Direktori Facebooka i Googlea optuženi za manipulaciju reklamnim tržištem

Svijet

Koalicija država, na čelu sa javnim tužiocem države Teksas, Kenom Pakstonom, 2020. godine je podnijela antimonopolsku tužbu protiv kompanije Google, zbog nelegalnog sporazuma sa kompanijom Facebook. Prema prvoj verziji tužbe, Google je “obmanuo izdavače i oglašivače u pogledu cijene i procesa reklamnih aukcija”. Skorašnji dokumenti u vezi sa slučajem, referiraju na upoznatost direktora Google i Facebook-a sa sporazumom i zloupotrebu moći radi upravljanja tržištem digitalnog oglašavanja.

Veliki strateški potez

Sundar Pichai, generalni direktor kompanije Google, 2018. godine je odobrio potpisivanje sporazuma sa kompanijom Facebook, pod kodnim imenom “Jedi Blue”. Navodno zakulisni ugovor između 2 kompanije, garantovao je da će Facebook i licitirati i pobediti u fiksnom procentu aukcija.

Prema riječima javnog tužioca, cilj pomenutog sporazuma jeste da “ubije” reklamni alat koji je postajao sve popularniji među izdavačima, a koji je podržavao Facebook. Sporazum između dvije kompanije predstavlja svojevrsni strateški potez Google-a, kojem je na reklamnom tržištu Facebook predstavljao konkurentsku prijetnju. Da bi podstakao Facebook da napusti alternativni reklamni alat, Google mu je dao prednost u oglasnim aukcijama, putem sosptvene Google tehnologije. Preciznije, dao mu je “informacije, brzinu i druge prednosti” na aukcijama. Na ovaj je način, prema tužiocima, kompanija Google zloupotrebila moć nad ekosistemom oglasnog prostora.

Uslove sporazuma potpisali su Pichai i Šeril Sendberg, glavna operativnina direktorka Meta Platforms Inc, koja je Zakerbergu predstavila potez kao strateški dobru odluku. Google je tužbu kolacije država ocenio kao “pravno neosnovanu i punu netačnosti”.