacija i trošenje novca. Zato je strateški bitna platforma za bilo koji biznis. Preduzetnici moraju da budu unutra i znaju kako se igra ova igranka. Kada za šest mjeseci ili godinu dana svi budemo naviknuti na TikTok, znaće kako da se ponašaju da bi imali koristi“, objašnjava za Biznis.rs Petar Vasić, osnivač i vlasnik agencije za digitalni marketing „Vasić Media“.
TikTok je za razliku od Instagrama i Facebooka morao da uloži ogroman napor kako bi se probio na tržište. Biznis model se svodi na kvalitet „contenta“. Umjesto odluke da preko alata za oglašavanje prikuplja novac samo za sebe, TikTok deli zaradu sa ljudima koji stvaraju sadržaj.
Platforma u svakom trenutku bilježi broj pregleda, zanimljivost objava i vrijeme koje ljudi provode gledajući klip. To je zapravo glavni kriterijum po kojem se isplaćuje novac korisnicima.
„TikTok je jedina platforma na kojoj ne morate imati stotine hiljada pratilaca da bi snimljeni video imao milion i više pregleda, za razliku od Instagrama i Facebooka koji faktički uslovljavaju korisnike sporim rastom. Ukoliko imate 10.000 pratilaca na Instagramu, vrlo teško ćete doći do 100.000 pregleda za jedan video. Zapravo, riječ je o platformama koje žele da se plati reklama, kako bi post bio „gurnut“ onoliko koliko je plaćen. Na TikToku to nije slučaj. Ukoliko je klip viralan, algoritam će ga pogurati da može dostići i više miliona pregleda. Platforma plaća korisniku za viralan sadržaj u zavisnosti od broja pregleda“, navodi Petar Vasić.
On kaže da za sada Instagram nema odgovor na rast TikToka, odnosno algoritam koji čini da snimci korisnika budu viralni i popularni.
„U Instagramu su rekli da nisu više mreža za dijeljenje fotografija, već video sadržaja. Glavni konkurent im je TikTok, a TikToku je zapravo glavna konkurencija YouTube. U Srbiji preko Google Play TikTok svakog dana biljleži oko 9.000 preuzimanja. Na to bi trebalo uračunati još oko 20 procenata korisnika Apple uređaja“, kaže Vasić.
Kako korisnici daruju i zarađuju?
Riječ je o zapravo vrlo kompleksnoj platformi, a opcija za naplatu viralnog sadržaja je samo jedan segment. Korisnici imaju mogućnost davanja poklona (gifts) omiljenom kreatoru.
„Najprije se realnim novcem kupuju tokeni koji potom služe za kupovinu digitalnih poklona. U komentarima se može primijetiti da ste ih poklonili omiljenom kreatoru sadržaja, a dostupna je i opcija doniranja dok traje „live“. Giftovi se mogu unovčiti, jer predstavljaju intermedijator između novca korisnika. Zapravo riječ je o digitalnom dobru, a TikTok od toga zarađuje procenat. Bitnija stvar je to što ovu platformu počinjemo da posmatramo kao mjesto gdje razmjenjujemo dobra. Sa digitalnim poklonima TikTok je napravio male korake, a glavni cilj jeste da napadne Amazon, odnosno da uđe u „retail“ i „eCommerce“ poput Instagrama koji je uveo shoping opciju“, ističe Vasić.
Sagovornik portala kaže da je TikTok već sklopio dogovor sa online platformom za trgovanje Shopify. Svako ko ima nalog na Shopify moći će da taguje proizvode koje prodaje i direktno ih ponudi kupcima preko TikToka.
Spoj tradicionalnog i modernog
Nevjerovatnu popularnost u Aziji bilježi QVC prodaja. Riječ je o sadržaju koji je pandan televizijskoj prodaji, odnosno programu u kojem se objašnjavaju kvaliteti nekog proizvoda, poput predmeta za domaćinstvo ili nakita. To se sada dešava na TikToku u realnom vremenu, pa je moguće pozvati oglašivača i kupiti proizvod istog trenutka.
„TikTok testira model gdje ljudi uključuju telefon i prikazuju proizvode koje prodaju sa određenim popustima i pogodnostima. Korisnici koji uživo prate snimak automatski mogu da kupuju proizvod“, navodi Vasić i zaključuje da noviteti koji dolaze iz Azije polako osvajaju planetu.